Civic e:HEV – Optimalizált karosszériaszerkezet és futómű a magával ragadó, kompromisszummentes, sportos vezetési élményért és az elsőrangú menetkomfortért

2022 Honda Civic e:HEV
  • A megnövelt karosszériamerevség révén javult a kezelhetőség
  • A továbbfejlesztett kormány- és futómű okán roppant kényelmes a modell 
  • Pontos irányíthatóságával és erős hajtásláncával magabiztossá teszi vezetőjét a Civic
  • Továbbfejlesztett elektronikus szervokormány és Agilis Vezetést Támogató Rendszer az európai utakra

Az új Honda Civic tervezésekor arra törekedtek a japán vállalat mérnökei, hogy az e:HEV hajtáslánc, a kormánymű és a futóműrendszer egyaránt a legmagasabb színvonalon álljon, s ne csak teljesítményével és közvetlenségével varázsolja el pilótáját a modell, hanem pontos visszajelzéseivel is. A kormányzásra, illetve a kerekektől érkező visszajelzésekre egyaránt kényesen figyeltek az alkotók, hogy minél közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jármű és a vezető között.

Munkájuk gyümölcseként a Civic páratlanul stabil a kanyarokban, amiben az is közrejátszik, hogy 35 mm-rel nőtt a tengelytáv és 18 mm-rel a hátsó nyomtáv. A kormánymozdulatokra adott válaszok sokkal gyorsabbak, ugyanis a toronycsapágyak és a kormány-gömbcsuklók súrlódása 28%-kal csökkent az elődmodellhez viszonyítva.

Ugyancsak a menetdinamika fokozását szem előtt tartva került be a kis tömegű, nagy merevségű, alumíniumból készülő első segédváz, míg az áthangolt, kisebb súrlódású nyomórudakkal felszerelt első lengéscsillapítók a vezetési élményt és a fordulékonyságot hivatottak még magasabb szintre emelni.

Tovább javult a Civic – eddig is híresen kiváló – kanyarstabilitása, ami nem meglepő, hiszen a karosszériamerevség 19%-kal nőtt a kifutó nemzedékhez mérten. Ezt csavarodási és hajlítási merevséget fokozó, összetett nyúlványrendszerrel érték el a mérnökök, melynek része az autó orrában elhelyezett, erős, gyűrű alakú váz is, ami a teljes első traktust jóval masszívabbá teszi. Hasonló gyűrűt figyelhetünk meg a hátsó részen is, így a teljes kocsitest merevsége kiváló, főleg, hogy az első-hátsó gyűrűt rendkívüli merevségű, padló alatt elhelyezett vázszerkezet köti össze, méghozzá ún. tompaillesztéssel, a padlólemez középrészén kialakított alagútban. A merevebb kocsitest nemcsak a menetdinamikára van jó hatással, hanem az NVH-értékre (ti. zaj, vibráció és nyersség) is, s nagy előnye, hogy egy esetleges ütközés során kevésbé gyűrődik össze a padlólemez.

Annak dacára, hogy a karosszéria erősebb és merevebb lett, a Civic tömege nem változott számottevően. Az alumínium motorháztető például 43%-kal könnyebb a korábban alkalmazott acélnál, míg a üvegszálas csomagtérajtó tömege 20%-kal múlja alul az acélét. A kis tömegű alapanyagokból és a továbbfejlesztett nyúlványrendszerből könnyű, ámde rendkívül merev karosszéria állt össze, mely tökéletesen passzol az ultramodern hajtáslánchoz.

Hogy a menetdinamika mennyire fontos volt a fejlesztőcsapatnak, jól mutatja, hogy új, pontosabb visszajelzéseket garantáló vezérlőszoftvert írtak az elektronikus szervokormánynak. Ez lágyabb kormánykerék-visszatérést enged középállásba, tehát még precízebb lett az irányítás, és jobb az úttartás, mi több a kerekek felől érkező visszajelzések is pontosak, természetesek és könnyen értelmezhetőek. A Honda által fejlesztett Agilis Vezetési Segédlet (AHA) rendszert kifejezetten az európai útviszonyokat és vezetési stílusokat figyelembe véve alkották meg a mérnökök.

Szelíd és erőteljes kormánymozdulatoknál egyaránt kockázatmentesen, szinte észrevétlenül segíti a vezetőt, hogy kanyarodásnál, sávváltásnál, körforgalomban, valamint kis és nagy sebességnél is biztonságosan, illetve kifinomultan autózhasson.

A vadonatúj Honda Civic egyedülálló vezetési élményt nyújt a családi ötajtósok mezőnyében – emelte ki Tomoyuki Yamagami. – Jellemző vezetési helyzetek sokaságát elemeztük Európában, s úgy hangoltunk a részegységeket, hogy minden egyes megtett kilométer frissítő élményként hasson a vezetőre, azon túlmenően, hogy fordulékonyságát és teljesítményét illetően is brillírozik az autó. E habitusnak hála tulajdonképpen egyé válhat a pilóta és a jármű, s könnyedén felülmúlhatják a kategóriabéli vetélytársakat – osztotta meg gondolatait.

Folyt. köv.