Számos újdonságot mutat be az MAN a bauma 2019 kiállításon

Az MAN TGE első ízben a bauma kiállításon

Az MAN teherautók korábban 7,5–44 tonna megengedett össztömeget felölelő kínálatát immár az MAN TGE típuscsalád egészíti ki lefelé. Az újdonság a 3,0–5,5 tonnás kategóriát fedi le. Az MAN TGE az IAA szakmai kiállításon ünnepelte világpremierjét 2016 őszén. A kishaszonjárművet az MAN különböző európai piacokra 2017 tavasza óta fokozatosan vezeti be. A furgonból, üvegezett kombiból, valamint szimpla- vagy duplafülkés alvázakból álló átfogó modellpalettával az építőipar, a mezőgazdaság és a kertépítés legkülönfélébb alkalmazásaihoz mind kínál megfelelő változatot. Két tengelytávolságból, három hátsó túlnyúlásból, három tetőmagasságból és három hajtásmódból – elsőkerék-hajtás, hátsókerék-hajtás vagy összkerékhajtás – választhatnak az ügyfelek. A kétliteres motorja négy teljesítményszinttel, 102–177 lóerős kivitelben elérhető.

Új D15 motor az MAN teherautókhoz

Az Euro 6 minősítésű, új 9 literes D15 motor váltja le 2019-től az MAN TGS és TGX típuscsaládokban a bevált D20 erőforrást. A soros, hathengeres egység megnövelt teljesítménye, kisebb tömege és a kisebb lökettérfogat melletti jobb üzemanyag-hatékonysága egyaránt fontos előnyt jelent. Az építőipari felhasználás számára fontos előny a kis tömege, ugyanis ez körülbelül 230 kilogrammal növeli a hasznos terhelhetőséget. Különösen az olyan alkalmazásoknál termel közvetlenül hasznot az új motor, ahol az elszámolás alapja az elszállított áru mennyisége – ilyenek például az üzemanyagok, az ásványolaj vagy a beton.

A 330, 360 és 400 lóerő teljesítményével a D15 motor a legerősebb hathengeres D08 egység 320 lóerős teljesítménye és a leggyengébb, 420 lóerős (új kivitelében pedig már 430 lóerős) D26 közötti teljesítményszintet fedi le. Az új soros, hathengeres, közös nyomócsöves befecskendezésű aggregát összlökettérfogata 9037 köbcentiméter, a löket 145 milliméter, míg a furat 115 milliméter. Az MAN hagyományosan ez utóbbi adatból származtatja a motor elnevezését. A legnagyobb forgatónyomaték 1600 newtonméter a 330 lóerős változat esetében, és ez minden teljesítményszint esetében 100 newtonméterrel múlja felül az előző értékét. A Turbo-EVBec kipufogófék akár 350 kilowatt fékteljesítményt biztosít. Az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséről az akár 2500 newtonméter csúcsnyomású közös nyomócsöves befecskendezés, valamint az igényvezérelt segédberendezések – például a generátor és a légsűrítő – gondoskodnak.

Az AdBlue adalékanyag mára már problémamentes elérhetőségének köszönhetően az MAN a D15 motorcsalád esetében a tisztán szelektív katalitikus redukciót (SCR) alkalmazó kipufogógáz-utánkezelés mellett döntött.

Az új motorkínálat tartalmazza az MAN többi motorcsaládját is – a 2019-es év folyamán a D08, a D26 és a D38 is megérkezik az Euro 6 minősítésű új kivitelben. A D26 motorok a korábbi változatokhoz képest minden esetben 10 lóerővel megnövelt teljesítményt és 100 newtonméterrel nagyobb nyomatékot kínálnak. Így az új teljesítményszintek 430, 470 és 510 lóerő.

Új segéd- és biztonsági rendszerek az MAN teherautókhoz

Az évekkel ezelőtt sikeresen bevezetett ACC adaptív sebességszabályozót az MAN egy Stop&Go araszolófunkcióval egészítette ki. Míg ezt 2018 elején csupán a közúti kivitelű kéttengelyes nyerges vontatókhoz választhatták az ügyfelek, addig ez a felszereltség 2019 során a TipMatic12 váltóval felszerelt járművek egész sorához válik elérhetővé. Ez különösen igaz az építőparban használt MAN TGS és a TGX modellekre. A 0–25 kilométer/óra sebességtartományban az ACC Stop&Go szabályozza a követési távolságot az elöl haladó járműhöz képest, szükség esetén akár álló helyzetig fékez, és a rövid, legfeljebb két másodperces megállást követően automatikusan követi az újra elinduló járművet. A hosszabb megállásokat követően a vezető a gázpedállal vagy a multifunkciós kormánykerék egyik gombjával kezdeményezheti a továbbindulást.

Az új motorgenerációval felszerelt TGM, TGS és TGX típuscsaládokban az MAN ebben az évben bevezeti az ComfortSteering sebességfüggő kormányrásegítést. Ez a rásegítés mértékét a sebesség függvényében változtatja, ezzel tehermentesíti a járművezetőt.

Ez a berendezés alkotja a LaneReturnAssist (LRA) sávtartó rendszer műszaki alapját. Amennyiben a vezető irányjelzés nélkül – vagyis szándékolatlanul – elhagyja az éppen használt forgalmi sávot, akkor az LRA kormánybeavatkozásai visszaterelik a járművet a sávelválasztó felfestések közé.

Kanyarodási kamerával jobb a kilátás jobbra

Az MAN kiállítási standján látható néhány jármű megkapta a VAS kanyarodási kamerát, amely megjeleníti a jármű környezetét a nehezen belátható jobb oldalon, ezzel a kanyarodás vagy a manőverezés során korán felismerhetők a kritikus helyzetek. A rendszer jóvoltából a jármű melletti terület áttekintését nem csupán a külső visszapillantó tükrök segítik, hanem a fülkében a jobb oldali A oszlopon elhelyezett monitoron vagy a műszerfali képernyőn megjelenő kép is. A nagy látószögű kamera a fülke jobb oldalán található. A kamerás rendszert a jármű elejébe és oldalába épített ultrahangos érzékelők egészítik ki. Ezek hallható és egy LED-es kijelzőn látható módon figyelmeztetik a vezetőt az akadályokra.

Új berendezés – optimalizált fülkebelső immár minden MAN teherautóhoz

Az MAN az Euro 6 motorral felszerelt teherautók számára a 2018-as modellévben új belsőt kínált. A 2019-es év során immár az összes, az Euro 6 szabványnál régebbi minősítést teljesítő TGL, TGM, TGS és TGX modell is megkapja ezt az új fülkebelsőt. Az új berendezés középpontjában a dizájn, a funkcionalitás és az ergonómia áll. Két modern belső szín válaszható: a Sand bézs és a sötétszürke Urban Concrete. Ez utóbbi különösen ellenáll a koszos kéz vagy munkaruha jelentette szennyeződéseknek.

A műszeregységben egy nagy felbontású, egyértelműen strukturált, négy col képátlójú színes képernyő található. Az eltérő színű mutatói segítik a leolvashatóságot és a tájékozódást. Újraszervezett funkcionalitást kínál a középkonzol is. Az egybetartozó kapcsolókat a könnyebb kezelhetőség érdekében csoportokba rendezték, valamint a gyakran használt funkciók, mint például az MAN TipMatic automatizált váltó forgókapcsolója is, immár ezen a kezelőfelületen találhatók. A műszerfalon a középkonzol tetején és attól jobbra több tárolóhely is található, integrált elektromos csatlakozókkal és új pohártartókkal.

A TipMatic forgókapcsolójának áthelyezése emellett teret szabadít fel az ülések között, az ágy előtt. Ehhez hozzájárul a hűtő, illetve tárolódoboz is, amely a hosszabb fülkékben immár teljesen eltűnik az ágy alatt. A hűtő térfogata is nőtt, immár 35 liter a befogadóképessége, valamint gyors hűtési funkciót és csendes pihenőmódot is kínál. Alternatívaként ide egy méretes zárt tárolófiók is választható.

Az optimalizált pihenőtérben az alsó ágy és az opcionális felső ágy kényelmesebb elektronikus kezelőszerveket kínál, kapcsolókkal a belső világítás, az ablakemelők és a tolótető számára. Négy nagy teljesítményű elektromos csatlakozó (12 voltos, 24 voltos, USB), valamint a belső világítás új koncepciója teszi teljessé a komfortot.