Skoda Enyaq Sportline iV (3.)

Új Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display)

Az extrafelszerelésként rendelhető head-up-kijelző az alapkivitelhez tartozó Digital Cockpit digitális műszeregység 5,3 col átlójú kijelzőfelületét egészíti ki és első ŠKODA-modellként az ENYAQ iV kínálatában kiterjesztett valóság (Augmented Reality) funkciókat is tartalmaz. A szélvédőn húzódó keskeny közeli mező felett a vezető közvetlen látóterében egy nagyobb vetítőmező látható, amelyen egyebek mellett olyan nagyobb szimbólumok jelennek meg, mint például a navigációs rendszer iránymutató nyilai, amelyek virtuálisan az autó elé, az útra vetítve tűnnek fel. A gyújtás bekapcsolásához – az alapfelszereltséghez tartozó Kulcsnélküli nyitás és indítás rendszerének (KESSY) köszönhetően – elegendő megnyomni az indítógombot vagy a fékpedálra lépni. Az autó elhagyásakor automatikusan lekapcsol a gyújtás.

Számos innovatív vezetői segédrendszer segít megelőzni az ütközést

A ŠKODA első tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modellje kategóriája egyik legbiztonságosabb járműve, amely a legmagasabb, vagyis az ötcsillagos minősítést érte el az Euro NCAP tesztek során. A ŠKODA legkorszerűbb vezetői segédrendszerei teljes palettáját kínálja az ENYAQ SPORTLINE iV számára. Az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Predictive Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészített Front Assist technikája, illetve a Hátsó keresztirányú forgalom asszisztenssel (Rear Traffic Alert) bővített Sávváltást segítő rendszer (Side Assist) más járművekkel és tárgyakkal ütközés, illetve a kerékpáros- és gyalogosgázolás veszélyére figyelmeztet. Ideális esetben a Front Assist meg is előzheti az ütközést vagy adott esetben a lehető legenyhébbre mérsékelheti következményeit. Mindemellett új vezetői segédrendszerek növelhetik tovább a biztonságot. Gyalogos- és kerékpárosgázolás, illetve a más járművekkel ütközés veszélye esetén a Kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) például a kormányzási nyomaték aktív növelésével támogatja a vezetőt, így segíti a szabályozott kikerülési manővert, illetve járul hozzá a baleset megelőzéséhez. A Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist) balra forduláskor észlelheti időben a szemből érkező forgalmat, s figyelmeztetheti a vezetőt vagy akár automatikusan le is fékezheti az autót. A Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) az ajtók kinyitásakor hang-, illetve a külső visszapillantó tükör belső oldalán fényjelzéssel hívja fel a figyelmet, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közelít.

Kényelem és biztonság a Menetasszisztenssel (Travel Assist)

A Menetasszisztens (Travel Assist) a jármű hossz- és keresztirányú irányításában segíti aktívan a vezetőt és az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control) mellett az útépítési szakaszokat is érzékelő Adaptív sávtartás-asszisztens (Adaptive Lane Assist), a Közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist), valamint a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) technikáit is magában foglalja. Egy gombnyomás a multifunkciós kormánykeréken, és aktív e rendszer, amellyel az ENYAQ SPORTLINE iV tartja az éppen igénybe vett forgalmi sávot és automatikusan felügyeli az elöl haladó mögötti követési távolságot. A Travel Assist segítségével az ENYAQ SPORTLINE iV önállóan megállhat, elindulhat, közlekedési torlódásban pedig önműködően követheti az előtte levő járművet. A Travel Assist a kijelzőkön a jármű környezetét is megjeleníti, a vezető így mindenkor figyelemmel kísérheti, milyen objektumokat érzékeltek az autó szenzorai. A Travel Assist használatához a vezetőnek a kormányon kell tartania a kezét. Ha a jármű azt észleli, hogy a vezető nem kormányoz, nem fékez és nem is gyorsít, a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) először vizuális, illetve hangjelzéssel, valamint rövid fékezéssel figyelmezteti. Ha a vezető nem reagál, a Vészhelyzet-asszisztens bekapcsolja a vészvillogót és az éppen igénybe vett forgalmi sávban egészen megállásig fékezi az autót, majd vészhívást (eCall) indít.

Az év folyamán jelenik meg a következő fejlesztési lépcső, ahol a rendszer az útszűkületeken is átvezeti a járművet. Emellett városi forgalomban az autó oldalirányú vezetésében is segít, ennek érdekében pedig online az aktuális kollektív adatokhoz is hozzáférhet. Az irányjelző működtetésekor a rendszer segít a sávváltásban, szűk kanyarokban pedig támogatja a kormányzást. A Előretekintő adaptív sebességszabályzás (Predictive Cruise Control) ezután már az online forgalmi információkon keresztül jelentett akadályokra is reagálhat. Mindezeken túl az extrafelszerelésként kínált Parkolási asszisztens (Park Assist) – amely eddig a hossz- és keresztirányú parkolóhelyek esetében be- és kiálláskor a kormányzás feladatát vette át – új intelligens fejlesztési lépcsőjében a gyalogosgázolás és a tárgyaknak ütközés megelőzése érdekében már automatikusan fékezhet is. A Környezetmegfigyelő rendszer (Area View System) négy kamerájával felülnézetből jeleníti meg az ENYAQ SPORTLINE iV és közvetlen környezete képét, még az ugyancsak opcionális tolatókameránál is jobb áttekintést nyújtva.

Proaktív utasvédelem és akár kilenc légzsák

Ha minden vezetői segédrendszer ellenére is ütközés veszélye áll fenn vagy a vezető pánikfékezést kezdeményez, a Proaktív utasvédelem (Crew Protect Assist) automatikusan óvintézkedéseket tesz az utasok lehető leghatékonyabb védelme érdekében. Ennek során ütközés, kisodródás vagy borulás veszélye esetén megfeszíti a biztonsági öveket és felhúzza az ablakokat, illetve zárja az elektromos panorámatetőt. Ütközéskor akár kilenc légzsák is óvhatja az ENYAQ SPORTLINE iV vezetőjét és utasait. Alapfelszerelés a fedélzeten a vezető- és utasoldali első légzsák, valamint az első oldallégzsákok és a két fejlégzsák. Utóbbiak függönyhöz hasonlóan fedik el az első és a második üléssor melletti oldalablakokat. Az első ülések közötti Központi légzsák (Central Airbag) akadályozza meg, hogy ütközéskor az elöl ülők teste egymásnak csapódjon. Hátul a külső üléshelyekhez extrafelszerelésként rendelhető oldallégzsák.

* Bizonyos körülmények között nem áll teljes egészében rendelkezésre a maximális rendszerteljesítmény. Az egyes menethelyzetekben rendelkezésre álló teljesítmény különböző tényezők függvénye, mint például a környezeti hőmérséklet, valamint a nagyfeszültségű akkumulátor a töltöttségi szintje, hőmérséklete, állapota és kora.

** Maximális elektromos teljesítmény 195 kW: az UN-GTR.21 szerint meghatározott maximális teljesítmény, amely legfeljebb 30 másodpercig vehető igénybe. Az egyes menethelyzetekben rendelkezésre álló teljesítmény olyan különböző változó tényezők függvénye, mint például a külső hőmérséklet, valamint a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje, hőmérséklete és állapota, illetve fizikai öregedése. A maximális teljesítmény eléréséhez különösen is szükséges a nagyfeszültségű akkumulátor 23 és 50 Celsius fok közötti hőmérséklete és 88 százalékot meghaladó töltöttségi szintje. Az eltérések – különösen az előbb említett paraméterek esetében – a teljesítmény csökkenéséhez vagy akár a maximális teljesítmény teljes elérhetetlenségéhez is vezethetnek. Az akkumulátor hőmérséklete közvetett módon, az állóhelyzeti légkondicionálás funkciójával is befolyásolható bizonyos mértékig, töltöttségi szintje pedig a töltési folyamat előtt egyebek mellett a járműben is beállítható. Az éppen rendelkezésre álló teljesítmény a jármű menetteljesítmény-kijelzőjén látható. A nagyfeszültségű akkumulátor kihasználható kapacitásának lehető leghatékonyabb megőrzése érdekében a napi használat során célszerű 80 százalékos töltési célértéket megadni (például a hosszútávú utazások előtt 100 százalékra módosítható).

*** Előzetes adatok