Tudod-e melyik autó a legnépszerűbb a taxisták körében?!

Folyamatosan csökken a fővárosi taxiállomány károsanyag-kibocsátása. Ez részben a taxirendelet szigorításának, részben a Toyota hibridek hallatlan népszerűségének köszönhető.

Fontos változást hozott 2018 a fővárosi taxiállományban: ez év kezdetével kizárták a forgalomból az Euro5-ösnél rosszabb károsanyag-kibocsátású autókat. Az európai környezetvédelmi törekvések kontextusában ez mindenképpen jó iránynak tekinthető, még akkor is, ha az Euro5-ös norma, amelynél a jogalkotók egyelőre meghúzták a vonalat, meglehetősen régen, 2009-ben vált kötelezővé az új autók európai fogalmazásának viszonylatában.

A környezetvédelmi szempontból legkritikusabb járműtömeg tehát már kiesett a személyfuvarozásból; a fennmaradó autók többsége (a Budapest Közút Zrt. 2018 januárjában közölt adatai szerint 3883 darab) a minimális követelményt teljesítő Euro5-ös jármű. A fennmaradó 1326 autó csaknem fele, 645 darab hibrid – közülük 549 darab, vagyis az állomány 85 százaléka (!) a népes Prius modellcsalád valamelyik tagja.

Jellemzően persze nem a 2016-ban bevezetett új modellel*, hanem a harmadik (2009-2015), sőt, olykor a második (2003-2009) generációs modellel találkozhatunk az utcákon. Ám ezek környezetvédelmi teljesítménye is túlmutat a jelenlegi előírásokon: a harmadik széria 27 mg/km nitrogén-oxid kibocsátása még a felét sem érte el a jelenleg érvényes határértéknek, míg a második generációs modell (más konstrukciójú belső égésű motorjának köszönhetően) bámulatos 10 mg/km-re volt képes, ami a bevezetésekor érvényes határérték pontosan egynyolcada volt!

Valószínű, persze, hogy a taxisok többsége nem ezért, hanem a rendkívül kedvező üzembentartási költségek miatt dönt a Prius mellett. A második széria városi üzemanyag-fogyasztása (ami egy taxinál lényegesebb, mint a vegyes ciklus szerint mért érték) 5 liter volt 100 kilométeren; a harmadik generáció beérte 3,9 literrel, a jelenlegi széria pedig kiviteltől függően nevetséges 2,9-3,3 liternyi benzint éget el 100 kilométernyi városi forgalomban.

A legnagyobb megtakarítást mégsem az üzemanyagszámla jelenti a taxisok számára: az optimalizált működésű hibrid hajtáslánc és a regeneratív fékrendszer miatt a hagyományos autókban kopásnak kitett alkatrészek vagy eleve hiányoznak a Priusból (például az indítómotor, a sebességváltó), vagy nagyságrendekkel hosszabb élettartamúak (például a fékberendezés). Hogy ez mennyire így van, arról Manfred Dvorak osztrák taxis tudna mesélni: a bécsi személyfuvarozó még 2015-ben került az európai lapok címlapjára egymillió kilométert futott, hibátlan állapotú, eredeti akkumulátor-csomagos Toyota Priusával. Nem véletlen, hogy a német Auto Bild magazin 2012-ben elvégzett nagy taxis tesztjében az akkori Priust szavazták meg a legjobb választásnak, valamint hogy Los Angelestől Párizsig a világ összes nagyvárosában népszerű választás a világ első és máig legnagyobb számban eladott hibridje.

*Az új generációs Toyota Prius CO2-kibocsátása 70 g/km (27 százalékkal alacsonyabb a 2021-re előírt uniós célértéknél!), koromrészecskét egyáltalán nem bocsát ki az autó. Ami a szmog és a savas eső kiváltó okaként azonosított nitrogén-oxidokat illeti, különösen jól teljesít a jelenlegi Prius: NOx-emissziója 16 mg/km, azaz az Euro6-os határérték (60 mg/km) egynegyede.

Fotók: autonavigator.hu, Taxify, wikimedia Commons