Péntekig tart a közúti közlekedési környezetvédelmi akció

     Hétfőn kezdődött és péntekig tart az idei közúti közlekedési környezetvédelmi akció – jelentette be hétfői sajtótájékoztatóján Budapesten az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

    Mosóczi László közölte, hogy a közlekedési felügyeletek Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden 600-700 méréssel vizsgálják meg a járművek környezetvédelmi állapotát.

A Közlekedési Hatóság ellenõre egy autó károsanyag-kibocsátását ellenõrzi az idei közúti közlekedési környezetvédelmi akción Budapest határában 2020. szeptember 21-én. Az ezen a napon kezdõdött és péntekig, szeptember 25-ig tartó akcióban a közlekedési felügyeletek Budapesten, Debrecenben, Gyõrben és Szegeden 600-700 méréssel vizsgálják meg a jármûvek környezetvédelmi állapotát. A rossz beállítású, erõsen szennyezõ gépkocsikon a szükséges javításokat két hónapon belül el kell végezni, majd mûszaki-környezetvédelmi vizsgán kell részt venniük.
MTI/Máthé Zoltán

    A rossz beállítású, erősen szennyező gépkocsikon a szükséges javításokat két hónapon belül el kell végezni, majd műszaki-környezetvédelmi vizsgán kell részt venniük.


    A felmérést a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) szervezi az ITM támogatásával. A 24 éve indult akciósorozat idén zajméréssel bővül, de nem büntetik a túl hangos autók üzemeltetőit, csak adatgyűjtést végeznek.

    Az államtitkár szerint az akciót környezetvédelmi szempontok indokolják. Magyarországon az üvegházhatású gázok ötödét a közlekedés, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés bocsátja ki.


    A műszaki állapot javításával egy gépkocsi szennyezése akár 40-60 százalékkal is csökkenthető – tette hozzá.

    Mosóczi László üdvözölte, hogy tavaly már csak a vizsgált járművek tizedét találták hibásnak a szakemberek, noha az ezredfordulón még a dízelmotoros autóknak csak kevesebb mint a fele, míg a benzinmotorosoknak a kétharmada felelt meg a követelményeknek.


    Megjegyezte ugyanakkor, hogy a használt járművek élénkülő behozatala miatt a több mint 3,8 milliós belföldi járműállomány átlagos életkora meghaladja a 14 évet. Szorgalmazta emiatt a gépkocsipark korszerűsítését, de a vasúti szolgáltatások, valamint a kerékpáros infrastruktúra korszerűsítését is, hogy versenyképes megoldást jelentsenek a közlekedésben az autózás mellett.

       A kormány – mint mondta – a tiszta, élhető Magyarország érdekében fokozottan támogatja a környezetkímélő közlekedési módok térnyerését, ezért 2016 óta már több mint 10 milliárd forinttal támogatta a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek beszerzését.

    A zöld rendszámmal közlekedő autók száma meghaladja a 20 ezret, vagyis tavaly január óta több mint kétszeresére nőtt, míg az idén, az első fél évben Magyarország érte el a legnagyobb arányú növekedést az alternatív hajtású autók forgalomba helyezésében.

    Az államtitkár az autózás mellett a közösségi közlekedés zöldítéséről is szólt. Elektromos buszok beszerzésére 10 év alatt 36 milliárd forint támogatást biztosít a kormány, és a tervek szerint 2030-ra minden második busz környezetbarát lesz a magyar nagyvárosok helyi közlekedésében. A korszerű járművek nem csupán a környezet védelméhez járulnak hozzá, de a városi életminőséget is javítják – mondta Mosóczi László.  

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/09/21/a-koronavirus-szupertalalkozo-miatt-lesznek-keddtol-lezarasok-budapesten/