RAV4 – a kezdetektől napjainkig

A kezdet

A RAV4 alapötlete először az 1989-es Tokiói Autószalonon kiállított RAV-FOUR tanulmányban öltött testet, ahol a Toyota azonnal felmérhette, milyen igény lenne egy kompakt, összkerékhajtású modellre. És bár csak egy formai tanulmányról volt szó – vagyis a gyár semmilyen műszaki részletet nem tudott megosztani róla – a nagyközönség mégis hihetetlenül lelkesen fogadta az ötletet. 1991-ben a projekt zöld lámpát kapott, és a mérnökök nekiláttak a fejlesztésnek.

Új koncepció, új kihívások

A RAV4 projekt főmérnöke, Masakatsu Nonaka hamar ráébredt, milyen nehéz meggyőzni a Toyota többi részlegének vezetőit arról, hogy egy sorozatgyártású autót kell készíteni egy még nem is létező piaci szegmenshez. A “Sports Utility Vehicle” kifejezés akkoriban teljesen ismeretlen volt, és sokan akadtak a Toyotánál, akik egyszerűen képtelenek voltak megérteni egy kompakt 4×4-es koncepcióját. A cégen belüli értetlenség miatt majdnem zátonyra futott az ötlet, ám ekkor váratlan helyről érkezett segítség. A Toyota japán és európai értékesítési kirendeltségei – akik szoros kapcsolatban álltak a piaccal – mélyen hittek abban, hogy elérkezett az idő egy ilyesfajta autó bevezetéséhez. Együttes erővel sínre tették a projektet, és kiderült, hogy igazuk volt: alig telt egy kis idő a RAV4 bemutatása után, és az autót máris világszerte egy izgalmas trend megteremtőjeként emlegették.

Különlegességből globális modell

A Toyota által megalkotott kompakt SUV-piac gyorsan elkezdett növekedni. 1994-ben a vállalat mintegy 53.000 darab RAV4-est értékesített, majd a következő két évben először megduplázta, aztán pedig megháromszorozta ezt a mennyiséget. Az egymást követő modellgenerációk eladásai egyre tovább és tovább nőttek, még annak ellenére is, hogy szinte minden vetélytárs autógyár elkészítette a saját modelljét. 2019-ben a RAV4 globális értékesítése több mint 17-szeresen múlta felül a legelső év eredményét. A hosszan tartó siker egyik kulcsa a Toyota szakadatlan termékfejlesztése. A vállalat minden új generáció kifejlesztése előtt meghallgatta az autósok véleményét, és ennek megfelelően úgy alakította a jármű méretét, funkcionalitását és teljesítményét, hogy az megfeleljen a piac állandóan változó elvárásainak. Jó példa erre, hogy a harmadik modellgenerációnál a pótkerék már nem a csomagtérajtón kapott helyet, így az autó külső megjelenése sokkal kifinomultabbá vált. A negyedik generáció tengelytávolságát globálisan szabványosították. A háromajtós változatot már korábban kivezették a kínálatból, így jelenleg a RAV4 kizárólag ötajtós kivitelben, minden eddiginél tágasabb belső térrel készül.

Kimagasló műszaki megoldások

Mindemellett a Toyota arra is ügyelt, hogy a RAV4 mindig a lehető legfejlettebb technikát kínálja; ez ugyanúgy magában foglalta az új padlólemezek bevezetését, mint az intelligens összkerékhajtási rendszereket, amelyek mind országúton, mind a terepen jobb menetteljesítményt nyújtanak. A gyár még az első modellgenerációnál felismerte, hogy nem minden vásárló igényli a négykerékhajtást, ezért az autó kétkerék/elsőkerékhajtással is kapható volt. Ami az erőforrásokat illeti, a Toyota a különböző piacok elvárásaihoz igazította a motorkínálatot, amelyben egyaránt szerepeltek benzines és dízelmotorok, egészen 3,5 literes lökettérfogatig. A hangsúly mindig a kedvező üzemanyag-fogyasztás és a teljesítmény egyensúlyán volt, hiszen a RAV4 egy városi SUV, aminek ugyanúgy meg kell felelnie a családi használatra, mint az aktív életstílusú emberek ideális partnereként.

Az első hibrid

A Toyota 2016-ban mutatta be az első RAV4 Hybridet, ami a negyedik modellgeneráció összes értéke mellett egy full hybrid hajtáslánc előnyeit is kínálta. Az európai piacon ez volt az első full hybrid jármű a szegmensben, és a kategóriaelső üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás tovább növelte az autó vonzerejét – nem beszélve az elektromos összkerékhajtási rendszer rendkívül hatékony működéséről.

A RAV4 napjainkban

A jelenlegi, ötödik generációs RAV4 2019-ben mutatkozott be Európában, és a kontinens nyugati részén elsősorban a hibrid változat bizonyult kelendőnek. Ez az első SUV, ami a Toyota új GA-K moduláris padlólemezére épült, amelynek alacsony tömegközéppontja és jelentősen megnövelt merevsége kiváló irányíthatóságot, menetkényelmet, tágas utasteret és kategóriaelső csomagteret biztosít. Ráadásul az új platform az eddiginél is nagyobb szabadságot adott a formatervezőknek, akik így az alacsonyabbra húzott tetővonallal és motorháztetővel még mutatósabb karosszériát alkothattak. Az új, 2,5 literes benzin-elektromos hibrid rendszer 218 lóerővel hajtja az elsőkerékhajtású változatot, az összkerékhajtású kivitelben pedig 222 lóerőt biztosít, és mind a teljesítmény-leadás, mind a gázreakciók és az üzemanyag-fogyasztás tekintetében kimagaslónak számít. A RAV4 intelligens összkerékhajtását (AWD-i) átfogó mértékben továbbfejlesztették, hogy “bármilyen úton használható” legyen, és hogy a csúszós burkolatokon is biztonságos irányíthatóságot nyújtson.

Az új fejezet: a RAV4 Plug-in Hybrid

Miután a hibrid technológia úttörőjeként új irányt mutatott a szabadidőjárműveknek, a Toyota RAV4 most még teljesebb mértékben kiaknázza a technológiában rejlő előnyöket: bemutatkozik az új RAV4 Plug-in Hybrid, a márka hibrid kínálatának új zászlóshajója, amely nem csupán erősebb, de takarékosabb és tisztább üzemű is, mint kategóriájának bármelyik más képviselője.

A RAV4 Plug-in Hybrid kettős személyiségével maradéktalanul lenyűgözi majd a vásárlókat. A Toyota legmodernebb hibrid elektromos technológiájával működik, ami nagyobb teljesítményt és kedvezőbb menetdinamikát biztosít, ugyanakkor teljesen emissziómentesen is képes közlekedni, mint egy elektromos autó. Az autósoknak nem kell aggódniuk a hatótávolság miatt, és sosem kell megszakítaniuk az útjukat azért, hogy feltöltsék az akkumulátort. A villanymotor által biztosított, extra teljesítményt kiaknázva a Toyota jelentősen megnövelte a hajtáslánc teljesítményét az öntöltő RAV4 Hybrid modellhez képest. A Plug-in Hybrid frissen kifejlesztett, nagy kapacitású lítium-ion akkumulátort kapott, a teljesítményszabályozó egységet pedig továbbfejlesztett hajtóerő-átalakítóval szerelték fel. A 2,5 literes Hybrid Dynamic Force benzinmotor alapjaiban megegyezik az öntöltő RAV4 Hybrid motorjával, ám a Toyota mérnökei továbbfejlesztették azt, igazodva a plug-in hibrid hajtáslánc nagyobb teljesítményigényéhez. A 306 LE / 225 kW rendszerteljesítményű modell álló helyzetből mindössze hat másodperc alatt képes elérni a 100 km/óra sebességet, miközben a homologizációt megelőző, WLTP norma alapján végzett mérés szerint a CO₂-kibocsátás kategóriaelső értéknek ígérkezik. Az autó nagyobb távolságot képes megtenni tisztán elektromos üzemben, amikor egyáltalán nem fogyaszt üzemanyagot, és nem bocsát ki káros anyagokat. A vezető bármikor válthat a négy üzemmód között, a hibridtől a tisztán elektromos hajtásig. Az új EV (elektromos) üzemmódban a RAV4 Plug-in Hybrid akkora távolságot képes megtenni villanymotorjai segítségével (az akkumulátor töltöttségi szintjétől és a menetkörülményektől függően), ami nemcsak a versenytárs plug-in hibrid szabadidőjárművek elektromos hatótávolságát haladja meg, hanem az európai felhasználók átlagos napi ingázási távolságát (50 km) is. A jármű 135 km/óra sebességgel is képes haladni – akár padlógázas gyorsítással – anélkül, hogy a belső égésű motor bekapcsolna.