Továbbfejlesztett, erős és hatékony motorok gondoskodnak a magával ragadó vezetési élményről az új HR-V-ben
- 130 és 182 lóerős benzines, erőforrás alkotja a motorválasztékot
- Hatfokozatú manuális és CVT váltó egyaránt rendelhető a benzines modellekhez
- A merev karosszériaszerkezet magabiztossá teszi a vezetőt és biztonságossá az utazást
- A Sport modellváltozat úttartását és menetkomfortját Performance Damper lengéscsillapító-rendszer javítja
Az új Honda HR-V kibővített motorválasztékkal, három nagy hatékonyságú erőforrással kezdi meg pályafutását – a vásárlók 130 LE-s 1.5 i-VTEC vagy 182 lóerős 1.5 VTEC TURBO benzines erőforrást választhatnak. Mindhárom hajtómű négyhengeres, közös jellemzőjük a kimagasló teljesítmény, a gyors gázreakció és az alacsony üzemanyag-fogyasztás.
1.5 i-VTEC (benzines)
Az 1.5 i-VTEC az erőt és a takarékosságot ötvözi, csúcsteljesítménye 130 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig eléri a 155 Nm-t. Kézi kapcsolású váltóval mindössze 10,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, míg CVT nyomatékelosztóval 11,4 másodperc ez az érték. Az i-VTEC CO2-kibocsátása 148 g/km-tól* (WLTP szabvány szerint) indul, míg a kombinált üzemanyag-fogyasztása 6,6 és 6,8 l/100 km* között alakulhat (WLTP szabvány szerint).
Az 1.5 i-VTEC motor működését olyan innovációk teszik hatékonnyá, mint a Honda által fejlesztett VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control, magyarul elektronikusan szabályozott szelepnyitási idő és szelepemelés) és VTC (Variable Timing Control, azaz változó vezérlésszabályozás) rendszer, de említhetnénk a hengerfejben kialakított meredek szívócsatornákat vagy a dugattyúk optimalizált formai kialakítását is. Ugyancsak elismerésre méltó technikai megoldás a szuperprecíz platóhónolás, amivel még simábbá tették a hengerek felületét, egyszersmind mérsékelték a dugattyúk és a hengerfal közötti súrlódást. Újdonság a vezérműlánc alacsony súrlódású bevonata is, mely kettős előnnyel kecsegtet – növeli az alkatrész élettartamát és csekélyebb fogyasztást eredményez használata.
1.5 VTEC TURBO (benzines)
A 2019-es HR-V Sport a Honda 1,5 literes, benzines VTEC TURBO erőforrásával is megrendelhető, ezt a motort elsőként a Civic legújabb nemzedékénél vetette be a gyártó. Ezzel a négyhengeres hajtóművel még dinamikusabb a HR-V, ugyanis 182 LE-s csúcsteljesítménnyel (5500 f./perc) és kimagasló maximális forgatónyomatékkal büszkélkedhet. Utóbbi kézi váltóval társítva 240 Nm (1900-5000 f./perc), míg a folyamatosan változó áttételű, automatikus CVT erőátvitelnél 220 Nm (1700-5500 f./perc).
A manuális váltóval felszerelt HR-V Sport 7,8 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, végsebessége 215 km/h, míg a CVT-vel átadott verziónál 8,6 másodpercet, illetve 200 km/h mérhető.
A HR-V Sport CO2-kibocsátása 151 g/km-tól* (WLTP szabvány szerint) indul, míg a kombinált üzemanyag-fogyasztása 6,7 és 7,1 l/100 km* között alakulhat (WLTP szabvány szerint). A kis tömegű, nagy merevségű váltótengely fokozza a nyomatékelosztó hatékonyságát, a rövidebbre vett áttételek pedig az SUV-kategória egyik sportosabb modelljévé teszik a HR-V-t.
CVT váltó – közvetlen és kifinomult
Bár az 1,5 literes, benzines motorokhoz kérhető CVT váltó alapvetően fokozatmentes, a HR-V-ben hétfokozatúnak tűnik. A szimulált kapcsolásokat az európai igényekre válaszolva iktatták be a mérnökök, felismerve, hogy a klasszikus váltókhoz szokott sofőrök számára kényelmesebb, ha a CVT karakterisztikája a többfokozatú egységekét idézi.
A Honda által fejlesztett nyomatékelosztóban két csillapítóegység simítja ki a főtengely nyomatéklengéseit, így kisebb terhelés jut a váltótengelyre, kedvezőbb az NVH-érték, közvetlenebb az autó működése és még egyenletesebb a nyomatékleadás.
A közlekedést két speciális váltóvezérlő program is segíti, ezekkel még gyorsabban és biztonságosabban autózhat a vezető. A Korai Visszaváltások Fékezésnél (Early Downshift During Braking – EDDB) névre keresztelt vezetési segédlet a motorféket is segítségül hívja a lassítások során. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a vezető fékez, esetleg lejtőn gurul vagy kanyarhoz érkezik, az EDDB automatikusan felpörgeti a motor fordulatszámát, még nagyobb motorfékerőt biztosítva a lassításhoz. Ezzel a módszerrel a fékezések, illetve kanyarok után gyorsabban felvehető a korábbi tempó.
Nagy segítséget jelent a Fast Off program is, hiszen figyeli, hogy a vezető milyen gyorsan lép le a gázpedálról, s ha veszélyhelyzetet érzékel, magasan tartja a motorfordulatot, hogy még nagyobb legyen a motorfék. A rendszert Európa nagy sebességű, többsávos útjain tesztelték, arra törekedve, hogy a lehető legbiztonságosabbá tegye a közlekedést. Például ha a vezető előzésbe kezd, de félbe kell hagynia a műveletet egy szemből érkező jármű miatt, és hirtelen lelép a gázpedálról, a Fast Off tovább pörgeti a motort, hogy amint lehetőség nyílik, a pilóta befejezhesse a manővert.
Még magasabb szintű menetkomfort és könnyebb kezelhetőség
Az európai HR-V-vásárlók a Honda által fejlesztett, elsőként 2015-ben bemutatott Szinaptikus Lengéscsillapító-szabályozás (Synaptic Damping Control, SDC) előnyeit is kiélvezhetik, a rendszer ugyanis minden modellváltozatnál alapfelszereltség az öreg kontinensen. Működésének lényege, hogy mindig az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazítja a lengéscsillapítók feszességét, így a körülményektől függetlenül mindig kiváló az útfekvés és a menetkomfort.
A kedvező tulajdonságokban az is közrejátszik, hogy a 2019-es HR-V karosszériájának 27 százaléka nagy szakítószilárdságú acélból készül, és a részegységek illesztése is rendkívül merev, tehát a padlólemez, illetve a kocsitest nem csavarodik számottevően. A merev karosszéria a futóművet (elöl MacPherson rendszerű, hátul H alakú, torziós, csatolt lengőkaros) is masszívvá teszi, ezt fejeli meg az alacsony súlypont és a minimális csavarodási hajlam. Mindez strapabíró, magabiztos autót jelent a gyakorlatban, amiben minden helyzetben tökéletesen megbízhat a vezető.
Az adaptív, alulkormányozottságot minimalizáló elektronikus szervokormány szintén fokozza a menetbiztonságot, csak úgy, mint az alacsony első és a magas hátsó hosszirányú elfordulási, más néven átbillenési tengely (roll center) a futóműnél. Az eredmény kivételesen egyenletes, kiszámítható viselkedés, ami a crossover szegmens leginkább magabiztosságra ösztönző modelljévé teszi a HR-V-t.
A HR-V biztos lassítását erőteljes és fáradhatatlan fékrendszerre bízták a Honda szakemberei. Elöl 293 mm-es, hűtött tárcsafékek teljesítenek szolgálatot, hátra pedig 282 mm átmérőjű, tömör tárcsák kerültek. A nagyobb fékerőről és a megingathatatlan útfekvésről az alábbi elektronikus menetbiztonsági eszközök gondoskodnak: blokkolásgátló fékrendszer (ABS), elektronikus fékerőelosztó (EBD), fékasszisztens, menetstabilizáló elektronika (VSA) és hegymeneti asszisztens.
Fejlett műszaki megoldások a HR-V Sportban
A Honda azoknak fejlesztette a HR-V Sportot, akik igazán dinamikus menettulajdonságokat várnak el egy kompakt szabadidő-autótól. Ezért aztán optimalizálták a karosszériamerevséget, a felfüggesztés működését és a kormányérzetet, nem mellesleg Performance Damper lengéscsillapító rendszerrel látták el a modellt, ami folyamatosan figyeli az autó mozgását, és kiküszöböli a kocsitest oldal- és hosszirányú dőlését. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a HR-V Sport még stabilabban fut az íveken, nem dülöngél a hirtelen irányváltásoknál és rossz minőségű útburkolaton is elismerésre méltó menetkomforttal kényezteti utasait.
A fogasléces, elektronikus rásegítésű, változó áttételű szervokormány viselkedését szintén a HR-V Sport küldetéséhez igazították, és hogy a lehető leggyorsabbak legyenek reakciói, a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszert is bevetették a tervezők. Ha a volán középállásban vagy annak közelében van, a legkisebb mozdításra is azonnal fordulni kezd az autó, a végállásoknál pedig precízebb visszajelzések segítik a vezetőt. *A járművek üzemanyag-fogyasztását és szén-dioxid-kibocsátását az Európai Gazdasági Közösség 2017/1151. számú rendeletének megfelelően az új WLTP-szabvány szerint végeztük.