Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

SKYACTIV-X

Posted on 2018.03.08.2018.03.08. By Iroda Távirati

Az új generációs benzinmotor

2017 augusztusában a Mazda meghirdette az új “Fenntartható Zoom-Zoom 2030” hosszú távú stratégiát, amely 2030-ig előre tekintve részletezi a cég technológiai fejlesztéseit.
A Mazda küldetésének tekinti, hogy Földünket csodálatossá, az emberek életét és a társadalmat pedig tartalmassá tegye. Az új jövőkép értelmében a vállalat arra törekszik, hogy a jövőben is az autói által képviselt érték révén szolgáljon ihletadóként.

A jövőkép megvalósításának első lépéseként a Mazda kifejlesztette a SKYACTIV-X névre hallgató, új generációs, saját fejlesztésű égési folyamatot alkalmazó benzinmotort, valamint a SKYACTIV jármű-architektúra platformot, amely a vállalat emberközpontú autógyártási filozófiájának legújabb megnyilvánulása.

Ezek a technológiák meghatározó mértékben járulnak hozzá a „forrástól a felhasználásig” mért CO2-kibocsátás mérsékléséig. Eközben a Mazda tovább kutatja a technológiai innováció lehetséges módjait, hogy minél teljesebb mértékben támogathassa a Jinba Ittai élményt.

A Mazda hiszi, hogy bőséges tér van még a belső égésű motor fejlesztésére, és hogy a technológia akár jelentős mértékben is hozzájárulhat a természeti környezet megóvásához.

A SKYACTIV-X olyan úttörő jelentőségű, kizárólag a Mazdánál megtalálható motorújdonság, amely a hagyományos gyertyagyújtású benzinmotorok előnyeit – fordulatszámbarát üzem, mérsékelt károsanyag-kibocsátást – a kompressziógyújtású dízelmotorok előnyeivel – kiváló gázreakció kis fordulatszámon, takarékos üzem – kombinálva olyan “öszvér” motort hoz létre, amely az arany középutat képviseli a két technológia között.

A motor gyertyavezérelt kompressziós gyújtása (SPCCI) olyan egyedülálló égési módszer, amely gyertyagyújtással vezérli a sűrítéses gyújtási folyamatot, ami drámai mértékű javulást eredményez a legfontosabb teljesítmény-mutatók tekintetében.

A SKYACTIV-X a következő lépcsőfok a SKYACTIV-G motor után, egyben a világ első olyan sorozatgyártású benzinmotorja, amely a dízelekhez hasonló, sűrítéses gyújtás előnyeit élvezi.

Az új motor 20-30%-kal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást kínál, mint a SKYACTIV-G motorok (és 35-40%-kal kedvezőbbet a Mazda azt megelőző benzinmotorjánál). A CO2-kibocsátás hasonló mértéken csökkent, miközben a motor (fordulatszámtól függően 10-30%-kal nagyobb forgatónyomatékot ad le.

A SKYACTIV-X az üzemanyag-fogyasztásnak a legkülönfélébb üzemi körülmények mellett történő csökkentését ígéri, a dízelek kiemelkedő robbanékonyságával és a benzinmotorok fordulatszám-kedvelő természetével együtt.

A Jinba Ittai filozófiát elősegítő, nagyobb vezetési élményt nyújtó hajtáslánc ideális alternatíva azok számára, akik a benzinmotorokra esküsznek, de örömmel fogadnák a dízelek előnyeit.

SKYACTIV-X és SPCCI

Számos autógyártó próbálkozott már ezzel a homogén töltésű sűrítéses gyújtásos (HCCI) motorkoncepcióval, ám egyik sem tudta megbízhatóan az átváltást a sűrítéses gyújtás és a gyertyagyújtás között.

A Mazda egyedi megoldást talált a problémára. A gyertyavezérelt sűrítéses gyújtás (SPCCI) révén a motor eltérő módokon, de mindkét égéstípus esetében gyertyával indítja el az égést, és ezért zökkenőmentesen képes átváltani a sűrítéses gyújtású és gyertyagyújtású égési üzemmódok között.

A folyamat csupán részterhelésen (visszafogott vezetési stílus), szegénykeverékkel (az átlagos benzinmotorban alkalmazottnál jóval nagyon levegő/üzemanyag arány) működik, célja az üzemanyag-megtakarítás. Amint több teljesítményre van szükség, a motor zökkenőmentesen vált át normál üzemre, és gyertyával gyújtja be a hagyományos, sztöchiometrikus (14,7:1) arányú üzemanyag-levegő keveréket.

A HCCI prototípus motorok sűrítéses gyújtás üzemben teljesen beszüntették a gyertyagyújtást, ez azonban kiszámíthatatlan eredményekhez és egyenetlen égéshez vezetett.
A SKYACTIV-X ezzel szemben folyamatosan működteti a gyújtógyertyát, akár csak egy hagyományos motor.

A kettős befecskendezési folyamat következtében az égéstérben két különálló üzemanyag-levegő keverék zóna keletkezik, amint a motor égéses gyújtás üzemmódba lép.

Az első befecskendezési fázis szegénykeverékkel (nagy levegőarány) tölti meg a szívási ütem során az égésteret. A második ezzel szemben egy dúsabb keverékzónát hoz létre a sűrítési ütem során, közvetlenül a gyertya közelében. Képzeljünk el egy muffint, a tetején egy szem cseresznyével: a gyümölcs a dús zóna, a sütemény pedig a szegénykeverék.

A SKYACTIV benzinmotor-technológia rendkívül magas sűrítési viszonya miatt az elsőként létrehozott keverék már amúgy is az öngyulladás határára került. A gyertya működésekor begyullad a közelében lévő üzemanyag-levegő keverék. Ezzel az égéstér belső nyomása eléri azt a szintet, ahol a szegénykeverék önmagától begyullad.

A folyamat előnye, hogy a sűrítéses gyújtású üzemmód stabil, a hagyományos és SPCCI égés közötti átmenet kiszámítható és megbízható.

A különösen nagy nyomású üzemanyag-befecskendezési rendszer azonnal elporlasztja az üzemanyagot, ezzel egyidejűleg erőteljes örvénylést keltve biztosít egyenletes, stabil égést. A folyamat rendkívül nagy sebességen megy végbe; a két befecskendezési zóna az új kialakítású dugattyúnak is köszönhetően nagyon gyorsan létrejön.

A hengeren belül elhelyezett nyomásérzékelők révén a motorvezérlő rendszer folyamatosan felügyeli a folyamatot, és beavatkozik, ha a normálistól eltérő égésre utaló jeleket észlel.

A sűrítéses gyújtásnak köszönhetően stabilan ég el a különösen szegény (nagy levegő/üzemanyag arányú) keverék. A szegénykeverék hasznos, ha a motor részterhelésen üzemel, és nincs szükség maximális teljesítményre, mert alkalmazásával csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás.

Sűrítéses gyújtás üzemmódban tehát a motor kevesebbet fogyaszt és kevesebb CO2-t bocsát ki. Mivel az SPCCI rendkívül stabil – szemben a HCCI-vel, ami nem volt az -, gyakrabban aktiválható a motor üzemi tartományán belül. Mindennek eredményeképpen a motor fogyasztása 20%-kal alacsonyabb, mint a SKYACTIV-G motoré, miközben a forgatónyomaték fordulatszámtól függően 10-30%-kal megnő. A SKYACTIV-X motor tehát csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, valamint a CO2- és NOx-kibocsátást, ugyanakkor az általa kínált vezetési élmény összhangban áll a Jinba Ittai szellemiségével.

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Újragondolt városi mobilitás
Next Post: Önvezető autó és utasszállító drón kombinációján dolgoznak

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • A streaming hozza a hangfelvételipar legtöbb bevételét
  • Családi hétvége a Városligetben
  • Kezdődik a Reflex5!
  • Meghosszabbították a 16. KAFF nevezési határidejét
  • Parov Stelar Debrecenben
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Van képünk hozzá (23.03.22.) – MG4
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Van képünk hozzá (23.03.21.) – Bronco
  • Neves társaságba került Alonso a századik dobogós helyezésével
  • A hétvégén tesztelik a biztonsági rendszereket
  • A teszteredmények után az ADAC veszélyesnek tart hét nyári abroncsot
  • A Toyota Highlander így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Tovább folytatódik az együttműködés az RTL népszerű reggeli műsorával
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT