Születésnapot ünnepel a Mercedes-Benz legikonikusabb modellje

Mercedes-Benz 300 SL Rennsportwagen (W 194) aus dem Jahr 1952. Foto von der Pressepräsentation auf der Autobahn bei Stuttgart am 12. März 1952. Rechts neben dem neuen Rennsportwagen ein Mercedes-Benz 300 S Cabriolet (W 188). (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 2008DIG4135) Mercedes-Benz 300 SL racing sports car (W 194) from the year 1952. Photo of the press presentation on the motorway near Stuttgart on 12 March 1952. Mercedes Benz 300 S Cabriolet (W 188) to the right of the new racing sports car. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 2008DIG4135)

69 éves a Mercedes-Benz SL

1952. március 12. Ezen a napon mutatkozott be a sajtónak a Mercedes-Benz 300 SL (W 194), egy vérbeli versenyautó, amely néhány héttel később már nemzetközi versenypályákon bizonyított. Azóta a csillagos márka abszolút ikonjává vált.

Már a neve is sokat elárul: „S”, mint szuper, „L”, mint könnyű. A 300-as jelzés pedig a „Superleicht” háromliteres, soros hathengeres motorjára utal, amely közvetlen befecskendezésével és 215 lóerős teljesítményével a kor abszolút csúcstechnikáját jelentette. A történelem ismétli önmagát: a Mercedes-Benz manapság is használ hasonló méretű és elrendezésű erőforrást, amely a technika fejlődésének köszönhetően immár 435 lóerőt szorít ki magából.

Öt verseny, négy győzelem: a Mille Miglia, a Le Mans-i 24 órás, a berni sportversenyek, a Nürburgringi nagy megmérettetés és a Carrera Panamericana sem jelentett akadályt a versenyautónak, amelynek sorozatgyártású kiadása – 300 SL Coupé néven – 1954-ben jelent meg. A mai napig meghatározó sirályszárnyas modellből mindössze 1400 példány készült, amelyek manapság már több százmilliós áron cserélnek gazdát.

Az SL későbbi történelme is bővelkedett ikonikus mérföldkövekben. 1963-ban jött a Pagoda: a 300 SL Roadster és a kényelemre hangolt 190 SL utódja új fejezetet nyitott a sportosság, a kényelem és a biztonság tekintetében. Ezt a vonalat folytatta az R 107-es kódnéven futó harmadik generáció, amely 1971-ben mutatkozott be. Az immár V8-as motorral is elérhető típus nem kevesebb, mint 18 évig készült, ami abszolút rekordnak számít. Nem véletlen, hogy a kupé verzióval együtt összesen közel 300.000 ezer példányban gyártották le a sorozatot.

1989-ben ott folytatta a modellsorozat, ahol elkezdte: a csúcstechnikával. Az R 129-es sorozat sok tekintetben mérföldkő volt. Biztonság terén a csupán 0,3 másodperc alatt aktiválódó bukókeret szolgált szenzációval, teljesítmény tekintetében pedig a 7,3 literes V12-es motorral szerelt SL 73 AMG jelentette a csúcsot, amelynek 525 lóerős teljesítménye olyan adat, amelyre manapság, bő 20 esztendő elteltével is felkapjuk a fejünket.

A kiválóságra való törekvés az R 230-as széria alapkoncepciójában is megnyilvánult. A mindössze 16 másodperc alatt nyitható keménytető egyesítette a kupé és a kabrió műfajt, valóra váltva az ügyfelek álmát.

Az ötödik generációs SL neve szorosan összefonódott az affalterbachi sportrészleggel: az összes eladott R 230-as modell harmada AMG motoros volt. Közülük is kiemelkedett az SL 65 AMG Black Series, amely 670 lóerős teljesítményével új dimenziókban mozgott.

Csúcstechnika tette az R 231-es szériát még inkább méltóvá az SL elnevezésre: a 2012-ben bemutatkozott típus az első nagyszériás sorozatgyártású autó volt teljesen alumínium karosszériával, amely 140 kilogrammos súlycsökkentést tett lehetővé, miközben a torziós merevség 20 százalékot javult.

A sikersorozat az idei évben folytatódik: 2021-ben mutatkozik be a vadonatúj, R 232-es SL.