Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Télen sem kell lemondani a kerékpározásról, rollerezésről

Posted on 2022.11.24.2022.11.23. By AztaCARom

Tavasztól őszig egyre több a kerékpáros és a rolleres az utakon – sokan felismerték, hogy számos élethelyzetben sokkal praktikusabb mikromobilitási eszközt választani autó helyett, sőt sok esetben a tömegközlekedésnél is jobb alternatívát kínálnak ezek az eszközök. De hogyan tolható ki a biciklis/rolleres szezon a hideg, nedves, latyakos hónapokra is? Ebben segít a Jövő Mobilitása Szövetség.

Az eső, a hó és a nedves falevelek csökkenthetik a kerekek tapadását, az utcák és a kerékpárutak csúszóssá válhatnak, a hideg szél befúj a ruhák alá, ami sokak kedvét elveheti a tekeréstől, rollerezéstől. Ha megnézzük a budapesti kerékpársávok forgalmi adatait, akkor azt látjuk, hogy például míg a Múzeum körúti mérési ponton tavaly nyáron 50-60 ezer kerékpáros/rolleres/segway-s haladt át havonta, addig a legzordabb hónapokban ennek a felére csökkent az áthaladás, persze az ilyen szezonális forgalmi adatok értelmezésekor a turizmus hatását is érdemes figyelembe venni.

A BKK adatai szerint a Budapesten elhelyezett 4 mérési ponton idén júliusban összesen 280 ezren, míg októberben 209 ezren haladtak át. A közösségi kerékpárt használók számában nincsen lényeges visszaesés a hideg idő beköszöntével: míg júniusban havonta 366 ezer, addig idén októberben több mint 330 ezer utazás történt – ezzel csak októberben 46 ezer liter benzint spóroltak meg a kerékpárhasználók. Sőt, egyre elszántabbak a kerékpározók: a BUBI-val tavaly októberben megtett száma 56 százalékkal nőtt idén ősszel. Persze az igazi tél még előttünk van, december-januárban választják a legkevesebben – de ekkor is több tízezren – a közösségi kerékpárokat.

Bár télen némileg macerásabbnak tűnhet mikromobilitási eszközöket használni, valójában pusztán egy picit több odafigyelést és tervezést jelent, miközben az előnyei ekkor is érvényesülnek: nem kell jeget kapirgálnunk róla induláskor, érkezéskor parkolóhelyet keresni, majd fizetni érte, a célunkig visz és kerékpározáskor még a sportolásnak is adunk. A Jövő Mobilitása Szövetség a városi közlekedés fejlesztését tűzte ki célul, ezért szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy egyéni közlekedésünkbe érdemes minél több megoldást is beépíteni, hiszen sok esetben azokkal olcsóbb, gyorsabb, stresszmentesebb és akár kényelmesebb lehet a célunkig való eljutás. A szövetség iparági szakértői szerint a közlekedési eszközök kombinálása azt eredményezi, hogy mobilabbá és szabadabbá válunk: ha a tömegközlekedés mellett Bubi-bérletünk vagy bérroller alkalmazásunk vagy akár saját rollerünk is van, akkor a dugóba került buszt gyorsan lecserélhetjük kerékpárra vagy egy rollerre. Vagy ha épp bevásárolni carsharinggel megyünk, de hétköznap maradunk a közösségi közlekedésnél. A lehetőségek és kombinációk, ahogy az egyéni igények száma is végtelen, kár lenne beszorítanunk magunkat egyetlen eszköz vagy megszokás határai közé – nincs ez másképp télen sem, amikor szintén nem az autó az egyetlen alternatíva.

Néhány téli felszerelés elengedhetetlen

Fontos leszögezni, hogy nem kell új, télre alkalmas eszközt vásárolni. Ami a megfelelő öltözet mellett lényeges, az a rendszeres karbantartás, tisztítás, olajozás, hiszen a latyak, főleg a sós latyak miatt könnyebben rozsdásodnak az alkatrészek: hogy ezt elkerüljük, hetente egyszer fújjuk le a láncot, a fogaskerekeket és a váltót egy tisztító és egy olajozó spray-vel.

És hogy mivel szereljük fel a járművünket?

  • amennyiben még nincs, szereljünk fel egy sárhányót, mert télen a latyak, ősszel az eső miatt erre szükség lesz.
  • Az autókhoz hasonlóan, kapható kifejezetten téli gumi a kerékpárboltokban. Ám mivel a kerékpár egy nyomon haladó két kerekű jármű és kicsi a gumik érintkezőfelülete az úttal, ezért nedves úton sokkal gyorsabban elveszíti a tapadást, mint például egy autó. Tehát az útviszonyok megváltozása jobban érinti, mint egy négy kerekű, az úttal egyenes felülettel érintkező gumis járművet. Ezért a kerékpárgumik terén nem lehet csodát művelni, csúszós aszfalton a legjobb gumikkal is óvatosan kell közlekedni. A téli kerékpárgumik az autógumikhoz hasonlóan más alapanyagból, keverékből készülnek, mint a kifejezetten nyári felhasználásra készült gumik, puhábbak, jobban tapadnak, nagyobb biztonságban tudunk velünk bringázni. Nyáron a könnyebb gurulás miatt érdemes keményebbre fújni a gumikat, télen kevesebb is elegendő, mert a laposabb gumi jobban tapad a csúszós úton.
  • Az első-hátsó világítás elengedhetetlen, sőt kötelező, a borongós őszi-téli időben sokszor napközben is szükség lehet arra, hogy jól látszódjunk, bár a szakértők a lámpák folyamatos, állandó használatát javasolják évszaktól és napszaktól függetlenül, hiszen ez jelentősen növeli a láthatóságot és ezáltal a biztonságot. Minél több fényforrás van rajtunk, annál jobban lehet látni – használjunk fényvisszaverő öltözéket is bátran.
  • Egyre több olyan innovatív eszköz érhető el, amely irányjelzőként funkcionál. A legtöbb ilyen eszköz vezeték nélküli kapcsolaton keresztül vezérelhető a kormányra szerelhető távirányítóval, így anélkül jelezhető a kanyarodás, hogy a felhasználó akár csak egy kézzel elengedné a kormányt.

Nincs rossz idő csak rossz ruha

Télen bizony mindenki fázik, aki nem mozog, tekerés közben viszont kimelegszik az ember. A téli biciklizés alappillére a megfelelő ruházkodás: ahogy a nálunk lényegesen zordabb időben is rendszeresen kerékpározó skandinávok mondják: nincs olyan, hogy rossz idő, csak nem megfelelő ruházat van.

A hőérzet sebességtől függően a mikromobilitási eszközt használva nagyon eltér a gyaloglás közben tapasztalttól: már a 10 Celsius-fokot is érezhetjük 1 foknak, ha 30 km/órával haladunk, de az 5 fokos hőmérséklet a közlekedő számára már a szolid 20 km/órás sebességnél is mínusz 3-nak érződik, a nulla fokos hőmérséklet pedig mínusz 10-nek. Bringázásnál leginkább a kezünk igényel extra hővédelmet, mert a folyamatos mozgás jobban melegen tart.

Akár tekerünk, akár rollerezünk muszáj védeni a fejet, mert a hideg menetszél nem tesz jót az arcüregnek, ezért a száj elé húzható sapkát vagy sálat válasszunk. A kesztyű, fület is védő sapka és sál ne kötöttek legyenek, mert azon átfúj a szél. Természetesen a sapkára erősen javasolt még a bukósisakot is feltenni vagy használhatunk bélelt sísisakot is. Szintén érdemes védeni a térdeket és a bokát.

Elektromos kerékpáron vagy rolleren is tartsuk be a réteges öltözködés szabályait, mivel ezeken nem mozgunk annyit, ezért itt nem fogunk kimelegedni egy-egy út során. Pont emiatt választják sokan ezeket az eszközöket, mivel akár öltönyben vagy nadrágkosztümben is tökéletes megoldások, mivel nem izzadunk meg az út során. Egy meleg, hosszú kabát, sál, kesztyű, sapka jó szolgálatot tesznek és az erős csapadékos időjáráson kívül minden más körülmény vállalhatóvá szelídül.

Hogyan kell télen rollerezni vagy biciklizni?

A téli kerékpározáshoz vagy rollerezéshez sokat segít, ha megfelelő tapasztalattal rendelkezünk az általunk választott eszközzel: az ügyességi faktor, a kerékpár- és rollerkezelési tudás fontos szerepet játszik a téli használat során. Íme néhány tipp a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőitől:

  • Érdemes figyelni az időjárás előrejelzést és ennek megfelelően megtervezni az aznapi öltözetet és útvonalat (pl. ha menet közben kezd el esni az eső, szükség esetén a közelben legyen tömegközlekedési alternatíva)
  • Ha csúszik az út (ezt induláskor érdemes ellenőrizni) mindig a hátsó féket használd, ugyanis, ha az elsőt túl erősen húzod meg, akkor blokkolhat az első kerék, ezt el kell kerülni.
  • Rücskös és puha gumikkal kevésbé csúszik az út! Nyáron érdemes keményre fújni a gumikat, télen inkább laposabban használd.
  • Tarts nagyobb követési távolságot! Autóhoz hasonlóan, biciklivel is nagyobb követési távolságot kell hagyni csúszós úton, hogy ha hirtelen kell megállni, legyen időd és helyed fékezni.
  • A sok réteg ruhában, perifériás látást esetleg korlátozó sapkában vagy kapucniban is légy körültekintő sávváltáskor vagy kanyarodáskor, elsőbbségadáskor – ilyenkor különösen jó szolgálatot tehet egy visszapillantó tükör.
  • Amennyire lehetséges, kerüld a hirtelen irányváltásokat, fékezéseket és hosszabb időt, távot hagyj a lassításra vagy megállásra.
  • Ügyelj a pocsolyákra, a jeges és nedves fémfelületekre, ezek nagyon csúszósak lehetnek.
  • Válaszd meg körültekintéssel az útvonaladat: jeges, havas időben a védett kerékpárút jobb választás, mint a felfestett bringasáv, már csak azért is, mert a hókotrók sok esetben épp a kerékpárútra tolják a latyakot, havat.
  • Lassabban haladj, mint tavasszal, nyáron szoktál, fokozottan ügyelj a gyalogosokra és járművekre egyaránt. Mindenképp hosszabb utazási idővel számoljunk, mint nyáron: nemcsak a hőérzet miatt haladunk ilyenkor lassabban, hanem az útviszonyok, látási viszonyok miatt is biztos, hogy nem olyan gyorsan érünk célba, mint egy napos, száraz tavaszi gurulás alkalmával. Hagyjunk időt, hogy ne kelljen kapkodni, rohanni!

Az eszközeink is fáznak

Az elektromos rolleren nem csak magunkat, hanem az akkumulátort is védeni kell az extrém hidegtől. Amire számítani lehet:

  • roller teljesítménye hidegben lecsökkenhet, lomhább, nem a megszokott módon gyorsul
  • csökkenhet a hatótáv
  • a hideg gumik könnyebben megcsúsznak, a tömör gumik hidegben és nedves úton még csúszósabbak lehetnek

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint, ami biztos, hogy az elektromos rollerek megfelelő felkészülés és odafigyelés mellett hidegben is tökéletesen és biztonságosan használhatók. Jellemzően otthon vagy a munkahelyünkön, fűtött helyiségben tároljuk ezeket az eszközöket, így ha a rollerrel szobahőmérsékletről indulunk, és 10-20-30 perces utazás után (jellemzően ebbe az utazási idősávba esnek a megtett utak) szobahőmérsékletre érkezünk, akkor a hideg gyakorlatilag semmilyen káros hatással nem lesz a rollerre.

Persze más a helyzet egy hideg, fűtés nélküli garázsban vagy kültéren parkoló autó csomagtartójában tárolt rollerrel. Ezt mind télen, mind a nyári melegben érdemes kerülni, nagy mértékben javítva ezzel a roller élettartamát és az adott időszakban a roller képességeinek folyamatos megtartását. A nem használt rollereket javasolt 4-6 hetente tölteni az akkumulátor élettartamának óvása érdekében. A bérrollerek – amelyek folyamatosan ki vannak téve az időjárás viszontagságainak – az üzemeltetők igyekeznek az adott évszaknak megfelelően tölteni és karbantartani, az élettartamuk tervezésénél pedig figyelembe veszik a nagyobb amortizációval járó szezonalitást.

Az elektromos kerékpároknál is érdemes odafigyelni az akkumulátor védelmére: a legfontosabb, hogy a töltöttsége lehetőleg ne menjen 20% alá, illetve 0° C alatti hőmérsékleten ne parkoljuk le huzamosabb ideig kültéren. Megérkezéskor az akkumulátort érdemes magunkkal bevinni és szobahőmérsékleten tölteni, illetve a kerékpárról a sarat, latyakot száraz ronggyal letisztítani, így a váz és az akkumulátor is tökéletes állapotban lesz a következő indulásnál.

Fontos, hogy az autóval közlekedők is figyeljenek, legyenek körültekintőbbek: kerüljék még nagyobb ívben a kerékpárosokat/rollereseket, hiszen a nedves faleveleken, síkos fémfelületeken ilyenkor sokkal könnyebben megcsúszhatnak.

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek, Közlekedés Tags:Jövő Mobilitása Szövetség, kerékpározás, rollerezés

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Ez a VW-bogárként játszó Porsche-traktor határozottan megnyerő
Next Post: A Zagato legújabb modellje egy lenyűgöző és fényűző elektromos hipercsónak

Kapcsolódó cikkek

  • Villamossal ütközött egy autó a budapesti Flórián téren Hírek
  • A budai aluljárót csak júniusban, a pestit április közepén zárják le Hírek
  • Elektromosított hajtásláncok repítik a jövőbe Európa legnagyobb darabszámban eladott Crossoverét Hírek
  • Halálos baleset az M5-ös autópályán Inárcsnál Hírek
  • A használt Toyoták Amerikában is drágábbak, mint az újak Ctrl+C - Ctrl+V
  • A Toyota Kollaboratív Biztonsági Kutatóközpontja új projektekkel bővíti kutatásait Ctrl+C - Ctrl+V

Keresés

@bertapress
@tesztalelkemindennek
2023. szeptember
hKscpsv
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
« aug    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
#azélet1
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Több tucat előadással várja az érdeklődőket a Nyíregyházi Egyetem
  • Számviteli szabadulószoba és jövőkutatás is lesz a Corvinuson a Kutatók éjszakáján
  • Már 10 mozifilmre költöttek 1 milliárdnál többet a magyar nézők
  • Ismét kereskedelmi nívódíjat nyert a PENNY!
  • Mi a csoda? Egész napos élménykavalkáddal vár a Múzeumkertben az ingyenes PONT Fesztivál
  • Van képünk hozzá (23.09.28.) –  Mullen GT 925
  • Van képünk hozzá (23.09.27.) –  Honda Accord Japan
  • Van képünk hozzá (23.09.26.) –  Morgan Super 3
  • Hamarosan a Tesla is Magyarországon gyártja/újrahasznosítja az akkumulátorait? Elon Muskkal találkozott Novák Katalin Texasban
  • Van képünk hozzá (23.09.25.) –  Nikola Tre
  • Éles teszt! Megnyerte első versenyét az új Toyota GR Yaris Rally2
  • Banktudós egyetemisták kerestetnek a teszten
  • A Lego tovább tesztel, de jelenleg lemondott az újrahasznosított műanyagból készített építőkockák gyártásáról
  • Tesztkörúton szereplő, digitális automata központi ütközővel felszerelt vonatot mutatott be a Rail Cargo Hungaria Zrt.
  • 5G-re épülő autóipari megoldások tesztelésére állított fel projektcsapatot a Bosch és a Vodafone
  • Érik a magyar körte, október végéig szüretelik
  • Ünnepeljük együtt a világ egyik legnépszerűbb italát!
  • Bárányba borul szeptember utolsó hétvégéje
  • Mi kerüljön az iskolai kulcsba?
  • Harminc különböző ízű és formájú kürtőskalácsot lehet megkóstolni az Állatkertben
  • Anita és Sanyi a csoDálatoS DS 9 E-Tense modellel is megismerkedett
  • Begurulva a tik-tokon is!
  • Kivételes Land Cruiser 2024 First Edition podcast
  • Exkluzív Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A születése óta vak Karvai Sándor megszelidítette az Acer ES 5 elektromos rollert
  • Egy kevéske “alap” Sandero
  • Nincs megállás! A tik-tokon is elindultunk!
  • 2024-es Toyota Land Cruiser First Edition podcast
  • Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A plug-in Priusszal is ismerkedtünkToyota Prius
  • A 2024-es Honda NT1100 váza és futóműve Bemutató
  • A vadonatúj WR450F Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 stílusa és felszereltsége Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 Bemutató
  • A Honda koncepciókínálata a japán mobilitási kiállításra sportkocsit és városi elektromos autókat tartalmaz Bemutató
  • Európa legnépszerűbb túramotorja, az NT1100, két feltűnő új fényezést kap jövőre Bemutató
  • V-Strom 800DE – „Jött, látott és győzött!” Ctrl+C - Ctrl+V
  • A Portugáliában épített Dax Furiosa nyerte a 2023-as Honda Customs versenyt Ctrl+C - Ctrl+V

In memoriam Zsiska Ferenc

Youtube

NMHH

Mti hírfelhasználó

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT