Páratlan vezetési élmény és kiemelkedő menetdinamika

2020 Honda Jazz e:HEV & Jazz Crosstar e:HEV
  • A merevebbé tett karosszériaszerkezet révén a futómű is tovább fejlődhetett, s még fordulékonyabbá válhatott a modell
  • Mérsékelt súrlódású futómű és az új lengéscsillapító-rendszer fokozza a menetkomfortot
  • A utastér még csendesebbé vált, a beszűrődő zajokat ugyanis három frekvenciatartományban is mérsékelték a szakemberek
  • Négytárcsás fékrendszer az erőteljes, biztos lassítás érdekében

A Jazz hihetetlen sikerében a lenyűgöző teljesítménynek is nagy szerepe volt, ezért a tervezők most is nagy hangsúlyt fektettek a menettulajdonságokra. Továbbfejlesztették a futóműrendszert, még merevebbé tették a karosszériaszerkezetet és menetkomfort terén is kategóriaelsővé tették a típust.

A nagy szakítószilárdságú acél aránya immáron 80%, így csökkenhetett a tömeg és nőhetett a menetbiztonság, ráadásul 6%-kal javult a statikus hajlítási és 13%-kal a statikus csavarási merevség.

Komoly előrelépést jelent a hátsó lengéscsillapítók új, présöntésű, alumínium tartókonzolja is, hiszen sokat hozzáad a vezetési élményhez és a menetkomforthoz, akárcsak a többi futóművet érintő fejlesztés. Új anyagból készülnek például a spirálrugók, csökkentették a szilentek súrlódását és a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztést is kifinomultabbá varázsolták.

Az alacsony első súlypont tovább növeli a stabilitást, egyszersmind precízzé, természetessé és fürgévé teszi a Jazzt kanyarodás során. Fordulékonyságát az elektronikus szervokormány is elősegíti, tudniillik a módosított áttételből fakadóan a lehető legpontosabban továbbítja a keréktől érkező visszajelzéseket a volánra és még természetesebb érzetet nyújt az irányváltások során.

Az alacsony súrlódású futómű-alkatrészeknek és a hosszú tengelytávnak hála megdöbbentően stabil az új Jazz, és konstrukciójából fakadóan minimálisra mérsékelt kitörési hajlammal segíti a pilótát az autózások során. A kifinomult lengéscsillapító-rendszer fontos hozadéka, hogy minden utasnak komfortos utazást garantál, tudniillik hatékonyan szűri ki az úthibákat és nem engedi átjutni a rezgéseket az utastérre.

Az agilis viselkedés és az elsőrangú menetkomfort remek párosítás, de a továbbfejlesztett Agilis Vezetési Segédlettel (AHA) válik igazán teljessé a koncepció. Ez a fejlett és roppant hasznos kiegészítő számottevően stabilabbá teszi az autót, különösképpen gyors kormánymozdulatoknál és a kanyarokban, erős terhelésnél. Az Agilis Vezetési Segédlet a fejlett menetstabilizálóra épül (Vehicle Stability Assist, VSA), működésének lényege, hogy a kormány elfordításakor lehelet finoman megfékezi a belső íven futó kerekeket. Ennek hatására javul az úttartás, gyorsabbak a kormányreakciók és még átütőbb vezetési élményt nyújt a modell.

A lassítást négytárcsás, 262 mm átmérőjű, hűtött első és 239 mm átmérőjű, tömör hátsó tárcsákon alapuló fékrendszerre bízták a szakemberek. Az elektronikus szabályozású fékrendszer az alábbi részegységeket foglalja magában: Menetstabilizáló (VSA), Vészfékasszisztens és Hegymeneti Asszisztens.

Az NVH mozaikszóban összevont tulajdonságok (zaj, vibráció és nyersesség) javításának hála az út és a menetszél keltette zajok csak minimális mértékben jutnak be a kabinba. Ezt a szigetelések növelésével és speciális hangelnyelő betétekkel érték el, s három frekvenciatartományban is csökkentették a zavaró hangok erejét. Az utastér és a padló elemeit elkülönítették, hogy a rezgések ne juthassanak át, továbbá hangszigeteléseket helyeztek el a műszerfal körül és hangelnyelő motortartóbakokat alkalmaztak, hogy az erőforrás is a lehető leghalkabb legyen. Az új anyagok és a vastagabb ablakok alkalmazásával 10%-kal vált csendesebbé az új Jazz e:HEV a kifutó generációhoz viszonyítva.

Mindenképpen említést érdemel, hogy a javarészt nagy szakítószilárdságú acélból készülő, merevebb karosszéria vékonyabb A-oszlopok kialakítását tette lehetővé, így áramvonalasabb lett a két külső tükör és a hátsó légterelő, valamint új a könnyűfém felnik formája is. Ezek az aerodinamikát érintő változtatások visszafogják a szélzajt és a karosszéria légellenállását.