Olcsóbb verzióban is elérhető lesz a Lexus RZ

Szabadalmi bejegyzések arról tanúskodnak, hogy az elsőként piacra lépő RZ 450e után egy kisebb teljesítményű, megfizethetőbb modellváltozattal bővíti elektromos típusának választékát a Lexus.

Ha az ember az autógyártók jövőbeli terveire kíváncsi, gyakran jó támpontnak bizonyulnak a szabadalmi bejegyzések, hiszen egy-egy új típus, modellváltozat vagy technológia bevezetésének elengedhetetlen állomása a műszaki leírás és/vagy az elnevezés szellemi tulajdonként való védelme. Nem minden szabadalmi bejegyzésből lesz termék, ugyanakkor minden forgalomba kerülő autó, szolgáltatás vagy megoldás megvalósulását megelőzi a szabadalmaztatást.

Ezért izgalmas, bár nem teljesen csalhatatlan az az információ, hogy a Lexus a közelmúltban gyors egymásutánban az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalában, majd Svájc és az Egyesült Államok hasonló ügynökségénél is bejegyeztette az RZ300e elnevezést. Ez ugyanis összecseng a Lexus RZ 450e típusnevével, és ha tényleg egy jövőbeli modellre utal, az a prémiummárka névadási szokásait ismerve a márka tisztán elektromos szabadidőjárművének egy kisebb teljesítményű, megfizethetőbb változata lehet. (Apró eltérés, hogy a bejegyzésben egybeírva szerepel a típusnév, ám ha gyártásba kerül a modell, minden bizonnyal RZ 300e írásmóddal fogják forgalmazni.)

Az RZ 450e két villanymotort alkalmaz: az első tengelyt hajtó egység teljesítménye 150, a hátsóé 80 kW; az összkerékhajtású modell összteljesítménye tehát 230 kW, azaz 313 lóerő. Ehhez egy 71,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomag tartozik. Az RZ 300e ennek a modellnek lehet egy kisebb teljesítményű változata. Habár a szabadalmi bejegyzés semmilyen műszaki információt nem tartalmaz, gyanítható, hogy a belépő modell teljesítménye megegyezik a testvérmodell Toyota bZ4X megfelelő értékével.

A két típus ugyanarra a kifejezetten elektromos modellekhez fejlesztett padlólemezre épül, de eltérő hajtásláncokat alkalmaz: a bZ4X vásárlói az összkerékhajtás mellett választhatnak elsőkerék-hajtású kivitelt is. Ezek motorteljesítménye érdemben nem tér el: az utóbbi a Lexus RZ 450e-ben is alkalmazott, 150 kW-os (204 LE) villanymotort kapta meg, míg az összkerékhajtású bZ4X mindkét tengelyén a Lexus RZ 450e hátsó, 80 kW-os motorja dolgozik, ami 160 kW (218 LE) rendszerteljesítményt eredményez.

Mindkét variáns elképzelhető RZ 300e-ként, bár mivel prémiumtermékről van szó, nagyobb az esélye a csökkentett teljesítményű összkerék-hajtású variánsnak, amely megadja az ügyfeleknek a fejlett Direct4 nyomatékszabályozási rendszer minden előnyét. Természetesen egy harmadik opció sem zárható ki, azaz elképzelhető, hogy a Lexus más, eddig ismeretlen hajtáslánc-konfigurációval szereli fel a kisebbik RZ modellt.

A Lexus már idén áprilistól, azaz a világpremier óta vesz fel rendelést európai ügyfeleitől az RZ 450e modellre; a tisztán elektromos crossover első példányai a tervek szerint még az év vége előtt megérkeznek a márkakereskedésekbe.

Fotók: Lexus