Túl az egymillión a 3008

Öt évvel a gyártás beindítása után elkészült a második generációs Peugeot 3008 egymilliomodik példánya. A modell sikeréhez az előfutárai is hozzájárultak.

A Peugeot központi, történelmi gyártóüzemében, a franciaországi Sochaux-ban 2021 őszén legyártották a 3008-as szabadidőjármű egymilliomodik példányát. A kompakt SUV mindössze öt év alatt érte el ezt a fontos mérföldkövet, az Európán kívül (55 milliméterrel nagyobb tengelytávval) Kínában is készülő modell iránti fokozott piaci kereslet azonban egyáltalán nem meglepő.

A típus bemutatásakor elnyerte az év európai autója címet (2017), majd az ezt követő évek során hetvenhat különböző regionális és nemzetközi elismerésben, díjban és kitüntetésben részesült. A modell cikkünk írásakor dobogós helyen áll az európai szabadidőjármű-eladások terén, Franciaországban bevezetése óta uralja piaci szegmensét.

Jól jelzi a Peugeot 3008 globális jelentőségét, hogy minden harmadik példánya (35%) Európán kívül talál gazdára. Az autó különösen népszerű Törökországban, Izraelben, Japánban és Egyiptomban, de Dél-Amerikától Ausztráliáig a legváltozatosabb piacokon kapható.

Ennek a sokszínűségnek is köszönhető, hogy kiemelkedően magas, 80 százalékot meghaladó az automata sebességváltós kivitelek részesedése az eladásokból, a gazdagon felszerelt példányok részaránya pedig megközelíti a 40 százalékot – ez a két adat is jól érzékelteti, hogy a Peugeot sikeresen pozícionálja magát a piac egyre magasabb szegmenseiben.

Ezt az általánosan magas minőség és a gondos anyagválasztás mellett olyan egyedülálló megoldásainak köszönheti, mint a különösen ergonomikus i-Cockpit kezelőfelület, az otthonos belső környezet, vagy a Peugeot filozófiájával összhangban álló, bőséges motorpaletta, amelyen mindenki megtalálja az igényeinek és ízlésének megfelelő hajtáslánc-kombinációkat, legyen szó belső égésű motorról vagy plug-in hybrid technológiáról, első- vagy összkerékhajtásról, kézi vagy automata sebességváltóról.

A Peugeot 3008 tagadhatatlanul jókor van jó helyen: miközben a szabadidőjárművek piacának növekedése megállíthatatlannak tűnik, az elmúlt időben komoly erősödésnek indult a plug-in hybrid járművek népszerűsége.

Sikere ugyanakkor legalább ilyen mértékben köszönhető annak a következetesen innovatív, ugyanakkor emberközpontú fejlesztési filozófiának, amely a modell közvetlen elődjét is életre hívta.

Az első generációs Peugeot 3008 (2008-2016) korának egyik legötletesebb, leginkább meg nem értett, ugyanakkor a beavatottak által rajongásig kedvelt típusa volt.

Viszonylag kompakt alapterületen (4,37 x 1,84 m) rengeteg férőhelyet kínált öt utasának és csomagjaiknak, vezetői környezete egyszerre volt áttekinthető, sportos és futurisztikus, a csomagtartó dupla, felfelé és lefelé nyitható ajtaja és áthelyezhető, nagy teherbírású padlója pedig a rendszeretők és rendszerezők kedvencévé tette a modellt. Hajtáslánc-kínálata elsősorban nagyteljesítményű, takarékos benzin- és dízelmotorokból állt, legszívesebben azonban különleges HYbrid4 erőforrása miatt emlékezünk a típusra.

Ez volt a világ első, sorozatban gyártott, dízel-elektromos öntöltő hibrid hajtáslánca, amely ráadásul elektromos összkerékhajtással is felvértezte a kompakt családi járművet.

Az egyetlen érdemi kritika, ami érhette az első kiadású Peugeot 3008-ast, az a sehová nem tehető formaterv volt. Sem a gömbölyded buszlimuzinok kedvelői, sem a magas építésű, szögletesebb szabadidőjárműveket keresők nem találták kellően tisztának a vérvonalát – azok viszont, akik a kombik egyszerű használhatóságát az egyterűek variálhatóságával kombinálták volna, és közben nem bánták, ha autójukra a crossoverek kalandkereső természetéből is ragadt valami, megtalálták a számításukat a különleges Peugeot-ban.

A típus pályájának delén megejtett modellfrissítés némiképp egyértelműsítette a Peugeot 3008 hovatartozását: az átrajzolt fényszórók és az elegánsabb hűtőmaszk a Peugeot 2008 karakteres vonásait öltötte magára. Ezek az új stílusjegyek már egyértelműen magukon viselték annak a Gilles Vidalnak a kézjegyét, akit 2010-ben neveztek ki a Peugeot formatervezési igazgatójának, és aki a márka jelenlegi arculatát – így többek között az egymilliomodik példányát most ünneplő, második generációs Peugeot 3008-as formavilágát is – megalkotta.

A Peugeot 3008 gyártása negyedik évében, 2020 végén átfogó modellfrissítésen esett át. Ennek során radikálisan átalakult a típus orrkialakítása. A klasszikus hűtőmaszk helyébe lépő, modern „építészeti” elemeket is magán viselő struktúra az azóta bevezetett, új generációs Peugeot 308-ast előlegezte meg. Ezzel olyan formai filozófiát tett közkinccsé, amely nem csak vadonatúj irányt jelöl ki, de korábban elképzelhetetlen lehetőségeket is teremt általában a márka és konkrétan a 3008-as számára egyaránt – immár túl az egymillión.

ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT