SZEnergy, Széchenyi István Egyetem, Győr

Kategória: Városi koncepció

Üzemanyag: elektromos

Honlap: http://szenergy.hu

Facebook: https://www.facebook.com/szenergyteamhungary

A győri SZEnergy Team idén már 12. alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon Europe versenyen. A csapat gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök informatikus, építőmérnök és kereskedelem marketing szakos hallgatók részvételével indul.

A 2008-as és a 2010-es évben első, a 2012-es évben második helyezést értek el a diákok napelemes járművükkel az úgynevezett Urban Solar kategóriában. 2011-ben elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Team Spirit különdíjat. Mivel a 2012-es versennyel megszűnt a tisztán Solar meghajtású járműosztály, 2013-tól az elektromos (Battery-Electric) kategóriában versenyez a csapat egy teljesen új járművel, amellyel 2014-ben negyedik helyezést értek el. 2015-ben és 2016-ban a dobogó harmadik fokára állhattak, 2017-ben pedig egy hajszállal maradtak le a dobogóról. 2018-ban a hatodik helyen végeztek.

A győriekben másfél éve fogalmazódott meg az új autó építése, mivel a régi konstrukciót az évek során már addig tökéletesítették, fejlesztették, amíg elérték a lehetséges fejlesztések határát, amit az autó megengedett. Az egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont mentorálásával a csapatnak egyedülálló lehetősége van a járműtervezés, építés és tesztelés területén.

Az új jármű csepp alakú, különösen áramvonalas, önhordó borítást kapott. A karbon monocoque karosszéria lehetővé teszi, hogy kiváltsa az alváz szerepét, ezzel nagy tömeget tudnak megspórolni. A kerekeket is beburkolták és a tükrök is az autó belsejében kaptak helyet, ezzel is csökkentve a légellenállást. Az új ergonomikus kialakítás lehetővé teszi, hogy akár 185 cm magas pilóta is beleüljön a járműbe. Emellett a csapat új hajtásláncot, és új, egyszerűbb elektronikát épített a járműbe. Az új kormányművel a diákok adatokat is tudnak gyűjteni a verseny során, így például megtudhatják, hogy milyen kormányszögeket használ a pilóta vezetés közben. Az akkumulátorokat is kicserélték, két darab hatcellás akkumulátort építettek be. A diákok számos fémes alkatrészt lézer szinterezéssel, a kormánymű egyes elemeit pedig speciális 3D nyomtatással készítették el.