Toyota AE 86 restomod GR Yaris motorral

A Toyota sportautó-múltjának kultikus képviselőjét a jelen legtüzesebb hajtásláncával teszi naprakésszé és ütőképessé egy japán átépítőmester. Az AE86 több mázsával kisebb tömege és semmihez sem fogható megjelenése kivételesen hiteles keretet ad a GR Yaris ralisportban tökéletesített turbómotorjának. Bár a munka még épp csak elkezdődött, már most látható, hogy a minőség a gyárnak is becsületére válna.

Csak Oto-szan néven ismeri a japán tuningszakma a DADDY Motor Works alapító tulajdonosát. Közel tíz éve ejti bámulatba közönségét, és teszi örökké hálássá ügyfeleit elképesztő műszaki és esztétikai érzékről tanúskodó átépítéseivel. Nem egyszerű optikai és futóműtuning, amit végez, a specialitása a motorcsere. A megbízók igénye szerint bármit beépít bármibe, akár megkettőzi a hengerek számát, ha arra van szükség; a lényeg, hogy a végeredmény ne csak erősebb legyen, de harmonikusan illeszkedjen is a típus stílusához.

Az elmúlt évtizedben egymás után mutatta be díjnyertes alkotásait, most pedig elérkezettnek látta az időt, hogy végre ne másnak, hanem saját magának építsen egy álomautót. Fontosnak tartotta, hogy az autó és motorja közös génállománnyal rendelkezzen, és mivel kiindulási alapként személyes használatú „játszós autóját”, egy Toyota Levin AE86-ost szemelte ki, logikusan a Toyota motorpalettájáról választott erőforrást.

A nyolcvanas évek derekáról származó kompakt modell rövid orrában nem fért volna el a GR Supra soros hathengeres motorja, de egyébként is jobban izgatta a fantáziáját a GR Yaris fele olyan hosszú, de fajlagosan annál tüzesebb erőforrása. Az 1.6 literes, soros háromhengeres turbómotor gyári állapotában 261 lóerőt ad le. Ez bőven elég az 1,2 tonnás GR Yaris dinamikus mozgatásához, az eredetileg nem egészen egy tonnás AE86-ba szerelve pedig remek élményeket ígér. Ez azonban csak a kezdet: egyrészt Oto-szan már korábban jelentős ballaszttól szabadította meg autóját, másrészt esze ágában sincs gyári állapotban hagyni a G16E-GTS kódjelű motort, így a végeredmény túlzás nélkül lélegzetelállítónak ígérkezik.

A blokk hosszában szinte elvész az AE86 orrában, speciális építésmódja miatt azonban majd’ tíz centiméterrel magasabb, mint a modell eredeti négyhengeres motorja. Ezért Oto-szan mintegy 20 milliméterrel lejjebb építi be az új motort, a felső túllógást pedig megoldja a motorházfedél átszabásával.

Noha az építés tulajdonképpen még el sem kezdődött – a munka első fázisában a nyers fémig bontották vissza az AE86-ost –, Oto-szannak máris komoly költségei merültek fel. Japánban ugyan szabadon, külön megvásárolható a G16E-GTS blokk, ám alaposan megkérik az árát: mintegy kétmillió forintnak megfelelő jent kellett kifizetnie a null kilométeres, vadonatúj motorért. Ez persze nem tartalmazza a leömlővel egybeépített turbófeltöltőt, amely még 20 százalékkal megdobta a költségeket.

A hajtáslánc többi darabja Oto-szan műhelyében fog elkészülni: saját gyártású szívócsövet illeszt a motorra, a hűtőt és a turbó köztes töltő-levegőhűtőjét pedig a blokk előtt, V-alakban tervezi elhelyezni; a légcseréről méretes első hűtőmaszk, valamint a motorházfedélbe vágott kivezetés gondoskodik majd. Az elektromos kábelezést sem bízza másra a mester, és miután minden a helyére kerül, a Link Fury X motorvezérlő egységét is beilleszti a rendszerbe.

A GR Yaris összkerékhajtási rendszerét nem veszi át az átépítőmester, arra azonban ügyelt, hogy a főtengely és a hátsó kerekek közötti összeköttetés minden eleme Toyotából származzon. A sebességváltó a GT86 sportkupé hatfokozatú manuális egysége, a hátsó híd a hatodik generációs Toyota Crownból, a differenciálmű pedig egy Toyota Altezzából (azaz egy Lexus IS-ből) származik, míg a hátsó fékek eredetileg egy Estima (Previa) buszlimuzint lassítottak.

Tervben van egy szekvenciális sebességváltó beépítése is, hiszen az AE 86-ost nem utcai használatra, hanem drift versenyautónak építi, de mivel bő féléves határidőt szabott magának arra, hogy elkészüljön vele – a premier tervezett helyszíne a 2022. évi Tokiói Autószalon –, ez majd csak egy következő körben jöhet szóba.

Fotók: Toyota, Dino Dalle Carbonare (speedhunters.com)

Videó: DADDY Motor Works