• Egyéb

Téli közlekedés

A téli időjárás beköszöntével fokozottan figyelhetőek meg bizonyos veszélyeztető hatások, amelyek másképpen jelentkeznek a közúton, lakott területen és szabadban tartózkodáskor.

Az alábbi összeállítás célja, hogy felhívjuk a figyelmet arra, mennyire fontos a biztonságra törekedni a téli közlekedés, sportolás során, éppen ezért a veszélyek bemutatása mellett megelőzési lehetőségeket javasolunk, és ismertetjük a követendő magatartási szabályokat is.

A téli közúti közlekedés jellemző veszélyei a csúszós, jeges utak, a változó időjárási körülmények, a hótorlaszok, elzárt útvonalak, a csökkent látótávolság, valamint a kényszermegállások.

A veszélyes helyzetek elkerülése és a bekövetkezett események kezelése érdekében a következőket javasoljuk:

  • időjárási körülményeknek megfelelően megválasztott vezetési stílus és sebesség
  • téli gumik használata, hólánc, fagyálló folyadék
  • víz, takarók hosszú útra
  • feltöltött telefon, térkép és GPS, elemlámpa
  • működőképes fényszórók (ködlámpa)
  • kényszermegállásnál gondoskodás a megfelelő láthatóságról (láthatósági mellény, fényvisszaverő csík)

Tájékozódjon az útviszonyokról 
/rádió, televízió, internet és Közútkezelő ügyeletek/

  • Csak a téli közlekedésre felkészített, jó műszaki állapotú járművel induljon el, különös tekintettel a gumik állapotára.
  • Havas időszakban a gépkocsiban legyen hólapát, vonókötél, alkalmanként kismennyiségű érdesítő anyag.
  • Óvatosan válassza meg a sebességet, ügyeljen arra, hogy a gépkocsiból nem mindig észlelhetők a lokálisan lefagyott területek.
  • Tartson biztonságos követési távolságot, vegye figyelembe a megnövekedett fékutat.
  • Ne kockáztasson az előzésnél.
  •  A munkagépek mögött síkos az útszakasz, mert a só olvasztó hatása nem azonnali, az ekék után pedig vékonyan tömör hó maradhat. Ezért a sárga villogóval felszerelt gépek megpillantásakor már fokozatosan vegye vissza a sebességet, nehogy rácsússzon a munkagépre és gyakori féklámpa villantásokkal figyelmeztesse arra az Önt követő járművet is.
  • Lemaradva kövesse a munkagépet és ne próbálkozzon az előzéssel, nem tudja milyen az út állapota a munkagép előtt.
  • Ha szembe találkozik munkagéppel csökkentett sebességgel haladjon el mellette, így elkerülheti, hogy szórás esetén a nagyobb sószemek kárt okozzanak gépkocsijában és biztonsággal el tudja kerülni az ekéző jármű méretén túlnyúló ekeszárnnyal való találkozást.
  • Ha elakadás- veszélyes helyhez közelít, ne próbáljon meg azon áthaladni /esetleg fokozott sebességgel/, mert a balesetveszély lényegesen megnő. Itt a fő szabály az, hogy a hóeltakarítást ne akadályozza a gépkocsi.
  • Kerülje az elakadást. Kezdődő hófúvás, intenzív havazás esetén a legközelebbi lakott hely elérésekor helyezze biztonságba gépkocsiját, úgy várja be, míg az út ismét járható. Az elakadt járművek akadályozzák a hó eltakarítását és a legnagyobb gondosság esetén is kárt okozhatnak benne a munkagépek vagy a ráekézett hó.
  • Az elakadt gépkocsi lehetőleg ne hagyja egyedül az úton, vagy ha ott marad, akkor értesítési helyet és módot jelöljön meg feltűnően látható helyen.
  • Hosszabb utazásnál nem árt, ha takarót, tartalék ruhát és ennivalót is becsomagol.
  • Útközben időben gondoskodjon üzemanyagról.

Mikor NE induljunk el az autóval ?

  • Téli időszakban közlekedve fokozottan kövessük nyomon a közlekedési viszonyokról, valamint a várható időjárásról szóló híradásokat. A katasztrófavédelem központi és helyi internetes felületein folyamatosan friss hasznos információkat találnak.
  • Az időjárási viszonyokra nem bírunk befolyással, azok hirtelen és jelentős mértékben megváltozhatnak, esetenként rendkívüli időjárási körülmények alakulhatnak ki. Ismerjük meg közvetlen környezetünk, illetve a tervezett útvonalunk viszonyait, készüljünk fel arra, hogy szükség esetén módosítanunk kell útvonalunkat, és nézzük meg azt is, hol van lehetőség hosszabb idejű, de biztonságos várakozásra (pl. benzinkút, pihenőhely, bevásárlóközpont).
  • Nehéz téli időjárási viszonyok között mindig gondoljuk át: feltétlenül szükséges-e az utazásunk, vagy az későbbi időpontra ütemezhető.
  • Ha a közlekedési hatóság vagy a katasztrófavédelem egyes útszakaszokra, vagy országos jelleggel riasztást ad ki, arra kérve a közlekedésben résztvevőket, hogy csak a legszükségesebb esetben induljanak el, vegyék komolyan ezt a felhívást és halasszák el utazásukat.

 Teendők kényszermegállás esetén

  • Mindig legyünk tisztában pontos helyzetünkkel, az utazás során kövessük nyomon, mely településeken haladtunk át, milyen irányban, navigációs készüléken figyeljük meg, hol állunk.
  • Elakadás esetén ne hagyjuk el a gépjárművet, mert sokkal nagyobb eséllyel találnak meg minket a járműben, és így védettebbek is vagyunk az időjárási viszonyoktól.
  • Értesítsük a hatóságokat, amennyiben saját erőből nem tudjuk a gépkocsinkat a hó fogságából kiszabadítani. Fontos számukra helyzetünket pontosan megadni.
  • Ha gépjárművünk üzemképtelenné válik, ne próbáljuk rendkívüli időjárási körülmények között megjavítani, időben forduljunk a katasztrófavédelem szakembereihez a mielőbbi segítségnyújtás érdekében.
  • A járművünk helyzetét jelezzük vagy elakadásjelző fények működtetésével vagy elakadásjelző háromszöggel, kiemelt figyelemmel a veszélyes útszakaszokon.
  • Ha a hatóság szakemberei leállítják az útszakaszon a forgalmat, fogadjuk meg utasításaikat. A járművel próbáljunk úgy parkolni, hogy az úttisztító gépek elférjenek mellettünk.
  • A járművet ne járassuk folyamatosan, hogy az üzemanyagunk el ne fogyjon. Ha egy helyben állva fűtés céljából járatjuk a gépkocsi motorját, rendszeresen – 15 percenként – szellőztessük az utasteret.

A hóban elakadt autót könnyen kiszabadíthatjuk, ha a havat az autó körül ellapátoljuk. Ezután a vezető egymás után gyorsan vált előre- és hátramenetbe, így hozva mozgásba az autót, és lendületből megpróbál elindulni, tanácsolja az ADAC német autóklub. Lendületből könnyebb elindulni – és némi szerencsével akár egy kisebb hókupacon is át tudunk menni. Előtte azonban lapátoljuk el a havat a kerekek körül, amennyire csak lehetséges. A meghajtott kerekek csúszós talajon jobban tapadnak, ha rögtönzött indulási segítséget adunk: például egy lábtörlőt vagy kartont rakunk alá. Hasonló hatást érünk el, ha homokot szórunk a kerék elé. Ha ezek nem állnak rendelkezésünkre, próbálkozzunk meg az autószőnyeggel, az úti takaróval.

Nincs értelme az erőfeszítésnek, ha hosszabb útszakaszt borít hó. Ebben az esetben jobb, ha megvárjuk a hókotrókat. Ilyen esetben fontos, hogy maradjunk az autóban vagy a közelében – nehogy akadályozzuk a hókotrót a takarításban az elakadt autónkkal. A vészvillogót ne felejtsük el bekapcsolni.

Forrás és általános tanácsok: www.goodyear.eu