RAV4 – Öt generáción átívelő innováció

Első generáció, 1994 – 2000

A világ első városi szabadidőautója, a RAV4 1994-ben mutatkozott be, első szereplőjeként annak az új piaci szegmensnek, ami rövid időn belül az autópiac egyik legfontosabb kategóriájává fejlődött. Az autó eredetileg egy rendkívül kompakt, mindössze 3,69 m hosszú, háromajtós jármű volt. A 129 lóerős, 2,0 literes, keresztben beépített benzinmotor egy állandó összkerékhajtási rendszerhez csatlakozott, de a tervezők elhagyták a hagyományos terepjárókból ismert, felezős terepváltót. A később széles körben elterjed innovációk közé tartozott a könnyű önhordó karosszéria és a független hátsó felfüggesztés. A RAV4 kompakt mérete és magas üléspozíciója megkönnyítette a manőverezést, remek irányíthatósága és utastéri komfortja pedig sokkal inkább emlékeztetett egy komfortos ferdehátúra, mint egy 4×4-esre. 1996-ban ötajtós változattal bővült a kínálat (ez 4,1 m hosszú volt), és opcióként megjelent az elsőkerékhajtás is. A háromajtós kivitel később már vászontetővel is kapható volt, sőt 1997 és 2000 között limitált példányszámban akkumulátoros elektromos hajtású modellek is készültek.

Második generáció, 2000 – 2006

Az ezredfordulóval megérkezett a második modellgeneráció is, amelyben a mérnökök minden addig összegyűjtött tapasztalatot összegeztek. Az új padlólemezre épített, három- és ötajtós karosszériával kínált autó valamivel (5,5 illetve 4 centiméterrel) hosszabb lett. A kínálatban két benzinmotor: egy 123 lóerős, 1,8 literes és egy 150 lóerős, 2,0 literes blokk szerepelt. Az állandó összkerékhajtásba beiktattak egy részlegesen önzáró központi differenciálművet, de a vásárlók ezen felül egy Torsen hátsó differenciált is rendelhettek. 2001-ben először jelent meg a RAV4 kínálatában egy dízelmotor, a 116 lóerős, 2,0 literes D-4D közvetlen befecskendezéses blokk.

Harmadik generáció, 2006 – 2012

A 2006-ban bemutatkozó, harmadik generációs RAV4 megint új padlólemezt kapott. A háromajtós változat gyártása megszűnt, az ötajtós kivitel pedig látványosan nagyobbra nőtt, követve a vásárlói igények változását. Az új modell 19 centivel lett hosszabb, sőt az amerikai és az orosz piacra egy nyújtott tengelytávolságú modell is készült. A motorpaletta is bővült: a 2,4, 2,5 és 3,5 (V6) literes benzinesek mellett egy új, 2,2 literes dízel is érkezett. Ebben az autóban debütált a Toyota új összkerékhajtási rendszere, amelyben egy elektronikus vezérlésű tengelykapcsoló automatikusan juttatott vonóerőt a hátsó kerekekhez, figyelembe véve a jármű pillanatnyi sebességét, a pillangószelep állását, a kormányzási szöget és a gyorsulási erőhatásokat. A lejtmenetvezérlés és a hegymeneti elindulássegítő bevezetésével a RAV4 kezelhetősége is tovább javult.

Negyedik generáció, 2013 – 2018

A 2013-ban piacra lépő negyedik generáció már a világ minden piacán ugyanazzal a tengelytávolsággal volt kapható, és az autó hossza újra nőtt, immár 23,5 centiméterrel. A motorkínálatban 2,0 és 2,5 literes benzinesek, illetve 2,0 és 2,2 literes dízelek szerepeltek. A még fejlettebb összkerékhajtásban megjelent az új, intelligens dinamikus nyomatékvezérlés, sőt a vezető két új funkciót is használhatott: az ívmeneti vezérlést és a sport üzemmódot. 2016-ban a RAV4 az addigi legradikálisabb fejlesztésén esett át, hiszen ekkor készült el az autó első full hybrid változata. A Toyota első kompakt hibrid SUV-modelljének összesített rendszerteljesítménye 197 lóerő volt, ami mindössze 8,7 másodperc alatt gyorsította százas tempóra a járművet, ám a kategóriaelső üzemanyag-fogyasztás csupán 4,9 l/100 km, a CO₂-kibocsátás pedig 115 g/km volt.

Ötödik generáció, 2018-tól napjainkig

Az ötödik generációs RAV4 2018-ban mutatkozott be és 2019-ben érkezett meg Európába. Ez volt az első SUV, ami a Toyota New Global Architecture platformra épült, és ez új magasságokba emelte irányíthatóságát, biztonságát és dizájnját. Az új modell is megkapta a Toyota negyedik generációs hibrid technológiáját, benne az új, 2,5 literes Dynamic Force hibrid motorral, amely komoly előrelépést jelent mind a teljesítmény, mind pedig a gázreakciók és a hatékonyság tekintetében. Ennek eredményeképpen az autó üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása egyaránt kategóriaelső érték. 2020-ban az ötödik generáció újabb nagy lépést tesz előre, hiszen a kínálatban megjelenik majd az első RAV4 Plug-in Hybrid változat; 306 lóerejével és lenyűgöző gyorsító képességével ez lesz az eddigi legerősebb RAV4 – ám ugyanilyen fontos, hogy az autó CO₂-kibocsátása és üzemanyag-fogyasztása rendkívül csekély lesz.