Tudtad?! A Toyota a világ nyolcadik legnagyobb vállalata

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, és a világ vezető prémium hibrid autómárkájaként ismert Lexust is jegyző Toyota a Capital Visualist által a Datashown adatainak felhasználásával készített tanulmány szerint árbevétele alapján a világ nyolcadik legnagyobb vállalata. A környezetbarát hibrid technológiát jegyző, és annak rohamosan növekvő népszerűségének köszönhetően minden korábbinál sikeresebb Toyotát egyébiránt idén a Millward Brown, a Forbes és az Interbrand is a világ legértékesebb autómárkájának nevezte.

Idén a Millward Brown 2017-es, „BrandZ, a 100 Legértékesebb Globális Márka” című tanulmánya immár zsinórban negyedszer a Toyotát hozta ki a világ legértékesebb autómárkájának (és egyben a világ harmincadik legértékesebb márkájának). A környezetbarát hibrid modelljeiről ismert Toyota az Interbrand Best Global Brands elnevezésű százas listájának idei kiadásában szintén, immár tizennegyedik egymást követő alkalommal szerepel a legértékesebb autómárkaként (és a világ hetedik legértékesebb márkájaként), de a japán autómárka még a mértékadó Forbes idei 100-as listáján is a legértékesebb autómárkaként (és a világ nyolcadik legértékesebb márkájaként) jelenik meg. Az eltérő metodológiának, elemzési szempontoknak köszönhetően ugyan van némi szórás a világ vezető autógyártójának becsült márkaértékében (a Millward Brown 28,7 milliárd dollárra, az Interbrand 50,3 milliárd dollárra, míg a Forbes 41,1 milliárd dollárra teszi a Toyota márkaértékét), ahhoz azonban kétség sem férhet, hogy a környezetbarát hibrid és hidrogén üzemanyagcellás technológia és a forradalmi autóipari innovációk mellett a minőség és a megbízhatóság szinonimájává vált japán márka minden számítás szerint messze a világ legértékesebb autómárkája, és az iparági összehasonlításon túl is a világ egyik legértékesebb, legikonikusabb márkája.

A Capital Visualist által a Datashown adatainak felhasználásával készült tanulmány eredményeképp ugyanakkor már az is tudható, hogy 237 milliárd dolláros éves árbevétele alapján a Toyota a világ nyolcadik legnagyobb vállalata, holtversenyben a Millward Brown és a Forbes legértékesebb márkákat sorra vevő százas listáján nem szereplő, az Interbrandnél pedig a negyvenedik helyre befért (itt a Toyota hetedik) Volkswagennel.

A tanulmány adatainak vizsgálatakor egyébiránt több érdekesség is szembetűnhet. Jóllehet a világ legnagyobb árbevételű vállalata tavaly 482 milliárd dollárral a Walmart volt, az általa képviselt kiskereskedelmi szektor csupán a világ 50 legnagyobb árbevételű vállalata által elért összbevétel 10,1%-a volt, ami szektorszinten csupán az ötödik helyre elég. A legnagyobb bevételű szektort, 22,4%-al továbbra is az olaj és gázipari vállalatok képviselik, a TOP10 árbevételt generáló vállalat közül 5 ebben a szektorban működik. A második legnagyobb bevételt a TOP50-ből 16,5%-al a pénzügyi szektor képviseli, annak ellenére, hogy a TOP10 legnagyobb bevételt generáló vállalat között egyetlen pénzügyi szolgáltató sem kapott helyet. Figyelemre méltó, hogy a TOP50-be bekerült 11 pénzügyi szolgáltató közül 5 kínai érdekeltségű, akik együtt a szektor összes árbevételének 48,2%-át jegyzik. A harmadik legnagyobb szektor 13,7%-al a Toyota által is képviselt autóipar (súlya valamennyivel nagyobb lehetne, ha a TOP50-be szintén bekerülő Hyundait is idesorolnánk, de szerteágazó tevékenységet folytató konglomerátum lévén, amelynek csupán egy részét teszi ki az autógyártás, nem ide került beszámításra). Érdekes egyébiránt, hogy a TOP50-be bekerült 7 autógyártó közül utolsóként ugyan, de már itt is jelen van egy kínai szereplő, az SAIC Motor. Meglepő lehet ezen felül, hogy a szinte a csapból is folyó tech-óriások, mint az Apple, vagy az Amazon viszonylag kis szeletet képviselnek: jóllehet előbbi 234 milliárd dolláros bevételével önmagában a 10. helyen áll, az általa és a HP által képviselt elektronikai cikkek csupán a TOP50 vállalat összbevételének 3,6%-át teszik ki, míg a TOP50-be az internetóriások közül 107 milliárd dolláros bevételével egyedüliként bejutó Amazon révén ez a szegmens mindössze 1,2%-al képviselteti magát a világ 50 legnagyobb árbevételű vállalata között. Azért a két említett vállalatot, vagy épp a pénzügyi szektor, esetleg a gyógyszeripar szereplőit természetesen nem kell félteni, nyilván másképp alakulna a sorrend, ha nem az árbevétel, hanem az elért nyereség, illetve a profitráta szerint lennének rangsorolva a vállalatok, ami az általuk képviselt szektorokban jellemzően sokkal magasabb, mint a hagyományos termeléssel foglalkozó iparágakban. A TOP50 árbevételű vállalat összbevétele együttesen egyébiránt meghaladta a 8,5 billió dollárt.

A tény, hogy a Toyota árbevétele alapján a világ nyolcadik legnagyobb vállalata, egyben a világ legnagyobb árbevételű – és egyébiránt nem utolsósorban a legnyereségesebb – autógyártója, rendkívüli lehetőséget biztosít számunkra a tekintetben, hogy a jövőben is valamennyi versenytársunknál többet fordíthassunk az innovatív műszaki megoldások, a jövőbemutató, forradalmi technológiák és aktív biztonsági rendszerek, a környezetbarát full hibrid, plug-in hibrid, elektromos és hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncok, vagy épp a jövő autonóm autóinak fejlesztéséhez is elengedhetetlenül szükséges robotika és a mesterséges intelligencia területén végzet kutatási és fejlesztési tevékenység finanszírozására.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

Mindez pedig lehetőséget teremt számunkra, hogy az aktív társadalmi felelősségvállalás mellett is megőrizhessük versenyelőnyünket, és a jövőben is olyan autókat és mobilitási szolgáltatásokat kínálhassunk ügyfeleinknek, amelyek túlszárnyalják elvárásaikat, és a hibrid, vagy épp a hidrogén üzemanyagcellás technológiákhoz, netalán az autóinkban elérhető aktív biztonsági rendszerekhez hasonlóan megelőzzék korukat.” – teszi hozzá a szakember.