Tokaji Vilmos: “Akár szélsőséges körülmények között is”

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Interjúsorozatunkban a tagok első számú vezetőit szólaltatjuk meg*.

Tokaji Vilmos, a Continental Tires Dél-kelet Európáért felelős értékesítési igazgatója a sokváltozós, nehezen tervezhető piaci környezetben egészen biztosan nem unatkozik, miközben arról is van víziója, hogy hova akarnak eljutni 2050-re. A korom hozzáférhetőségéről, növekvő abroncsméretekről és a PET-palackok második életéről is beszélgettünk.

  • Az év elején még arról szóltak a hírek, hogy erőteljesen nő a gazdaság, a vásárlók elkezdték bepótolni a korábban halasztott vásárlásaikat, markánsan növekszik a kereslet az abroncsok iránt is. Aztán a szomszédban kitört a háború, és egy kicsit mindent újra kellett gondolni. Önöket miként érinti a megváltozott helyzet? Úgy tudom, hogy a Continental csoport kitettsége kicsi, de feltételezem, hogy globális cégként a tervezést azért megnehezíti.
  • Általános elveinknek megfelelően nem nyilatkozunk politikai kérdésekről. Nagy aggodalommal követjük az Ukrajna elleni háborút. Gondolataink az érintettekkel vannak, és reméljük, hogy a háborús helyzet a lehető leggyorsabban véget ér. Vállalatként szilárdan hiszünk abban, hogy a konfliktusokat csak diplomáciai úton lehet megoldani. A katonai akció egyetlen dolgot eredményez: óriási emberi szenvedést. Az iparág valamennyi szereplőjére hatással van, ami tőlünk nem túl messze történik, így ránk is. A kitettségünk annyiban nem drámai, hogy az európai piacot jellemzően korábban sem az orosz gyárból láttuk el – amely a korábbi leállítás után most újra termel, jelentősen csökkentett kapacitáson, kizárólag a helyi piacra. A kalugai gyárunk termelésének újraindítása mögött nem gazdasági célok húzódnak, hanem a helyi munkavállalóink biztonsága és védelme. Elkülöníteném a háborús krízis rövid- és közép távú hatásait. Az előbbi annyiban jelentős, hogy bizonyos nyersanyagok tekintetében az európai abroncsgyártás nagymértékű kitettséggel rendelkezett a háborús konfliktus alatt álló országok tekintetében. A korom és szintetikus gumi esetében az elmúlt hetek fő prioritása az alternatív beszerzési források felkutatása volt, annak érdekében, hogy minél inkább fenntartsuk a gyártás folyamatosságát.
  • Sikerrel jártak az erőfeszítéseik?
  • Úgy néz ki, hogy igen. Nem zökkenőmentes az alapanyag ellátás, de van. Az árakra a növekvő energia és szállítási költségek, ill. egyéb tényezők mellett az is számottevő hatást gyakorol, hogy kiesik az orosz alapanyag beszerzési forrás. Arról, hogy a régiós és magyarországi keresletet a megváltozott környezet mennyire befolyásolja, egyelőre csak becsléseink vannak, szerintem éppúgy, mint mindenki másnak ebben a szakmában. Ami biztosan kijelenthető: a mobilitás iránti vágy erős. A tapasztalatok szerint emberek nem az autóikat teszik le először, ha például a növekvő infláció miatt újra kell tervezniük a családi kasszát. Jelentős keresleti sokk várhatóan nem lesz, inkább kínálati sokkok nehezítik majd az életünket.
  • Vagyis szűk lesz a kínálat?
  • Igen, ahogy említettem, az ellátási láncok területén több a bizonytalanság, ami nehezíti a gyártástervezést. Az autóiparban már másfél-két éve látjuk az alapanyaghiány, ill. az ellátási láncok kínálatkorlátozó hatását, és ez most elérte az abroncsipart is.
  • Akkor ez az is jelentheti, hogy bátran emelhetnek árakat.
  • Már kénytelenek voltunk lépéseket tenni, de azt is tudni kell, hogy az abroncsok piacán kifejezetten erős a verseny. Azt, hogy ki és milyen mértékben tudja továbbhárítani a megemelkedett költségeket a vevőire, egyelőre nehéz megmondani. Ami jelen pillanatban biztos, az az, hogy a költségoldalról nagy a ránk nehezedő nyomás.
  • Maradjunk még a keresleti oldalnál! Melyek a főbb trendek? Valóban az egyre nagyobb méretű abroncsokat keresik a vevők?
  • Igen, változik az abroncsok mérete, és ez a trend az autógyártástól indul; egyre nagyobb kerekekkel gördülnek le a gyártósorokról az autók. Ez a folyamat már hosszabb ideje tart, és az utóbbi egy-két évben fel is gyorsult. Köszönhetően annak, hogy a félvezetőhiány miatt az autógyártók az ideiglenesen leszűkült kapacitásaikat a legjövedelmezőbb modelljeikre koncentrálják. Ez azt jelenti, hogy a nagyméretű, drágább, nagyobb kerekekkel szerelt autók aránya nőtt az értékesítésen belül, ebből következően nő a nagyobb abroncsok iránti kereslet is. És hogy legyen még egy csavar a történetben, nemcsak a méretbeli változás jelentős, hanem a változó kereslet komplexitása is jóval jelentősebb, mint korábban. Sokkal többféle méretet kell a kínálatban tartanunk, lényegesen több cikkszámmal dolgozunk, mint például 5 éve. Ennek az lesz az abroncsiparra gyakorolt hatása, hogy a versenyképességet akár döntően befolyásolhatja az ellátási lánc minősége. Egyre nagyobb kihívás az egyre szélesebb abroncsválasztékot eljuttatni a piacainkra.
  • Milyen lépéseket terveznek Önök?
  • Már léptünk. Az elmúlt években beruháztunk az ellátási láncunkba is. Idén adtunk át egy közel 57.000 m2-es új disztribúciós központot Pozsony mellett, ahonnan 12 országot, köztük Magyarországot is kiszolgáljuk. Ezzel jelentős mértékben javítjuk a rendelkezésre állást, gyorsabban és jóval szélesebb készletből tudunk kiszállítani, mint korábban.
  • Feltételezem, egyre több polc kell a négyévszakos abroncsoknak is.
  • Valós és jogos végfelhasználói igény a négyévszakos abroncsok iránti kereslet. Azok részéről, akik relatíve keveset autóznak – azt is főleg nagyvárosi környezetben teszik -, és akik akár le is teszik az autójukat extrém téli körülmények között, érthető elvárás, hogy nem akarnak évente kétszer abroncsot cserélni, két garnitúrát használni. A pandémia alatt gyorsult a kereslet növekedése ebben a szegmensben, ami a várakozásaink szerint tovább folytatódik, hiszen relatíve sokan vannak, akiknek ez megfelelő választás. Az elmúlt években mi is bővítettük a kínálatunkat.
  • Az abroncsgyártás talán az egyik leginkább globálissá vált üzletág. Ez azt is jelenti, hogy egy német gyökerű autógyárnak nem automatikusan német az abroncs beszállítója? Mennyire nyitott a verseny?
  • Már jó ideje az. Az autógyártók hosszú ideje hatalmas költségnyomás alatt vannak, és nagyon kis szerepe van a döntéshozatalban – ha egyáltalán van -, hogy milyen nemzetiségű az adott beszállító. Színtiszta üzleti szempontok érvényesülnek a beszerzéseknél. Sok esetben német gyártóknál alacsonyabb a részesedésünk, mint nem német cégeknél. Nem jellemző, hogy az autógyárak ez alapján választanának beszállítót, ennél ők sokkal profitorientáltabbak és racionálisabbak.
  • Sajtóhírek szerint a Continental komoly lépést tett a fenntarthatóság irányába, amikor kifejlesztett egy olyan technológiát, amely használt PET-palackok újrahasznosítását teszi lehetővé. Pontosan miről van szó?
  • Célul tűztük ki, hogy a legprogresszívabb gumiabroncs-gyártó legyünk környezetvédelem és társadalmi felelősség tekintetében. Ennek az ambíciónak a jegyében esszenciális mérföldkövet értünk el, és személyesen is nagyon örülök annak, hogy komoly mértékben elmozdultunk a fenntarthatóság növelésének irányába: szériagyártásba kerülnek az első olyan termékeinek, amelyek újrahasznosított PET-palackokat tartalmaznak.
  • Ezt hívják Önök ContiRe.Tex technológiának. Mire utal a Tex?
  • A ’Tex’ a textil rövidítése, jelen esetben polietilén-tereftalátból (PET) újrahasznosított minőségi poliészter szálat jelent, mely egyébként a szemétégetőben, az óceánban vagy a hulladéklerakókban végezné. A szálat mechanikusan állítják elő mindenféle köztes vegyi lépés közbeiktatása nélkül. E folyamat a palackok és a kupakok kézi elválasztását, majd a mechanikus tisztítását, aprítását, valamint a műanyag granulátummá dolgozását vonja magába, melyet végül a fenntartható gumiabroncsaink előállításához felhasznált poliészter szálba fonunk. Egy garnitúra szabványos személyautó 40 újrahasznosított PET palackot hasznosít (9 – 15 PET palackot abroncsonként, méretétől függően). Ezzel is igyekszünk energiahatékonyabbá és környezetbarátabbá tenni a gyártást, felhasználást és újrahasznosítást, így a Continental egy lépéssel közelebb került a 100%-ban újrahasznosított vagy fenntartható anyagokból készült gumiabroncsok felé.
  • Ambiciózus cél.
  • Szilárd elhatározásunk, hogy legkésőbb 2050-re elérjük, hogy csak újrahasznosított vagy fenntartható forrásból származó alapanyagot használunk. Hosszú az út, de elindultunk.

Rozsnyai Gábor

Amit Tokaji Vilmosról tudni érdemes:

A közgazdász diploma megszerzése után a Porsche Hungaria-nál töltött 8 év alatt ismerte meg az autóipari aftersales világát. 2010-ben csatlakozott a Continental gumiabroncs üzletágának magyarországi képviseletéhez, ahol a személy- és kistehergépjármű abroncsokért felelős értékesítési vezetőként jelentős szerepet vállalt a helyi piaci stratégia kidolgozásában, majd megvalósításában. 2020-tól az újonnan létrehozott, jelenleg már 11 országot magában foglaló délkelet-európai régió értékesítési igazgatója.

Hisz a hosszú távú, akár évtizedeken átívelő üzleti partnerkapcsolatok közös értékteremtő erejében. Meggyőződése, hogy habár “a világ már soha nem lesz olyan lassú, mint most”, a válságokat mindig konszolidáció követi, és az együttműködés szerepe nem csökken az üzleti életben. Szeretne személyesen hozzájárulni ahhoz, hogy régiónkban is minél többek számára elérhető legyen a biztonságos egyéni mobilitás. Meggyőződése, hogy a jövő üzleti tevékenysége csak fenntartható lehet, és a belátható jövőben széleskörű összefogással lehetséges megszervezni a természeti erőforrásaink megőrzését is lehetővé tévő közúti közlekedést.

*Az interjúsorozat nyitó részeként a Szövetség elnökével, Morenth Péterrel készült beszélgetést olvashatták: https://hta.org.hu/megkerulhetetlen-tenyezove-kivanunk-valni/

Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Europe NV/SA Magyarországi Fióktelepének személyabroncs üzletág értékesítési vezetője a következőket nyilatkozta: https://hta.org.hu/a-tarsadalmi-felelossegvallalas-legalabb-olyan-fontos-mint-a-profit/

Bakonyi Tamással, az Apollo Vredestein (Hungary) Sales Kft. ügyvezető igazgatójával készült interjú az alábbi linkre kattintva érhető el: https://hta.org.hu/bakonyi-tamas-mindket-markank-sikeres/