Új CB500X stílus és felfüggesztés

2021 Honda CB500X
  • Erős, masszív, kalandmotoros stílus
  • Elvékonyodó kormány és nagy kormányelfordulási tartomány
  • Hosszú rugóutak és 19”-os első kerék
  • Folyadékkristályos műszeregység váltófokozat-visszajelzéssel és váltások esedékességére figyelmeztető lámpával
  • Minden elemében LED világítás 

A CB500X a korábbinál jóval agresszívabb fizimiskával született újra 2019-ben – különleges stílusa egyértelmű utalás a kalandozásra kész, strapabíró műszaki alapokra. Tekintettel az utazók igényeire, széles fej- és oldalidommal szerelték fel, kényesen ügyelve rá, hogy formailag és műszakilag is egységes konstrukció jöjjön létre. A harmóniát mi sem szemléltethetné jobban, mint az üzemanyagtartály és az új oldalidomok összefonódása, ami a motor első és hátsó része közötti kohéziót is megteremti. 

Bár a CB500X stílusa kétségtelenül lenyűgöző, 2019-es áttervezése sokkal többről szólt, mint az idomzat újrarajzolásáról. A fokozott aerodinamikai teljesítménynek köszönhetően csökkent a fejidomra és a szélvédőre ható légnyomás, egyszersmind nőtt a pilóta szélvédettsége nagy sebességnél. Szintúgy a nagyobb kényelmet szolgálja az átdolgozott nyereg, melynek felső éleit elöl „leborotválták”. Így könnyebb átemelni felette a lábat és a kisebb termetűek talpa is talajt érhet. Hogy a CB500X még fordulékonyabb legyen, a középhelyzettől végállásig mért kormányelfordulási tartomány 38 fokra nőtt (+3°), s igen jó fogású az elvékonyodó, Gunmetal Grey (szürke) kormányrúd is. 

A különféle látványos felületekkel körülölelt, folyadékkristályos műszeregység nem csak formai szempontból illik a CB500X-hez, kimagasló tudása szintén érdemessé tette a beépítésre. Azon túlmenően, hogy minden fontos menetadatot megjelenít, váltófokozat-visszajelzéssel és váltások esedékességére figyelmeztető lámpával teszi élvezetesebbé a motorozást. Utóbbi alapesetben 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál villan fel, de a vezető is eldöntheti, hogy mikor lépjen működésbe. A beállított érték 5000 és 8750 között lehet, és 250-es lépcsőkben ugorhat a pilóta. A teljes körű tájékoztatás jegyében a szélvédő konzolját csövekből állították össze, ehhez könnyedén illeszthető a GPS-tartó. Szemben a hagyományos motorokkal, a helymeghatározó itt a műszeregység felett is elhelyezhető, nem takarja el a kijelzőt. 

A 35 mm átmérőjű acélcsövekből készített vázon nem változtattak, hiszen roppant könnyű és erős szerkezet, amelynek úgy határozták meg geometriáját, hogy pontos visszajelzéseket adjon az útfelületről. A motortartóbakok alakját és helyzetét, valamint a váznyúlványok merevségét úgy határozták meg, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig. 

Az utánfutás 108, a tengelytáv 1445 mm, a villaszög pedig 27,5 fok, tehát kifejezetten felhasználóbarát, magabiztosságot fokozó építésmód jellemzi a CB500X-et. A mindössze 197 kg tömegű CB500X megalkotásakor az ideális súlyelosztásra és a tömeg-középpontosításra is nagy hangsúlyt fektettek, erről árulkodik a hátsó villa motorhoz közeli bekötési pontja, valamint a páratlan fordulékonyság és úttartás is. 

Nem változtak számottevően a méretadatok sem. A 2020-as CB500X 2155 mm hosszú, 825 mm széles és 1410 mm magas, szabad hasmagassága pedig 180 mm. Az üzemanyagtartály befogadóképessége 17,5 liter, az átlagfogyasztás pedig 3,6 l/100 km, így egyetlen tankolással akár 480 km is megtehető. 

A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó-előfeszítésű első villa 150, a hátsó futómű 135 mm-es mozgási tartománnyal büszkélkedhet. A nagy összlökettérfogatú sportmotoroknál is használt, egycsöves hátsó csillapítóegység jutott gyors, kifinomult válaszokat ad az úthibákra, illetve kormánymozdulatokra, és hőcseréje is hatékony. 

Rugó-előfeszítése öt lépésben szabályozható és merev, zártszelvényekből összeállított lengővillához kapcsolódik, melynek végein új, erősebb, préselt acélból készült láncfeszesség-állítók kaptak helyet. Az erőátvitelről 520-as, burkolt lánc gondoskodik, az első kerék átmérője pedig 19″, tehát könnyű, magabiztos előrejutást garantál a rossz utakon, pláne, hogy nagy a rugóút és enyhe terepezésre is alkalmas abroncsokat választottak a szakemberek. Ezek mérete 110/80 ZR19, illetve 160/60 R17, a kerekek alapanyaga pedig természetesen alumínium. 

A 320 mm-es, hullámos peremű, kétdugattyús nyereggel társított első féktárcsa 240 mm-es, szintén hullámos peremű, ámde egydugattyús féknyereggel felszerelt hátsó tárcsával dolgozik együtt, a blokkolásgátló szériatartozék. 

A 2021-es CB500X vadonatúj, szemet gyönyörködtető grafikával lép színre, színválasztékában pedig a már korábban megszokott három fényezés szerepel azaz Grand Prix Red, Matt Gunpowder Black Metallic, Pearl Metalloid White. Ezek a kivitelek egytől egyig piros segédvázzal gördülnek ki a gyárkapun, ezzel is tisztelegve a nagy testvér, a CRF1100L Africa Twin előtt.

https://egyszermarlattamautot.hu/tag/cb500x/