• Egyéb

Új, erőteljes és hatékony 1.5 i-VTEC benzines motot kapott a Honda Jazz

  • Az 1.5 i-VTEC most először elérhető Európában a Jazzhez
  • 130 LE-s csúcsteljesítmény és 155 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték
  • Kis tömegű motoralkatrészek, optimalizált dugattyúforma
  • A CVT-váltó a lehető leghatékonyabbá teszi az erőátvitelt, a modell kombinált üzemanyag-fogyasztása akár 5,4 l/100 km is lehet

 

Az új Jazzt immáron 1.5 i-VTEC erőforrással is megrendelhetik az európai vásárlók. Konstrukciója az erőt és a takarékosságot ötvözi, 130 LE-s (96 kW) csúcsteljesítményét 6600-as percenkénti főtengelyfordulaton adja le, míg 155 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékát 4600-tól aknázhatja ki a vezető.

 

Kimagasló ereje dacára az 1.5 i-VTEC könnyedén megfelel az Euro 6-os környezetvédelmi normáknak, üzemanyag-fogyasztása akár 5,4 l/100km is lehet (52,3 mpg), CO2-kibocsátása pedig 124 g/km-től indul az opcionális CVT-váltóval felszerelt kivitelnél.

 

Vonzerejét növeli, hogy kéziváltóval 8,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, míg CVT-nyomatékelosztóval 10,0 másodperc ez az érték. Fontos kiemelnünk, hogy a modellfrissítés a CVT-t is érintette, így még egyenletesebb lett a teljesítményleadás és kifinomultabbá váltak a hajtáslánc reakciói a gyorsítások során.

 

Az i-VTEC motorok működését olyan innovációk teszik hatékonnyá, mint a Honda által fejlesztett VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control, magyarul elektronikusan szabályozott szelepnyitási idő és szelepemelés) és VTC (Variable Timing Control, azaz változó vezérlésszabályozás) rendszer, de említhetnénk a közvetlen befecskendezést, a hengerfejben kialakított meredek szívócsatornákat vagy a dugattyúk optimalizált formai kialakítását is. A súlycsökkentés jegyében az 1.5 i-VTEC alkotói könnyű főtengelyt és független csapágyházakat alkalmaztak.

 

A 102 LE-s (75 kW) 1.3 i-VTEC továbbra is szerepel majd a Jazz motorválasztékában, csupán az új, sportos Dynamic kivitel rendelhető kizárólag 1.5 i-VTEC-kel. A hatékony és kiforrott hajtómű – ötezres percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 123 Nm, tehát a visszafogott összlökettérfogat ellenére igencsak erős és rugalmas.

 

Modern műszaki megoldásai közül nemcsak a nagy áramlású, hűtött EGR-szelepet (kipufogógáz-visszaforgató szelep) érdemes kiemelni, a szívószelepek nyitási idejét szabályozó, hidegindításnál is optimális működést szavatoló VTC rendszer legalább ennyire fontos. Hogy az erőforrás hőháztartása is kellőképpen hatékony legyen, a Honda mérnökei 13,5:1 arányban határozták meg a kompresszióviszonyt.

 

Az 1.3 i-VTEC CO2-kibocsátása 106 g/km-tól indul, míg a kombinált üzemanyag-fogyasztás 4,7 l/100 km (CVT-váltóval).

 

Bármelyik motort is választjuk, a CVT-erőátvitel két üzemmódot kínál fel a vezetőnek: Korai Visszaváltások Fékezésnél (Early Downshift During Braking – EDDB) és Fast off program.

 

A Korai Visszaváltások Fékezésnél (Early Downshift During Braking – EDDB) névre keresztelt, igen hatékony vezetési segédlet a motorféket is segítségül hívja a lassítások során. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a vezető fékez, esetleg lejtőn gurul vagy kanyarhoz érkezik, automatikusan felpörgeti a motor fordulatszámát, még nagyobb motorfékerőt biztosítva a lassításhoz. Ezzel a módszerrel a fékezések, illetve kanyarok után gyorsabban felvehető a korábbi tempó.

 

Nagy segítséget jelent a Fast Off program is, hiszen figyeli, hogy a vezető milyen gyorsan lép le a gázpedálról, s ha veszélyhelyzetet érzékel (hirtelen gázelengedés), magasan tartja a motorfordulatot, hogy még nagyobb legyen a motorfék. A rendszert Európa nagy sebességű, többsávos útjain tesztelték, arra törekedve, hogy a lehető legbiztonságosabbá tegye a közlekedést. Ha például a vezető előzésbe kezd, de félbe kell hagynia a műveletet egy szemből érkező jármű miatt, és hirtelen lelép a gázpedálról, a Fast Off magasan tartja a fordulatszámot, hogy amint lehetőség nyílik, befejezhesse a manővert.

 

Az automatikus CVT-erőátvitel a váltóáttétel folyamatos, egyenletes szabályozásával mindig az optimális fordulatszám-tartományban tartja a motor fordulatszámát. A vezérlőelektronika önműködően kapcsol a hét szimulált sebességfokozat között, döntései során a fordulatszámot, a gázpedálállást és a vezető utasításait veszi figyelembe.