• Egyéb

Szintet ugrik az új Lexus GS

Már láttuk a következő generációs Lexus GS-t, csak nem tudtunk róla: a frissen bemutatott, vadonatúj Toyota Crown műszaki rokonaként érkező új prémium szedán alapvető változásokon mehet keresztül.

Ahogy a Toyota Camry és a Lexus ES a kezdetektől közeli unokatestvérekként, vállvetve fejlődtek generációról generációra, úgy fűzi szoros rokoni kötelék 1993-as bemutatása óta a hátsókerék-hajtású Lexus GS szedánt a japán belpiacos Toyota Crown limuzinhoz. Ez utóbbi most jelentős evolúciós változáson ment keresztül, és ez kétség kívül a vele rokon Lexus presztízsmodellre is hatással lesz, igaz ezt csak az Európán kívüli piacok vásárlói élvezhetik.

A legfontosabb újdonság, hogy immár a Crown is a Toyota új generációs TNGA technológiáját alkalmazó padlólemezt, méghozzá azok közül is a legnagyobbat, a hátsókerék-hajtású modellek számára kidolgozott GA-L platform átdolgozott verzióját kapta meg. Ez a Lexus LS és LC modellek rokonává teszi, ami egyrészt minőségi ugrást jelent a menetdinamika, a helykínálat és a karoszériamerevség terén, másrészt alaposan felminősíti a leendő új generációs GS-t, melynek teszteléséről egy kémfotó is napvilágot látott.

A GA-L padlólemez hozománya a nagyobbik hibrid hajtáslánc is; a fent említett modellekben is szolgáló, 3.5 literes V6-os motorra épülő rendszer kombinált teljesítménye itt valamivel alacsonyabb, 359 lóerő, a nyomatékot 10 fokozatú sebességváltó viszi át a hajtott kerekekre. A Crown a Camryből (és a Lexus ES-ből) ismerős, 2.5 literes hibrid rendszerrel is elérhető, 226 lóerős rendszerteljesítménnyel, míg harmadik motorja, a kétliteres benzines turbó megegyezik a GS 200t jelenlegi erőforrásával. A GS300h jelenleg 223, a 450h 345 lóerőt ad le, így – mivel a Lexusnál eddig sem volt jellemző az ugrásszerű teljesítménynövelés – ezek a modernizált erőforrások meg is felelnének az új generációs GS modellnek.

A harmadik fontos újdonság, amivel a Crown elődei fölé emelkedik, a biztonsági és online szolgáltatások bámulatosan széles köre. A többszintű hangvezérlés, intelligens útvonalkeresés, automatikus vészhívó rendszer, okostelefonos és központi távdiagnosztika, dinamikusan változó karbantartás és (legalábbis Japánban) a vezetési stílustól függő biztosítási díjak mellett a Toyota világújdonsága, a katasztrófahelyzetben létfontosságú „járható utak térképe, amelyet a hálózatba kapcsolt gépkocsiktól kapott információk alapján frissítenek folyamatosan. Az utasok védelmét a teljes Toyota Safety Sense csomagon kívül a kissebességű manőverezéskor aktív parkolástámogató automata fékrendszer is szolgálja: ez megállítja az autót, ha például váratlanul egy gyermek lép a tolató gépkocsi mögé.

A Toyota Crown a márka legfejlettebb újdonságaként a Lexus raktárának felső polcáról emelte le jó néhány alkatrészét. Ha tehát az eddigi szokást követve a Lexus GS a Crown alapjaira építkezik, akár nagyobb testvérein is túltehet, és a portfolió legnagyobb tudású, legkiforrottabb tagjaként folytathatja pályafutását – immár Európától távol, hiszen a kontinensen a szintén TNGA alapokra épülő, de elsőkerék-hajtású Lexus ES, a márka történelmileg legsikeresebb szedánja veszi át a modell szerepét.