Opel Corsa-e műszaki lexikon

AC/váltóáram A váltóáram (angolul: Alternating Current = AC) olyan

elektromos áram, amely rendszeresen változtatja irányát. Az

egyenáram viszont mindig egy irányban folyik (lásd DC). A

háztartási villanyáram rendszerint váltóáram.
Akkumulátorcsomag Több cellából álló elektromos energiatároló. Elektromos

energia alakul át kémiaivá (töltés) és vissza elektromossá

(kisütés) – lásd lítiumion-akku. A Corsa-e akkucsomagja 216

cellából áll.
BEV Angol: Battery Electric Vehicle = akkumulátoros villanyautó,

mint az új Corsa-e.
Cella Elektródákból, szeparátorból és elektrolitból álló elektrokémiai

egység.
DC/egyenáram Az akkumulátorok egy irányban folyó egyenáramot (angolul:

Direct Current = DC) adnak le. Egyenirányítóval a váltóáram

egyenárammá alakítható. Töltőoszlopról töltéshez valamennyi

villanyautóban van fedélzeti áramátalakító/egyenirányító. Az

egyenáramú töltőállomások teljesítménye nagyobb, ott

rövidebb a töltési idő.
Egyfázisú töltés Kis energia/teljesítményigényű elektromos készülékek

standard áramellátása. Az egyfázisú töltés tovább tart a

háromfázisúnál (lásd háromfázisú töltés).
Elektromobilitási Német szövetségi törvény az elektromobilitás előmozdítására.
törvény Hivatalosan: Törvény az elektromos hajtású járművek

használatának előnyben részesítésére, röviden: EmoG.


Elektromos hatótáv Az az úthossz, amelyet egy villanyautó, meghatározott

menetciklus szerint (NEFZ vagy WLTP) egy teljes

akkutöltéssel meg tud tenni.
Feltöltöttség Az akkuban pillanatnyilag tárolt maradék energiamennyiség,

százalékban.
Forgatónyomaték A forgatónyomaték az erő hatása egy forgatható testre. A

villanymotor forgatónyomatéka rögtön indulástól 100 százalék,

ezért jól gyorsul és előz az autó.
Háromfázisú töltés Nagy energia/teljesítményigényű elektromos készülékekhez.

Az áramerősség háromszorosa az egyfázisú töltésének –

ennek megfelelően harmad annyi ideig tart a töltés.
Hibrid A hibridjárművet elektromotor és hagyományos belsőégésű

motor hajtja. A konnektoros hibridtől eltérően egy tisztán

hibridjármű fedélzeti hajtóakkumulátorát kizárólag a fékezési

energia visszanyerése, illetve belsőégésű motor tölti. Egy

hibridnek nincs külső akkutöltő csatlakozása.
ICE Internal Combustion Engine, a belsőégésű motor angolul.
kW (Kilowatt) Az elektromos teljesítmény mértékegysége. 1 kW megfelel

kereken 1,36 lóerőnek.
kWh (kilowattóra) Az elektromos energia (teljesítmény x idő) mértékegysége. 1

kWh = 1.000 watt x 1 óra. A villanyautók akkukapacitását kWh-

ban mérjük. Egy nagy kapacitású akkumulátor hosszabb ideig

ad le nagy teljesítményt.
LE (lóerő) A motorteljesítmény (elavult) mértékegysége. Ma már a kW

(kilowatt) a hivatalos mértékegység.
Lemerülési pánik Aggodalom, hogy félúton, lemerült akkuval megállunk.
LEV Angol: Low Emissions Vehicle = csekély emissziójú jármű,

amelynek hajtóműve kevés káros anyagot bocsát ki. Ilyen

például az új Grandland X konnektoros hibrid.
Lítiumion-akkumulátor Újra feltölthető energiatároló. Kisütéskor lítium-ionok szállítják

az elektromos áramot az elektroliton és a szeparátoron

keresztül a negatívról a pozitív elektródára. Feltöltéskor a

pozitívról a negatív elektródára vándorolnak a lítium-ionok.
Modul A lítiumion-akku cellaelrendezése. Az új Corsa-e 216

akkucellája 18 modult képez.
Motor A villanymotornak nincs alapjárati fordulatszáma, nincs

szüksége tengelykapcsolóra és sebességváltóra. A

forgatónyomaték széles fordulatszám-tartományban áll

rendelkezésre. A belsőégésű motortól eltérően már az

indulástól maximális a forgatónyomaték. Működése közben

emisszió nem keletkezik.
NEFZ Az új európai menetciklus (Neue Europäische Fahrzyklus –

NEFZ) az EU törvényesen előírt mérési módszere volt

összehasonlítható fogyasztási és emissziós adatok

megállapítására. 2018. szeptember 1.-én váltotta fel a WLTP

mérési eljárás (lásd WLTP).
PHEV PHEV a Plug-In-Hybrid-Electric-Vehicle, azaz konnektoros

hibrid jármű rövidítése. Az ilyen járművet akkumulátor-

villanymotor és belsőégésű motor hajtja. Az akkut külső

csatlakozóról is lehet tölteni.
Regeneratív fékezés A fékezéskor egyébként veszendőbe menő mozgási energia

elektromos energiává alakul át, amely azonnal felhasználható,

vagy az akkumulátorban tárolható.
Semi-fast Charging 11-22 kW-os töltőállomás.
(félig gyors töltés)
Tévhit: Túl drága a Tény: Egy villanyautó vételára átlagosan nagyobb ugyan egy
villanyautó. belsőégésű motorosénál, de az áram olcsóbb a megszokott

üzemanyagoknál, és a villanyautónak csekélyebb a

karbantartási költsége. Ezáltal jelentősen kisebb a villanyautó

energia- és üzemköltsége.
Tévhit: Túl rövid az Tény: Egy modern villanyautó, mint az új Corsa-e, egy
elektromos hatótáv. akkutöltéssel megtesz akár 330 kilométert (a WLTP szerint) 1.

Különösen takarékos vezetési stílussal, és maximálisan

regeneratív fékhasználattal két újságíró több mint 750

kilométert tett meg akkutöltés nélkül egy Opel Ampera-e-vel.
Tévhit: Túl kevés a Tény: Az Európai Unióban már több mint százezer
töltőállomás. töltőállomás van.
  • A közölt hatótáv ideiglenes, és a WLTP tesztelési eljárással lett megállapítva (VO (EG) Nr. 715/2007 és VO (EU) Nr. 2017/1151). Az EG-típusbizonyítvány és konformitási igazolás még nincs meg. Az adatok és a hivatalos típusbizonyítványi értékek között eltérések lehetnek. A mindennapi használat hatótávja eltérő lehet.
Tévhit: Túl sokáig tart Tény: A Corsa-e 50 kWh-s lítiumion-akkuja nyilvános
a töltés. gyorstöltőről 30 perc alatt feltölthető 80 százalékra.
Töltési idő Egy villanyautó lemerült akkujának teljes feltöltéséhez

szükséges időtartam. A járművek nagy többsége nem meríti le

teljesen az akkut (kímélő üzemmód), hanem közben mindig

utántölti. Minél nagyobb az akku, és minél lassúbb a

töltőállomás, annál több ideig tart a feltöltés.
Töltési sebesség Az akkumulátor feltöltésének gyorsasága több tényezőtől függ.

Ilyen a fedélzeti töltő, a külső áramforrás (konnektor,

faliszekrény, gyorstöltő állomás) és a kábel (egy-, két,

háromfázisú) teljesítőképessége, valamint a jármű tesztciklus

(lásd NEFZ und WLTP) szerint mért energiafogyasztása.
Vegyi összetétel A vegyi összetétel a cellaelektródák lítiumkötéseire vonatkozik.

Egy lítiumion-akku összetétele befolyásolja a teljesítményét.

Az új Corsa-e és a Grandland X konnektoros hibrid nikkel-

mangán-kobalt összetételű akkumulátorának nagyfokú az

energiasűrűsége, tartóssága és biztonsága.


WLTP Angolul: Worldwide Harmonized Light Vehicles Test

Procedure, magyarul világszerte harmonizált könnyűjármű

teszt. Laboratóriumi mérés, amely 2018 szeptember 1.-től

helyettesíti az NEFZ eljárást. Életszerűbb menetviszonyaival

(nagyobb átlagsebesség, nagyobb hőfokkülönbségek,

szigorúbb mérési körülmények) a valósághoz közelebb álló

fogyasztást és emissziót ad meg a WLTP-ciklus. Az így nyert

adatok összehasonlíthatók.
ZEV Angolul: Zero Emissions Vehicle = nulla emissziójú jármű,

amely üzem közben nem bocsát ki káros kipufogógázt

(NOX vagy CO2). Ilyen például a kerékpár, az akkumulátoros

villanyautó és a tüzelőanyagcellás jármű.