Semmi meglepő! Tovább zuhannak a dízel eladások Európában
Az Európai Autógyártók Szövetségének legfrissebb adatai szerint egyre kisebb az érdeklődés a dízelmotoros autók iránt az Európai Unióban, miközben hatványozottan nő a hibrid modellek iránti kereslet. Utóbbiak eladásain belül több mint 85 százalékot tesznek ki a Toyota típusai.
Az év első negyedévében folytatták mélyrepülésüket a dízel üzemű személygépkocsik Európában. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közzétett adatok tanúsága szerint a tavalyi év azonos időszakához képest 17 százalékkal csökkent a forgalmuk, és ma már nyoma sincs egykori hegemóniájuknak: az összeladások mindössze 37,9 százalékát tették ki, miközben a benzinmotoros járművek piacrésze 55,5 százalékra nőtt (+14,6%.)
Ezekre a változásokra két évvel ezelőtt gondolni sem mertek volna a piaci elemzők; a Németországból kiindult, hírhedt dízelbotrány, valamint az ehhez kapcsolódóan megnőtt vásárlói tudatosság és környezeti felelősségtudat azonban együtt képes volt a helyes irányba terelni a fogyasztói gondolkodást. Nem véletlen, hogy az alternatív – elsősorban hibrid és plug-in hibrid– meghajtású, különösen környezetbarát technológiák szerezték a legtöbb új vásárlót az év első három hónapjában. 26,9 százalékos növekedésükre a beavatottakon kívül szintén kevesek fogadtak volna az évtized derekán; 6,5 százalékos piaci részesedésük azt jelzi: immár megkerülhetetlenül számolni kell velük a kontinensen.
Habár arányaikban lenyűgöző a hálózatról tölthető (elektromos vagy plug-in hibrid) autók 47 százalékos növekedése, a hagyományos hibridekből szinte darabra pontosan kétszer annyi talált gazdára az időszakban (139 556 vs. 69 898 db), mint külső áramforrásról tölthető társaikból, jól mutatva, hogy az ár, a környezeti kompatibilitás és a használati érték hármas mátrixában jelenleg ez a technológia testesíti meg az optimumot.
A full hibridek Európa-szerte 22,9 (csak az EU országait nézve 25,7) százalékkal erősödtek. Magyarországon több mint kétszer ekkora növekményt, +57,8%-ot mutatott a technológia. Az élet furcsa fintora, hogy az öt legnagyobb európai nemzeti piac közül abban az országban – Németország – nőttek nagyobb mértékben (+65,7%) a hibridek eladásai, amely évtizedeken keresztül a dízeltechnológia egyik legnagyobb élharcosa volt.
Az EU és az EFTA piacain együttesen eladott 145 241 darab hibrid gépkocsi elismerésre méltó mennyiség. Még örvendetesebb volna azonban, ha nem szinte kizárólag egyetlen márka adta volna ezt a mennyiséget, a Toyota Motor Europe első negyedéves adatai szerint ugyanis az év első három hónapjában 125 400 darab hibridet vásároltak a márka regionális ügyfelei…
Mégis van remény, hiszen a Toyota hibrid modellek 18 százalékos emelkedése azt jelenti, a többi márka ügyfelei is kezdenek ráébredni a Toyota által forradalmasított technológia erényeire és előnyeire.