Történelmi döntés a Toyotától

A VILÁGELSŐ AUTÓGYÁRTÓ AMERIKÁBAN IS MEGKEZDI A HIBRIDEK GYÁRTÁSÁT

A világ legzöldebbnek és leginnovatívabbnak tartott autógyártója, a környezetbarát hibrid modelljeiről ismert Toyota 373,8 millió dollárt ruház be amerikai üzemeibe az Indiana államban készülő Highlander Hybrid gyártásának támogatására. Ezzel a világ vezető prémium hibrid autómárkáját, a Lexust is jelző japán autógyártó most először gyárt majd hibrid hajtásláncokat az Egyesült Államokban.

A Lexus prémium márkával együtt az elmúlt húsz évben immár több, mint 11 millió környezetbarát hibrid autót értékesítő Toyota tovább növeli észak-amerikai beruházásait, hogy továbbra is a hibrid járművek globális szinten is első számú gyártója maradjon: a vállalat 373,8 millió dollárt fektet be öt, az USA-ban működő üzemébe, megalapozva ezzel első amerikai gyártású hibrid hajtásláncának előállítását. Ez összhangban van a piac legszélesebb hibrid modellportfólióját (világszerte 34, Európában és hazánkban 16 modell) kínáló Toyota és Lexus azon célkitűzésével, hogy 2020-ra világszintű értékesítéseinek minimum 50%-át tegyék ki a hibrid hajtású modellek. Európában ez az arány egyébiránt már ma csaknem teljesült: a Toyota estében 40% fölött, a Lexus esetében pedig 90% fölött alakul a környezetbarát hibrid modellek értékesítésének aránya.

A tervek szerint mindegyik projekt még az idén elindul, és legalább 2020-ig működik. A beruházások közt szerepel a hibrid váltómű gyártása a nyugat-virginiai Buffalóban, a 2,5 literes motorok gyártási kapacitásának bővítése a Kentucky államban lévő Georgetownban, a 2,5 literes motorok hengerfej-gyártásának felfuttatása a Missouri államban működő Bodine Aluminum vállalatnál, valamint a Bodine Jackson üzem átalakítása a hibrid váltóművek burkolata és a 2,5 literes motorblokkok gyártásához. Az alabamai Huntsville üzemet teljesen felújítják, hogy alkalmassá váljon a TMGA padlólemezeket kiegészítő motorok gyártására.

Ez a beruházás világosan jelzi hosszú távú elkötelezettségünket, hogy azokon a piacokon gyártsunk egyre több járművet és alkatrészt, ahol értékesítjük azokat.” – fogalmaz Jim Lentz, a Toyota Motor North America vezérigazgatója. „E stratégiánkat úgy alakítottuk ki, hogy jobban szolgálja itteni vásárlóink és értékesítő partnereink érdekeit, egyúttal pedig úgy pozícionálja gyártási tevékenységeinket, hogy a jövőben is tökéletesen kielégíthessük amerikai ügyfeleink igényeit.”

A Kentucky államban gyártott 2,5 literes motorok és a Nyugat-Virginiában készülő hibrid váltóművek olyan, észak-amerikai gyártású hibrid modellekbe kerülnek majd, mint az indianai Princetonban összeszerelt Highlander Hybrid. A Toyota még mindig a benzin-elektromos hajtású hibridek világelső gyártójának számít: e modellek értékesítése az USA-ban már meghaladta a 3 milliós, globálisan pedig a 10 milliós (a Lexust is beleszámítva 11 milliós) darabszámot.

A beruházásnak köszönhetően az alabamai üzemben ötven új munkahely is létrejött. A Kentucky és Nyugat-Virginia államokban működő gyárakban, illetve a Bodine Aluminum üzemeiben most nem számítanak nyereségre, de a beruházások segítenek stabilizálni e gyárak jövőbeli foglalkoztatási szintjét.

Azzal, hogy beruházunk öt amerikai üzemünkbe, látványosan növeljük legújabb TNGA motorjaink gyártási kapacitását, és Amerikában is meghonosítjuk a Toyota legfontosabb technológiája, a hibrid hajtáslánc gyártását.” – mutat rá Jeff Moore, a vállalat gyártási tevékenységért felelős alelnöke. „Ez is azt mutatja, hogy a Toyota mélyen hisz az észak-amerikai gyáripar nemzetközi versenyképességében.”

Az összesen 373,8 millió dollár értékű beruházás a következők szerint oszlik el:

  • Toyota Motor Manufacturing, Kentucky: 120.960.000 USD

  • Bodine Aluminum Jackson, Tennessee: 14.500.000 USD

  • Toyota Motor Manufacturing, Nyugat-Virgina: 115.300.000 USD

  • Toyota Motor Manufacturing, Alabama: 106.000.000 USD

  • Bodine Aluminum Troy, Missouri: 17.050.000 USD

A mostani, illetve a már korábban ismertetett projektek révén a Toyota már majdnem felerészben (4,1 milliárd dollár értékben) megvalósította azt a vállalását, amit Akio Toyoda, a vállalat vezérigazgatója jelentett be 2017 januárjában, s aminek értelmében a Toyota 10 miliárd dollárt ruház be az USA-ban.