Rugalmas alváz kialakítás és üzemanyagtartályok új kínálata

Moduláris fejlesztések:

• A Scania fokozott rugalmasságot kínál a MACH moduláris alvázkialakítás és a még jobb felépítményezhetőség jóvoltából
• Az üzemanyagtartályok új kínálata nagyobb hatótávolságot biztosítanak úgy, hogy kevesebb üzemanyagot visz a jármű a fedélzeten
• Az üzemanyagtartályok széles választékának és a rugalmas elhelyezhetőségüknek köszönhetően az ügyfelek pontosan az alkalmazásukra szabott alvázat kaphatják

Nemcsak új hajtásláncot mutat be a Scania a legkülönbözőbb alkalmazásokhoz, hanem egyúttal alváz-kialakításait is hasznos jellemzőkkel bővíti. Mindegyik ilyen tulajdonságban közös, hogy jelentősen megnövelik annak a lehetőségét, hogy valóban az adott alkalmazáshoz és feladathoz szabott járműveket specifikáljanak és üzemeltessenek az ügyfelek.


A MACH, a Scania új Moduláris Felépítésű Alváza (Modular Architecture Chassis) sokkal rugalmasabb az egyes ügyfelek igényeinek teljesítésében.
Legfontosabb jellemzője az alvázfuratok mintáinak új szabályai, immár meghatározott furatok szolgálják az alkatrészek alvázon kívüli vagy azon belüli rögzítését. Ennek eredményeként modulárisabb és kiszámíthatóbb az alváz kialakítása, amely exponenciálisan növeli az alváz kialakítások elméleti számát.


„Ahelyett, hogy elakadnánk a különböző komponensek egymásnak ellentmondó követelményei miatt, mostantól jóval több variációt kínálhatunk az alváz-kialakítások terén” – mondja Ola Brantefors, a Scania kutatásfejlesztési részlegének alvázkialakítási és -installációs vezetője. „Mostantól az alvázat akár közvetlenül a hátsó tengely előtt kezdve is felszerelhetjük, például odahelyezhetünk egy üzemanyagtartályt. Ez eredményezheti akár a terhelhetőség javulását is a jobb terheléselosztás jóvoltából, miközben elöl, a fülkéhez közelebb helyet hagy tároló doboznak vagy a kitalpaló lábaknak.


Üzemanyag-optimalizálási egység
Bemutatkozott a gázolajtartályok teljesen új kínálata is, amelyek befogadóképessége 165 litertől 700 literig terjed. Három alapméret (S, M és L) szerepel a választékban, és ezek különböző hosszúságban elérhetők.
Mindegyiket új, ötletes D alakú kialakítás jellemez, amely fokozza a tartályok robusztusságát. A tartályokat C alakú konzolokkal rögzítik az alvázhoz.

A kis nyomású üzemanyag szivattyút, az elsődleges üzemanyagszűrőt és a vízleválasztó szűrőt mind a motortól távolabbra helyezték, és az új üzemanyag-optimalizálási egységbe vonták össze. Ezt az egységet az elsődleges üzemanyagtartály oldalára szerelik fel. Ezzel a Scania egyszer és mindenkorra megoldotta a tartályban található teljes üzemanyag mennyiség felhasználásának klasszikus kihívását.


A Scania üzemanyagtartályainak új családja az oldalfalra rögzített üzemanyag-optimalizációs egységgel érkezik. Ennek szervizpontjai könnyen elérhetők és az üzemeltető a tartály térfogatának korábbinál nagyobb részét használhatja ki. A Scania ügyfelei így nagyobb hatótávolságot érhetnek el úgy, hogy kevesebb üzemanyagot kell ehhez a tartályokban tárolniuk.


„A dízelmotorok befecskendező rendszereinek nem szabad levegőt beszívnia, ami valós kockázatot jelent egy hosszú üzemanyagtartállyal emelkedőn vagy lejtőn haladáskor, hiszen ilyenkor az üzemanyag a tartály egyik végében marad hosszabb ideig” – magyarázza Brantefors.


„Üzemanyag-optimalizálási egységünk gyűjtőtartályként funkcionálva megakadályozza ezt a problémát, mindig elegendő üzemanyagot tárol az új motor nagy nyomású rendszerének ellátására. Ez azt jelenti, hogy sikerült megnövelnünk a tartályainkból felhasználható üzemanyag mennyiségét, hiszen már nem kell »tartalékot« képeznünk a levegő beszívásának elkerülésére.”


A Scania kifejlesztett egy új, intelligens megoldást a kettős üzemanyagtartállyal felszerelt teherautók tartályai közötti üzemanyag elosztásra is. Az üzemanyag-optimalizálási egységhez vezető, különálló és folyamatosan (ám rendkívül kis mennyiséggel) táplált T-kapcsolattal Venturihatás hozható létre, amely biztosítja, hogy légbuborék ne zárhassa el az elsődleges tartályba vezető tápvezetéket.


Fokozott rugalmasság
A Scania új moduláris alváz-kialakításával érkező további újdonságok között új AdBlue-tartályok is szerepelnek. Ezek nagyobb térfogatot kínálnak és az alvázkeretre is rögzíthetők. A Scania emellett bemutat a hidraulikus rendszereket (például darukat) kiszolgáló új hidraulikatartályokat, amelyeket szintén az üzemanyagtartályok D alakja jellemez. Új opciókat kínál a márka a légtartályok esetében is, ezek tartókonzoljai és légvezetékei teljes mértékben kihasználják a rugalmas alváz-kialakítás új furatmintáit, és ezzel új rögzítési pozíciókat tesznek lehetővé.


„A MACH valóban megnyitja az utat a nagyobb rugalmasság előtt több módon is” – folytatja Brantefors. „Számos új, rugalmas módon elhelyezhetők az olyan komponensek, mint a pótkerék vagy a tároló dobozok. Ezt mind az ügyfeleink, mind a felépítményezők nagyra értékelik majd.”


A kipufogógáz-kezelő rendszer – a modern teherautók létfontosságú, ám igencsak méretes felszerelése, ami különböző irányú kipufogónyílásokkal érhető el. Mindegyik kipufogónyílás nagyobb a korábbinál, ami csökkenti a kiáramló kipufogógázok sebességét, és ezzel a por potenciális problémáját.


A Scania új, rugalmas alváz-kialakítása új lehetőségeket teremt, például immár hátulról kezdve is felszerelhető az alváz, akárcsak ezen az illusztráción a kettős üzemanyagtartállyal és az új üzemanyag-optimalizálási egységgel (sárga színnel). Az oldalsó aláfutásgátlók és oldalburkolatok új kínálata igazodik az új kialakításhoz.


„Hisszük, hogy ezek a módosítások számtalan módon hozzájárulnak majd az ügyfeleink mindennapos működéséhez” – foglalja össze Brantefors.


„Továbbra is folytatjuk lépéseinket azon az úton, amelyen az egyes ügyfelekre szabott megoldások jelentik a Scania ajánlatának védjegyét – akár az optimalizált terhelhetőség tekintetében, akár abban, hogy a fedélzeten szállított üzemanyag teljes egészét fel tudják használni. A korábbi korlátozások megszüntetésével leegyszerűsítjük a felépítményezők életét, akik felépítményeik és felszereléseik számára helyet keresnek.”