RX menetteljesítmények és a Lexus Driving Signature

  • Az új modell menetteljesítmények terén hatalmas lépést tett előre
  • A Lexus Driving Signature megerősíti a vezető és a jármű kapcsolatát, és mindenkor önbizalmat ad, kényelmet biztosít és a vezető kezébe adja az irányítást
  • A karosszéria megnövelt szilárdsága még jobb kezelhetőséget, jobb reakciókat és nagyobb kényelmet kínál, amit az alacsonyabb súlypont, a tömegcsökkentés és a jobb tehetetlenségi jellemzők még tovább erősítenek


A Lexus „Next Chapter” formanyelvének egyik alapeleme a vezető és az autó közötti természetes kapcsolat megteremtése, egy „párbeszéd”, amelyben a jármű pontosan a pilóta szándékai szerint reagál és aminek köszönhetően a vezető mindig magabiztosságot, kényelmet és az irányítás érzését kapja. Ez a Lexus Driving Signature, amely az összes új Lexus modell menetteljesítményét fémjelzi, és amelyet az RX alapvető tulajdonságainak erősítésével és vezethetőségének finomításával képes elérni.

A Lexus Global Architecture GA-K platformjának alkalmazása teszi lehetővé az alacsonyabb súlypont elérését, a jobb tehetetlenségi jellemzőket, a tömegcsökkentést (akár 90 kilogrammal könnyebb lehet az autó az elődjéhez képest) és a karosszéria megnövelt szilárdságát – ezek pedig központi szerepet játszanak a modell menetteljesítményének még magasabb szintre emelésében.

Karosszéria szilárdsága

A GA-K platform eredendő szilárdsága közvetlenül hozzájárul az utazás minőségéhez, a kiváló reakciókészséghez, a mozgékonysághoz, a kezelhetőséghez és a kényelemhez.

Habár ez a platform adja az új Lexus NX alapjait is, az RX-hez jelentősen áttervezték. A változtatások lehetővé tették a tengelytáv növelését, valamint egy extra kereszttartó és további felfüggesztési merevítők felszerelését. Mindez pedig erősíti a karosszéria szilárdságát és a futómű pontosabb finomhangolását teszi lehetővé.

A nagyobb torziós merevség biztosítására szolgáló intézkedések közé tartozik a hegesztés nélküli hátsó tartókeret. A szerkezeti illesztéseket a ragasztók szélesebb körű használatával (a jelenlegi RX-hez képest 2,6 méterrel nagyobb felületen), a lézeres csavarhegesztéssel és az új rövid osztású hegesztéssel erősítették meg. Összességében a hegesztési felület 7,4 méterrel nőtt. A nagy merevségű hab a hátsó ajtó nyílása körül könnyű, de hatékony megerősítést biztosít.

A vadonatúj NX esetében bevezetett innovációkat az RX is megkapta, így kétreteszes mechanizmust alkalmaztak a tervezők a motorháztetőnél. Ez lehetővé teszi, hogy a motorháztető hozzájáruljon az autó elülső részének általános merevségéhez, ugyanakkor csökkenti a menetzajt és nagy sebességnél alacsonyabb vibrációkat biztosít.

Tömegcsökkentő intézkedések

A Lexus új anyagokat használt fel az autó konstrukciójához, hogy anélkül csökkentse a jármű tömegét, hogy veszélyeztetné a szerkezet integritását vagy a teljesítményt.

Figyelemre méltó, hogy az oldalelemek és az ajtószerkezetek vastagsága csökkent, valamint bizonyos alkatrészeknél nagy szakítószilárdságú és melegen sajtolt acélokat alkalmaztak, beleértve a középső oszlopot is.

További súlymegtakarítást értek el az első kerékjárati ívek acélról alumíniumra cserélésével – ez segített javítani az autó első/hátsó súlyeloszlásán is. Minden részlet számít: az üzemanyag-betöltő nyílás és az RX 450h+ töltőcsatlakozó fedelét acélról gyantára cserélték.

Zaj- és rezgécsillapítás

Az új RX kiemelt fejlesztési célja volt a mindenkor kényelmes és csendes utastér kialakítása. A konkrét célok a következők voltak: kellemes ajtócsukódási hang, nem kívánt zajok nélkül; a dübörgés csökkentése, amikor a hajtáslánc alapjáraton üzemel; és a menetzaj hatékonyabb kiszűrése, különös figyelemmel a felületváltozásokra.

Az ideális ajtócsukódási hang megteremtése érdekében a nem kívánt magas frekvenciájú zajokat a tervezés részletekbe menő módosításával és magas csillapítású anyagok használatával küszöbölték ki. A puffanást a szélvédő és a hátsó ajtó vibrációjának elnyomását célzó intézkedésekkel csökkentették, míg a tetőn és az oldalsó ajtóelemekben lévő magas csillapító hatású masztix csökkentette az utastérben a menetzaj erősségét.

A zajelnyelő és hangszigetelő anyagok fokozott használata hozzájárult a csendesebb belső tér kialakításához, ahol a beszélgetések utazás közben is tisztán élvezhetőek. Emellett lépéseket tettek az A-oszlopok és a külső tükrök körül keltett szélzaj csökkentésére.

Felfüggesztés

A felfüggesztés kialakításának célja az volt, hogy támogassa a jó kormányzást, a stabilitást és a jó talajfogást, valamint úttartást, amelyet nem befolyásolnak külső zavaró tényezők.

Az első, új MacPherson rendszert a menetkényelemre és a vezető kormánymozdulataira adott lineáris reakciókra optimalizálták, valamint jobban elnyeli az egyenetlen útfelületről származó ütéseket és vibrációkat. Ennek elérése az összes kulcsfontosságú elem átfogó finomítását jelentette, beleértve a lengőkarok, a perselyek és a lengéscsillapítók elrendezését és karakterisztikáját.

Hátul egy új többlengőkaros futómű található, amelyet a jobb oldalstabilitás és a nagyobb nyomaték kezelése érdekében fejlesztettek ki. Az, hogy a felfüggesztés elemeinek fokozottabb merevségére összpontosítottak, hozzájárul a jobb kormányreakcióhoz, és azt az érzetet kelti a vezetőben, hogy az autó hátulja bármilyen helyzetben magabiztosan tapad az úthoz.

Adaptív változó felfüggesztés

Az adaptív változó felfüggesztés (AVS) – amely az alapfelszereltség részét képezi a Luxury, valamint az F SPORT/F SPORT Performance felszereltségi szinteken – független csillapításvezérlést kínál külön-külön minden keréknél, ezzel nagyobb komfortot kínálva az egyenetlen felületeken, fokozottabb csillapítást nyújt a kanyarokban és stabilitást biztosít minden helyzetben.

A korábbi RX rendszeréhez képest kiszélesítették a csillapítás tartományát, így az AVS még szélesebb körben kínál hatékony működést, legyen szó az adott út felületéről vagy a különböző manőverekről. A csillapítóerő kifinomultabb beállítása gördülékenyebb választ ad az útminőség változásaira, és gyors reakció jobb irányíthatóságot eredményez, valamint csökkenti a karosszéria dőlését.

A vezető két csillapítási üzemmód közül választhat. A „Normal” nagyobb egyensúlyt biztosít a kormányzás reakciója és a menetkényelem között, míg a „Sport” a minél gyorsabb kormányreakciókat és a dinamizmust részesíti előnyben a nagy csillapítóerő alkalmazásával.

Fékrendszer

Az új RX hibrid modellek új, elektronikusan vezérelt AHB-G fékrendszert alkalmaznak, amely egyfajta igény szerinti nyomást biztosító rendszerrel van ellátva. Ez nagy teljesítményű szivattyúmotort használ, ezzel természetes fékérzetet, irányíthatóságot és reakciókészséget biztosítva. Az első-hátsó fékerő-elosztást független nyomásszabályozó vezérli, segítve a jármű stabilitását fékezés közben. A rendszer kifinomultsága a fékpedál új csillapító mechanizmusában is megmutatkozik, amely egyenletes működést és irányíthatóságot biztosít.

Az F SPORT modell nagyobb, 400 mm átmérőjű, belső hűtésű első tárcsákkal és új, hatdugattyús alumínium monoblokk féknyergekkel van felszerelve. Az új, feketére festett, Lexus logóval ellátott féknyergek rendkívül merevek, nagyobb fékbetét felületet és egyenletes nyomást biztosítanak. A vezető számára egyértelműen észlelhető a lineáris, közvetlen és stabil fékteljesítmény, valamint a kopásállóság előnyeit.

Az RX 350 benzines modellek vákuumfékrendszerrel vannak felszerelve, optimalizált nyomásfokozó- és főfékhenger-karakterisztikával, hogy kiváló fékerőt, irányíthatóságot és reakciókat biztosítsanak.

Járműmozgást szabályozó fékrendszer

A járműmozgást szabályozó fékrendszer egy világelső technológia a Lexustól, amely lineáris fékezési érzetet biztosítva nyújt megnyugvást a vezetőnek azzal a tudattal, hogy mind a négy kerék biztonságos kapcsolatban van az úttal.

Ez a rendszer az RX 450h+ és az RX 350h modellekben kapott szerepet, és az első/hátsó fékerő-elosztást befolyásolja a vezető fékpedálra gyakorolt nyomása és a felfüggesztés függőleges mozgása alapján. Ennek köszönhetően csökkenti a jármű oldaldőlését és stabil tartást biztosít.

Az RX 500h esetében a DIRECT4 összkerékhajtási rendszer tölti be ezt a szerepet a jármű karosszériamozgásának szabályozásával.

Dinamikus hátsókerék-kormányzás

Az RX 500h F SPORT Performance dinamikus hátsókerék-kormányzást (DRS) biztosító rendszere az autó sebessége és iránya alapján automatikusan kiszámolja a hátsó kerekek optimális fordulási szögét.

A hátsó kerekek maximális elfordulási szöge négy fokra nőtt. Ez javítja a manőverezési képességet alacsony sebességnél, és segít megőrizni a stabilitást nagy tempónál.

Alacsony és közepes sebességnél a hátsó kerekek az első kerekekkel ellentétes irányba fordulnak, míg nagy sebességnél az első tengellyel egyező irányba fordulnak. A DRS optimális szögbeállításának szabályozása az integrált menetdinamika rendszer (VDIM) feladata.

Trail üzemmód

A Lexus RX most először kapott Trail üzemmódot, amely integrálja az összkerékhajtást, a fékrendszert és a teljesítményvezérlést, hogy megakadályozza a kerekek kipörgését csúszós vagy egyenetlen utakon. Ez lehetővé teszi az adott körülmények között elérhető legnagyobb teljesítmény kihasználását még egyenetlen útfelületeken is.