Sipőcz Győző: “Az abroncsgyártás jövője az innováció”

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Interjúsorozatunk első részében a Szövetség elnökével, Morenth Péterrel készült beszélgetést olvashatták.

Ezúttal a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetőjét kérdeztük, aki szerint az abroncsok fejlesztése messze túlmutat azon, hogy éppen milyen a mintázatuk. Kinek jó a négyévszakos abroncs, kell-e félni az újrafutózott teherautó abroncsoktól, és miként alakul át a cég mobilitási szolgáltatóvá. Egyebek mellett ezek a témák kerültek szóba.

  • A napokban kiadott KSG gyorsjelentés szerint az első negyedéves GDP növekedés 8,2 százalékot ért el, de közben a szomszédban háború van, és rég nem látott magasságba emelkedett az infláció. Hogyan lehet így tervezni, éves prognózist készíteni?

Az idei évre vonatkozó terveink már tavaly elkészültek, amikor még sok mindent nem láthattunk az azóta bekövetkezett eseményekből, de terveztünk például egy lehetséges konfliktussal, bár ez minden bizonnyal más cégeknél is téma volt. A Goodyear filozófiája az, hogy nem követni szeretnénk az eseményeket, hanem megpróbáljuk befolyásolni a történéseket, azaz proaktivitás reaktivitás helyett, de a bizonytalanság nyilván érezteti a hatását. Mindenki találkozott már az alapanyag ellátási láncokban a pandémia kezdete óta előforduló nehézségekkel, amelyek kontinensek közötti logisztikai láncok meg-megakadó működésével kezdődtek. Most a nyersanyagok hozzáférhetősége is csapást szenvedett; a korom – az egyik fontos gumiipari alapanyag, amelynek beszállítója többek között Ukrajna -, most eléggé nehézkesen jut el a felhasználókhoz, miközben egyik fontos felvevőpiacunk, az autóipar is problémákkal küzd, a kábelkorbácsokkal kapcsolatos nehézségekről valószínűleg mindenki hallott. De, mint minden lejtmenetnek, a mostani történéseknek is van felfelé ívelő oldala. Mindig van fény az alagút végén, csak észre kell venni a lehetőségeket. Ilyen például, hogy az autógyártók meghosszabbodott szállítási határidejére adott egyik lehetséges válasz a flottakezelők részéről, a lízingperiódus meghosszabbítása. Számunkra ez azt jelenti, hogy a továbbra is használatban maradó járművekhez szükség lesz új abroncsokra.

  • Ön a jelenlegi pozíciójában 12 országért felel, Lengyelországtól Görögországig. Miként lehet az ezzel járó feladatokat menedzselni?
  • A csapatomat szinte a nulláról kiindulva én állíthattam össze, és egy nagyon ütőképes team állt össze. A kelet-európai piac komplexitása elképesztően nagy, elég csak a különböző nyelvek, kultúrák, helyi szabályozások sokszínűségére gondolni. Emiatt is nagyon fontosnak tartottam a közvetlen munkatársaim kiválasztásánál a különböző személyiségek, nemzetiségek bevonását, nem pedig saját magam képmásainak keresését. Mindez azt jelenti, hogy van kire támaszkodnom, tudom, hogy az egyes pozíciókban a legmegfelelőbb szakemberek dolgoznak. Mivel a kiskereskedelmi operatív működésért felelek, ez azt is jelenti, hogy nem csak abroncsokkal, de informatikai megoldásokkal, szolgáltatásokkal is foglalkozunk. A munkám szervezésének alapjait három fő csoportra osztom, melyek közül az egyik pillér a stratégiatervezés, másik a belső ügyfelek kiszolgálása, azonban a legnagyobb hangsúlyt a jelenlegi és a potenciális ügyfelek megértésére szánom, azaz mindazokra, akiknek a szerepvállalása nélkül a Goodyear nem lehetne sikeres. Ezt próbálom egyensúlyban tartani a magánéletemmel. Ami biztos, egyik napom sem ugyanolyan, mint az előző.
  • Ha már a sikert említette: mennyire változó a cég pozíciója a régióban?
  • Engedje meg, hogy egy kicsit távolabbról indulva válaszoljak. A Goodyear filozófiájának középpontjában az innováció és a fenntarthatóság áll, és ezen törekvésünknek a végfelhasználók körében, a motorsport berkeiben és az autógyártók körében is pozitív a visszhangja. Áprilisban a nagy tekintélyű német AutoBild magazin szerint mi lettünk az év nyári abroncs gyártója – köszönhetően a gyártás során alkalmazott innovatív technológiáknak. Erre néhány példa: az év elején mutattuk be az Asymetric Eagle 6, az Efficient Grip SUV 2, illetve az Efficient Grip Performance 2 személyautó és SUV/SAV abroncsainkat, amelyre kifejezetten büszkék vagyunk. Ezek is egy olyan innovatív termékek, amelyeknek hála meghatározó szerepet töltünk be a piacon. Kelet-európában több országban piacvezetők vagyunk, melyben kulcsfontosságú szerepet játszik cégcsoportunk széles márka palettája, lefedve így a budget, középkategóriás és a prémium fogyasztói igényeket is.
  • Úgy tudom, hogy nem is olyan régen – szintén az AutoBildnél – az év négyévszakos abroncsgyártója lettek. Ez a leggyorsabban növekvő piaci szegmens. Mit gondol erről?
  • Örülök, hogy ezt szóba hozta; a díjat az abroncs paraméterei mellett azért ítélték oda a Goodyearnek, mert jövőfókuszú, a fenntarthatóság jegyében működő gyártástechológiával állítjuk elő. A piac igényli ezeket a termékeket, mi úgy állítjuk elő – nem csak ezt – hogy először megértjük a fogyasztók igényeit, majd szeretnénk, ha ők is megértenének bennünket. A nagyvárosokban, azoknak, akik évente legfeljebb 8-10 ezer km-t tesznek meg, ez egy remek alternatíva lehet. Elővárosi ingázás esetén – ahol a családban két vagy akár három autó is van, és nem okoz gondot, ha például kemény havazás esetén ezek egyikét le kell állítani -, kiváló megoldás a négyévszakos abroncs. Az elektromobilitás, a közösségi közlekedés terjedésével figyelünk az ezen szolgáltatásokat kínáló vállalkozások igényeire is. Ők abban érdekeltek, hogy egy sallangoktól megtisztított folyamat mentén tudjanak működni, ne kelljen szezonális abroncscserére kiállniuk. A rövid futamidővel dolgozó lízingcégeknél is kiváló megoldás lehet a négyévszakos abroncs, de tisztában kell lenni azzal – mint mondjuk a ruhavásárlás esetén -, hogy nincs olyan, hogy egy megoldás mindenre is jó. Ellenben kiváló alternatíva azoknak, akik pragmatikusan gondolkodnak, és időt akarnak megtakarítani.
  • Merre tart az abroncsok fejlesztése? Úgy tűnik, hogy az abroncsok teljesítményét már csak minimálisan lehet javítani.
  • A kérdésselvisszatértünk a fenntarthatósághoz és az innovációhoz. Az év elején mutattunk be egy olyan abroncsot, amely 70%-ban fenntartható anyagokból készül. A célunk az, hogy 2030-ra 100%-ban fenntartható anyagokból készüljenek az abroncsaink, és büszkén mondhatom, jó úton járunk a terv kivitelezéséhez.
  • Álnaiv kérdés következik: miért fontos ez?
  • Az autósok és az autógyártók is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy milyen forrásokból érkeznek hozzájuk a termékek, milyen módon állítják elő azokat, és ez magával hozza a gyártástechnológiai innovációt is. Néhány hete avattuk a legújabb gyáregységünket Luxemburg déli részén, ahol már 4.0-s gyártási technológiát alkalmazunk; mesterséges intelligenciára és adatelemzésre támaszkodva kisebb, fókuszáltabb egységekben gyártunk abroncsokat, kisebb darabszámban, így adekvátabb a válaszunk a fogyasztói igényekre, amelyeket így gyorsabban szolgálunk ki. A Goodyear filozófiájában az ilyen típusú megújulások és invenció mindig is fontos szerepet játszottak.
  • Én még ott tartok, hogy Luxemburgban? Európa legmagasabb munkabérű országában?
  • A fizikai létszám alulmúlja egy hagyományos abroncsgyár szükségletét, ugyanakkor a lokáció kiemelten fontos. Ebben az üzemben elsősorban az UUHP – ultra-ultra-high performance – szegmens termékeit állítjuk elő, amelyeknek a vásárlói dominánsan a francia, német, spanyol piacokról kerülnek ki, és nem mindegy, hogy mennyi idő, milyen logisztikai modellel tudjuk őket kiszolgálni.
  • Szerintem ennek jelentőségét – fogyasztóként – mindenki érzi, ha másért nem, akkor azért, mert az elmúlt két évben drasztikusan átalakultak a fogyasztói szokások, otthonról rendelünk, de ehhez rengeteg árut kell mozgatni a kontinensek között, az országon belül és a fogyasztókhoz vezető last mile-on is. Magyarul, a teherszállítás, az áruszállítás egyre hangsúlyosabb szerepet kap, és Önök kifejezetten jó pozíciókat tudhatnak magukénak a teherabroncs szegmensben. Itt mit keresnek a vásárlóik?
  • Mindenki keresi a megoldásokat, hogy miként lehetne csökkenteni az Ön által vázoltak ökológiai lábnyomát. Mint minden gyártónál, nálunk is a kínálati paletta része az újrafutózott teherabroncs. Tavaly 36 országból közel 1000 áruszállító flotta képviselőjét hívtunk meg egy kerekasztal beszélgetésre. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mivel tudnánk az ő tevékenységüket segíteni. Az derült ki, hogy a cégek 42%-nak fontos a fenntarthatóság, és ennek jegyében használnak újrafutózott abroncsokat, így ez nálunk is nagyobb hangsúlyt kap. Az abroncsok életciklusa 150%-kal hosszabb lehet, és 56%-kal kevesebb nyersolajat használunk fel, miközben a teljesítményük nem rosszabb, mint egy sima abroncsé. Már ez is egy jelentős innováció, és emellett fejlesztünk egy olyan technológiát is, amelynek lényege, hogy a teherautó abroncsaiba épített szenzorok adatait egy kolléga a központban folyamatosan nyomon követi. Azonnal látható például, hogy megfelelő-e a nyomás az adott teherautó abroncsaiban. Ha időben közbeavatkoznak, nem csak a jármű fogyasztása csökkenthető, illetve optimalizálható, de az abroncs károsodása, egy esetleges durrdefekt is elkerülhető, megelőzhető. Ezzel mindenki nyer, és túlmutat azon, hogy a Goodyear a világ egyik vezető abroncsgyártója, hiszen ez már mobilitási szolgáltatás.

Rozsnyai Gábor

Néhány mondat e havi interjúalanyunkról:

Sipőcz Győző a Middlesex University of London Business School és a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi karának közös programján szerezte alap és mesterdiplomáit, valamint okleveles közgazdász képesítését. Egyetemi tanulmányai alatt egy szemesztert töltött az USA-ban. A diploma megszerzése után egy amerikai olajipari vállalatnál helyezkedett el, majd egy német tulajdonú barkácsáruház lánchoz csatlakozott, ahol előbb projektvezetői feladatok látott el, majd több budapesti áruház irányítását végezte. 2018 óta a Goodyear kelet-európai kiskereskedelmi vezetői csapatának tagja, főbb feladatai közé a cég régión belüli digitalizációs stratégiájának alakítása és implementálása, a beszerzési és kategória menedzsment területek vezetése, valamint a kiskereskedelmi hálózat bővítése tartoznak. 2019 óta képvisel cégét a Magyar Gumiabroncs Szövetségben. Anyanyelve mellett tárgyalási szinten beszél angolul és németül, emellett tanult spanyolul és franciául.