• Egyéb

Újabb különleges Ikarus a Közlekedési Múzeum gyűjteményében

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ismét egy különleges Ikarus busztípust mentett meg az utókor számára. A Múzeum gyűjteményének legújabb szerzeménye, az egyedi tervezésű Ikarus 438-as típus. Az egyik utolsó faros és az egyik utolsó Ikarus 489 Polaris megmentése után a hazai autóbuszgyártás újabb fontos járműve került az intézményhez. A különleges prototípus számos átalakításon esett át és kalandos utat járt be, míg végre 2018. február 2-án a Közlekedési Múzeum óvó szárnyai alá kerülhetett.

A VOLÁNBUSZ Zrt.-vel közös együttműködésünkben mérföldkő a most megvásárolt busz. Minden egyes Ikarus modell, amit sikerül begyűjtenünk a múzeum gyűjteménye számára, kincset ér, hiszen a megújuló Közlekedési Múzeum célja az Ikarus örökség méltó kezelése, a legendás magyar buszgyár eredményeinek megőrzése, gondozása és bemutatása” – mondta Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az Ikarus 438.K1 típusú autóbusz 1996-ban gördült le a gyártósorról, mindössze egy példány készült belőle. A különleges „öszvér” verzió célja az volt, hogy az Ikarus 280-as változat helyett a 400-as szériát vásárolják az orosz piacon. A 280-as modellnél jóval drágább és sokkal korszerűbb 438-as azért rendkívüli, mert a 280-as szerkezetét kapta, megjelenése viszont a 400-as típuscsaládot idézi. A típus nagyon hasonló a 435-öshöz, de magasabb padlószinttel és a tolócsuklós 435-össel szemben húzócsuklós kialakítású. Az eredetileg négyajtós jármű motorjának elhelyezkedése különbözik a korábbi változatoknál jellemző elrendezéstől, ami miatt az ajtók helye és szerkezete is eltér az alaptípusétól. Az oroszországi próbálkozás mérsékelt sikere miatt végül a Videoton munkásszállító járműveként üzemelt, ahonnan a 2000-es évek elején a VOLÁNBUSZ vásárolta meg – a társaságnál teljesített szolgálatot távolsági buszként.

A jármű egészen 2016 elejéig szállított utasokat, majd Ceglédre vontatták, hogy ott felújítsák, azonban a komoly szerkezeti problémák felderítése után erről lemondtak. Ezután a Múzeum a VOLÁNBUSZ Zrt.-vel sikeres együttműködésben mentette meg a járművet az utókor számára. A közlekedési társaság és a Múzeum közötti kiváló szakmai együttműködést jól példázza a Társaság 90. évfordulójára megjelent Az Oktogontól a Népligetig című kötet létrehozása is.

A Közlekedési Múzeum mindent megtesz azért, hogy az Ikarus örökség minden elérhető járműve, modellje, archív anyaga és fotógyűjteménye egy helyen legyen megtalálható, elérhető és kutatható, látogatható. Ennek jegyében vásárolta meg a Múzeum 2016-ban az utolsóként legyártott faros Ikarusok egyikét és hozta haza tavaly az egyik utolsó Ikarus autóbuszt, egy angliai megrendelésre épített Ikarus 489 Polarist.