Új műfaj született
A luxus-haszongépjármű!
A Toyota Land Cruiser legendás terepalkalmasságát és robusztus megjelenését nem kevesebb, mint háromnegyed tonnás teherbírással kombinálja a Toyota prémium haszonjárműve, igaz egyelőre csak az Egyesült Királyságban.
Kevés jármű van a világon, amely a terepképességek, a megbízhatóság, a tartósság és az utaskomfort olyan bámulatos kombinációját tudná nyújtani, mint a Toyota Land Cruiser. Közúton és terepen, a belvárosban és tóparton éppúgy hely áll a Toyota csúcsmodellje, amely ráadásul az idei évre megújulva még csinosabb, még okosabb és még állhatatosabb, mint valaha. Igazi többcélú jármű, amely válogatás nélkül, egyforma magabiztossággal birkózik meg minden elébe kerülő nehézséggel.
Pontosan ez az a feltétel nélküli megbízhatóság és széles körű alkalmasság, amire a könnyű haszonjárművek vásárlói vágynak, ám amelyet a piaci kínálat egyetlen típusától sem kaphatnak meg. Ezért döntött úgy a Toyota, hogy áruszállító kivitelben is elkészíti ikonikus típusát, amely a Land Cruiser utánozhatatlan képességeit és stílusát robusztus, praktikus és célratörő belső kialakítással társítja.
Az alapok adottak, és nem is változtak: a masszív létraváz, a központi Torsen differenciálművel szerelt összkerékhajtás és a felező nemcsak terepen, de súlyos terhek megindításánál, meredélyek és kaptatók leküzdésénél is kapóra jön. A 2.8 literes D-D dízelmotor (amelyhez ez esetben kizárólag kézi sebességváltó társítható) legnagyobb teljesítménye 177 LE, maximális forgatónyomatéka a rövid tengelytávú verzióban 420, a hosszúban 450 Nm – utóbbi akár 756 kilogramm hasznos terhet vihet magával, így ráfér az extra vonóerő.
A Land Cruiser kétféle tengelytávú kivitele eredetileg a helykínálat és a terepalkalmasság közötti egyensúly megteremtéséről szólt; jelen esetben sokkal inkább a teherszállító kapacitás és a manőverezhetőség közötti szabad választás a lényeg. A háromajtós modell mindössze 4395 milliméter hosszú, azaz rövidebb, mint sok alsó-középkategóriás kombi, míg a 4840 milliméteres ötajtós modell raktere 40 százalékkal tágasabb (1574 helyett 2216 literes). Vontatási képességükben azonban megegyeznek: mindkét típus mögé akár három tonnát is akaszthatunk. Szintén azonos a menetdinamikájuk: álló helyzetből 12,1 másodpercbe telik csupán 100-ra gyorsulni, a végsebesség 174 km/h.
A raktér kivitelét a várható igénybevételre méretezték: a padló csúszásmentes, az első üléssortól az ablakvonalig érő acéllemez választja el; felső részén osztott, félig nyitható rácsháló javítja a kilátást és a kihasználhatóságot. A hátsó oldalablakok helyén fényezett lemezbetéteket találunk, a keréktárcsák egyszerű 17 colos acél darabok. Persze ahol nem árut, hanem embert szállít az autó, ott megőrizte a fényűző alapverziók kényelmét. Bár az üléseket praktikus, kíméletlen használatra termett szövetkárpit borítja, nem hiányzik a nagyteljesítményű klímaberendezés, a tempomat vagy a kihangosítós, hat hangszórós audiorendszer sem. A fényszórókat szürkületérzékelő vezérli, az ajtók nyitásához nem kell kulcs, és természetesen alapfelszerelés a tetősín. A Toyota biztonsági hitvallásával összhangban a „dobozos” Land Cruiser is kapott vezető oldali térdlégzsákot, vontatmány-stabilizáló rendszert, valamint aktív kipörgésgátlót.
Egyelőre nem tudni, hogy a modell premierjének otthont adó Nagy-Britannián kívül máshol is kapható lesz-e a „teher-Cruiser”, de az biztos, hogy ott júliustól vehetik át megrendelt autójukat az ügyfelek.
Fotók: Toyota