Tart a hűvösvölgyi Gyermekvasutas Tábor újjáépítése

A héten tartották a budapesti Gyermekvasúton a nagy múltra visszatekintő hűvösvölgyi tábor új szállásépületének bokrétaünnepét. Az épület melletti parkos terület is teljesen megújul, így júniusban már egy megszépült és korszerű tábor várja majd a gyermekvasutasokat.

A Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton 1948-as megnyitása óta a 10-14 éves gyerekek látják el a vasúti szolgálatot, sőt, 2015-ben a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült a kisvasút, miszerint ez a leghosszabb vasútvonal a világon, ahol iskolások irányítják a forgalmat és végzik a kereskedelmi teendőket is. Gyermekvasutasnak lenni napjainkban ismét egyre népszerűbb a fiatalok körében, tanévről tanévre maximális létszámmal indulnak a tanfolyamok, a nyári avatási ünnepségeken az elmúlt két nyáron is 160-170 ifjú vasutas tett ünnepélyes fogadalmat. Jelenleg 700 gyermekvasutas rendelkezik a szükséges vizsgákkal és a februárban indult tanfolyamon is százan tanulnak. A szolgálatokon kívül is összetartó közösséget alkotnak a gyermekvasutasok: rengeteg szabadidős programon vesznek részt, a tanév egyik csúcspontja a kéthetes nyári táborozás, mely életre szóló élményeket ad a fiataloknak. A hűvösvölgyi tábor 1962 óta üzemel, az évtizedekig meghatározó képét adó, napjainkra már elavult faházak helyére a vasúttársaság egy korszerű szállásépületet emel, melynek parkos környezetét is teljesen megújítja, hogy az idei nyáron már itt kezdődhessen a táborozás.

A csütörtökön tartott bokrétaünnepen Mager Andrea, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárcanélküli miniszter elmondta, hogy mint állami fenntartó számára fontos a közlekedési ágazatban dolgozó szakemberek utánpótlása, melyhez kiváló szakmai alapokat jelenthet a gyermekvasutasként eltöltött pár év, és sok fiatal itt válik egy életre elkötelezett vasutassá. Fontos ez azért is, mert az utóbbi időszakban megfigyelhető, hogy a közösségi közlekedésben a vasúti ágazat népszerűsége folyamatosan nő.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy az elmúlt években látványos felújításokba kezdett a vasúttársaság a Gyermekvasúton is: két éve adták át a megújult hűvösvölgyi végállomást, jelenleg is zajlik Csillebérc állomás rekonstrukciója, és a jövőben is nagy figyelmet kell fordítani az utasok kiszolgálásával összefüggésben az állomások és a kisvasúti járművek felújítására.

Az ünnepségen a már teljes magasságát elért épület tetejére bokrétát helyeztek el, és az érdeklődők megtekinthették a készülő létesítményt, megnézhették a már berendezett mintaszobát. Az új kétszintes szállásépület nyaranta 23 nyolcágyas szobával, vizesblokokkal ad majd otthont a gyerekeknek, egyszerre akár száznyolcvanan is tölthetik itt szabadidejüket.  A tábor egész területén rendezik a környezetet is: a parkban több közösségi teret alakítanak ki, melyek sportolásra, közös játékra alkalmasak, új térbútorokat helyeznek el ivókutakkal és párakapuval. A projekt költsége 600 millió forint, melyet a MÁV saját forrásból biztosít, a terveket a Fiatal Építészek Műhelye készítette. A tábor ünnepélyes átadása a tanévben indított két tanfolyamot elvégző gyermekvasutasok avatásával egyszerre lesz júniusban.

A járványhelyzet korlátozásai után a Gyermekvasúton tavaly júniusban indulhatott újra a forgalom, de év végéig már 180 ezren utaztak a kisvasúton. A vasúttársaság kiemelt figyelmet szentel a budai hegyek kirándulóforgalmában és a vasutas utánpótlásnevelésben egyaránt fontos szerepet játszó kisvasútra: két éve nyáron adták át a megújult hűvösvölgyi végállomást, jelenleg is zajlik Csillebérc állomás teljes rekonstrukciója, valamint egyre több jármű is megújul.

A Gyermekvasút egész évben közlekedik, március közepétől a kirándulóforgalomhoz igazodva hétvégén már 40-50 percenként, munkanapokon óránként indulnak a járatok a végállomásokról. Előre meghirdetett napokon nosztalgiavonatokat is indítanak.