Papírból hajtogatott Lexus

A Lexus UX 300e a kézművesség és az ultramodern technológia ötvözéséből, a hagyományok és a jövő metszéspontjában jött létre. A márka első elektromos típusának érkezését a Lexus brit képviselete egy nem kevésbé különleges műalkotással: egy origami makettel ünnepelte meg.

Az átlagember örül, ha csákót, hajót vagy repülőgépet tud hajtogatni papírból. Aki ambiciózusabb, megpróbálkozhat az origamival, tudva, hogy a papírhajtogatás tradicionális művészetének japán mesterei olyan bámulatos kézügyességgel rendelkeznek, amelynek elsajátításához legtöbbünk számára egy emberöltő is kevés volna. Vannak persze, akik rajtuk is túltesznek – például Kyla McCallum, a fiatal skót képzőművész, aki másfél évtizede kezdett el behatóan foglalkozni ezzel a sajátos térbeli alkotási formával, és mostanra a műfaj egyik legnagyobb európai szaktekintélyévé nőtte ki magát.

„Körülvesz bennünket a papír, de észre sem vesszük. Nem feltűnő, de számomra különlegesen kedves, mert fantasztikus formákat lehet belőle létrehozni. Nem lehet vele kapkodni: alkalmazkodni kell ahhoz, ahogy viselkedik.” – mesél a papírral ápolt kapcsolatáról a művész, aki idén nyáron különleges felkérést kapott. „Olykor előfordulnak olyan munkák, amelyekről már az elején érzem, hogy nagyon izgalmas lesz. Ez történt idén tavasszal is, amikor a Lexus megkeresett, hogy építsem meg a vadonatúj Lexus UX 300e papírmakettjét.”

Az origami művészete nagyfokú szaktudást és rendkívüli pontosságot igényel – pontosan úgy, mint az autógyártás. Nem véletlen, hogy a Lexus több évtizedes tapasztalattal bíró, emberfeletti pontossággal dolgozó kézműves szakemberei: a takumi mesterek rendszeres papírhajtogatással tartják formában kezüket és szellemüket. Egy dolog azonban acélból autót építeni, és egészen más papírból létrehozni ugyanazokat az idomokat.

„Amikor hozzáláttam a munkához, bevallom, pánikba estem. Ekkor jöttem ugyanis rá, hogy milyen bonyolult ívek, domborulatok rajzolják ki a karosszéria egyes elemeit.” – árulta el Kyla McCallum, hozzátéve, hogy csupán a tervezés egy hónapot vett igénybe, a gyártás pedig egy negyed éven át tartott. A karosszéria összeállítása után vette kezdetét az igazán precíz munka: a fényszórók, az ablakok, a díszítőelemek elhelyezése. Összesen mintegy száz darabból áll a papír Lexus. Az elemek nagy részét klasszikus origami (hajtogatás) és kirigami (vágás és hajtogatás) technikákkal hozta létre, ugyanakkor szükség volt olyan fogásokra is, amelyeket máskülönben ritkán nyílik lehetősége használni.

Különösen nagy élvezettel készítette az üléseket, amelyeknél még a kárpit perforálására is ügyelt. A belső tér egyébként is speciális kihívást jelentett, hiszen ilyen részletességgel (az indítógombot, sőt, a váltókart díszítő öltéseket is kidolgozta) fizikai képtelenség volt azt elhelyezni a maketten belül. Arról nem is szólva, hogy a papírlemezek alatt egy rádió-távirányítású modell rejtőzött – így tudott aztán az elkészült autó végiggurulni azon a papírvároson, amit szintén Kyla McCallum épített. Az utastér így végül különálló alkotásként született meg, aminek köszönhetően a legapróbb részletei is pontosan megfigyelhetők.

Nem ez az első alkalom, hogy kreatív alkotók nyúlnak a Lexus egyes típusaihoz. Említésre méltó a japán irezumi tetoválási technikában jártas Claudia De Sabe által tetovált autó, vagy a belga Neuhaus manufaktúra által elkészített csokoládé Lexus. Aligha véletlen, hogy mindkét említett projektben a Lexus UX adta a kiindulási alapokat: a márka legfiatalosabb típusa egyben a legsokrétűbb is a palettán, hiszen benzinmotor és hibrid hajtáslánc mellett immár tisztán elektromos hajtással is megvásárolható. A 204 lóerős modell egyetlen feltöltéssel akár 400 kilométert képes megtenni, lítium-ion akkumulátora akár 50 kW teljesítménnyel tölthető.

Fotók: Lexus