Semmibe veszik a biztosítók az autóbuszos személyszállítókat

A drasztikus díjnövekedés miatt a Kormány és a biztosításfelügyelet beavatkozását kérik az autóbuszos személyszállítók

Az autóbuszok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjának drasztikus, akár 300-400 százalékos növekedése miatt az érdekvédelem elnöksége és az Autóbusz Tanács április 18-án párbeszédre hívta a felügyeletet és a biztosítótársaságokat. Az eseményen azonban a biztosítótársaságok képviselői nem jelentek meg. Az autóbuszos személyszállítók a helyzet rendezése érdekében a felügyeleti szervek és a Kormány beavatkozását kérik.

A közelmúlt buszbaleseteire hivatkozva a biztosítótársaságok jelentős, átlagosan háromszoros, négyszeres díjat követelnek a buszos vállalkozásoktól, de van olyan biztosítótársaság is, amelyik 31 millió forintos éves díjjal szerződne csak. Ezt az emelkedést az autóbuszos személyszállító vállalkozások – amelyek jelentős része alacsony tőkeerejű kisvállalkozás – csak úgy tudják finanszírozni, ha azt a fogyasztókra hárítják. Így a drasztikus díjnövekedés miatt a hosszabb turistautak mellett a csoportos iskolai kirándulások, a belföldi utazások és a munkásszállítások is jelentősen drágulhatnak. A helyzet rendezése érdekében a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) április 18-i elnökségi ülésére meghívást kapott a 13 díjat hirdetett biztosítótársaság, az Ipartestület Autóbusz Tanácsa, a Magyar Biztosítók Szövetsége és a felügyeletet ellátó Magyar Nemzeti Bank is. A biztostótársaságok képviselői közül azonban senki nem jelent meg.

A járműbiztosítás a jármű-üzemeltetési, szolgáltatási tevékenység alapfeltétele. Világosan látszik, hogy a járműkategóriára 2018-tól alkalmazott díjképzés szempontrendszere és a díjak kalkulációja sem átlátható és kiszámítható, emellett a piac nagy része tudatosan, irreális tarifák meghirdetésével tartja távol magát ettől a szegmenstől. „Már számos fórumon megpróbáltuk elérni, hogy párbeszéd indulhasson a biztosítótársaságok és az autóbuszos vállalkozások között, de a mai történések is bebizonyították, hogy ezek nem vezetnek eredményre. Ezek a vállalkozások azonban rendkívüli mértékben kiszolgáltatottak a biztosítói erőfölénnyel szemben, így a helyzet rendezésére a felügyeleti szervek és a Kormány beavatkozását kérjük.” – emelte ki Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára.

Az autóbuszos személyszállítók helyzetét az is javítaná, ha a haszonjárművek KGFB piacán valós versenyhelyzet jönne létre. Így megoldást jelenthetne, ha hazai székhelyű vállalkozás a járművére külföldi biztosítónál is köthetne kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást.

A NiT Hungary április 18-i ülésén elfogadott 1/2018.04.18. Eln. számú határozat

A NiT Hungary Elnöksége az autóbuszokat érintő kötelező gépjármű felelősségbiztosítási díjak 2018. évi elszabadulásának adatait és körülményeit elemezve megállapítja, hogy

  • a járműkategóriára 2018-tól alkalmazott KGFB díjképzés szempontrendszere és díjak kalkulációja nem átlátható és kiszámítható;

  • a járműkategória KGFB módozata területén nincs valós versenyhelyzet; a jogszabályi kötelezettségek ellenére a biztosítási piac nagy része tudatosan, irreális tarifák meghirdetésével tartja magát távol ettől a szegmenstől;

  • az autóbuszos személyszállítók rendkívüli mértékben kiszolgáltatottak a biztosítói erőfölénnyel szemben, és más lehetőséggel nem rendelkezve kénytelenek elviselni a díjak irreális mértékű növekedését, és az extrém mértékű díjtételek meghirdetését;

  • a díjnövekedés áthárítása rendkívüli kihívás a többségében mikro- és kisvállalkozókból álló autóbuszos személyszállító szolgáltató kör számára, így a jelenség veszélyezteti a vállalkozói tevékenység tervezhetőségét és a szolgáltatói piac üzleti biztonságát.

Tekintettel arra, hogy a NiT Hungary tagsága részéről fokozott az igény a vállalkozói környezetben keletkezett bizonytalanság megszüntetésére, és a biztosítói oldal részéről a rendszer konszolidálása iránt nincs tetten érhető szándék, a helyzet a kkv-k érdekeinek védelmében azonnali biztosításfelügyeleti és kormányzati beavatkozást igényel.

Ezért az Elnökség

  • felhívja a felügyeleti jogkörrel rendelkező állami intézményt a biztosítói díjképzési rendszer azonnali felülvizsgálatára és az autóbusz járműkategória KGFB módozatára tarifát hirdető biztosítók díjképzésének alapjául szolgáló adatok és tényszámok auditjára,

  • felhívja a Kormányt és a hatáskörrel rendelkező kormányzati intézményeket a vonatkozó jogszabályok felülvizsgálatára és azon módosítások kezdeményezésére, melyek garantálják a biztosítói haszongépjármű KGFB díjképzés módszereinek átláthatóságát, a kockázatcsökkentő vállalkozói eszközök és módszerek premizálását, a reális és kigazdálkodható KGFB díjszint elérését, és mindezek révén a vállalkozói, szolgáltatói tevékenység tervezhetőségét.

Az Elnökség a kialakult helyzetben úgy ítéli meg, hogy a haszonjárművek KGFB piacán valós versenyhelyzetet kell teremteni, és ennek érdekében szükség esetén a KGFB piacot nemzetközi irányban meg kell nyitni, lehetővé téve, hogy hazai székhelyű vállalkozás a járművére külföldi biztosítónál is köthessen kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást.