Újra csúcsformában az Audi Q2 (2.)

Öt nagyteljesítményű erőforrás – három TFSI és két TDI

Az Audi Q2 erőteljes benzinmotorral érkezik: az 1,5 TFSI teljesítménye 110 kW (150 LE), s 250 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. E kulturált járású négyhengeres aggregát az NEDC-ciklus szerint mindössze 5,4-5,1 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerenként, amihez kilométerenként 124-116 gramm szén-dioxid-kibocsátása párosul. Cylinder on Demand (COD) gazdaságosságnövelő rendszere a motor alacsony terhelési és fordulatszám-tartományain átmenetileg leállítja a második és a harmadik hengert.

Az év végéig további TDI- és TFSI-motorok is érkeznek, s valamennyi megfelel az új Euro 6 AP kipufogógáz-szabvány előírásainak. A dízelek nitrogénoxid-kibocsátását (NOx) a Twindosing technika mérsékli a lehető legalacsonyabbra, ahol két SCR-katalizátor – az egyik közvetlenül a motor után, míg a másik a jármű padlózatában elhelyezve – működik együtt, s más-más üzemi tartományokat lefedve egészítik ki egymás hatását.

Az 1.5 TFSI erőforrással szerelt Audi Q2 alapkivitelében hatfokozatú manuális sebességváltóval gördül le a szerelőszalagról, extrafelszerelésként pedig a hétfokozatú S tronic váltóművel is megrendelhető. Egyes motorváltozatokhoz a quattro összkerékhajtás is rendelkezésre áll, amelynek többlamellás tengelykapcsolója új generációs technika, s a motor forgatónyomatékát szükség szerint részben vagy akár egészben is a hátsó kerekekre irányíthatja. Mindemellett mintegy egy kilogrammal könnyebb elődjénél és számos részletmegoldása – például csapágyai és olajellátása – növeli tovább hatásfokát.

A Q2 alapvető karaktere – sportos és agilis

A kompakt Audi Q2 már alapkivitelében is agilis SUV-modell. A bekormányzási szög növekedtével egyre közvetlenebb áttételű progresszív kormányzás itt a szériafelszereltség része, manőverezéskor a Q2 irányíthatósági tulajdonságait, kanyargós úton pedig menetdinamikai képességeit javítva jelentősen. Kívánságra az Audi a karosszériát 10 milliméterrel mélyebbre süllyesztő sportfutóművet is szállít, további alternatívaként pedig a kényelem és a dinamika közötti tartományt szélesítő csillapításszabályzással kiegészített felfüggesztés szerepel a programban. Ekkor az egyébként önállóan is megrendelhető Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer is a felszereltség része.

A keréktárcsák és gumiabroncsok választéka 16 col peremátmérőtől, illetve 205/60 mérettől indul, csúcsán pedig az Audi Sport 235/40 jelzésű gumiabroncsokkal szerelt, 19 colos könnyűfém keréktárcsái állnak, s három új keréktárcsa-modellt is tartalmaz. Közel 15 centiméteres szabadmagasságával az Audi Q2 könnyű terepen is jól mozog, elektronikus menetstabilizáló rendszerében (ESC) pedig terepes üzemmód is választható.

Felsőbb kategóriákból – vezetői segédrendszerek

A Q2 bizonyos vezetői segédrendszerei közvetlenül a felsőkategóriából érkeztek. A szériafelszereltséget bővítő Audi pre sense front a balesetek megelőzése vagy súlyosságuk mérséklése szolgálatában radarérzékelőjével figyeli az autó előtti területet, s az éppen igénybe vett forgalmi sáv nem szándékos elhagyására figyelmeztető berendezés (Lane Departure Warning) is az alapkivitelhez tartozik. Az extrafelszerelésként rendelhető rendszerek a Vezetés (Drive), a Biztonság (Safety) és a Parkolás (Park) csomagokra osztva választhatók. A vezetői segédrendszerek Parkolás (Park) összeállításában egyebek mellett tolatókamera és a Parkolássegítő rendszer plusz (Parking System plus) technikája is szerepel, a magasabb szintet pedig az autót önállóan a parkolóhelyre be- illetve kikormányzó Parkolási asszisztens (Park Assist) képviseli. A vezetői segédrendszerek Biztonság (Safety) csomagja a Sávváltás-figyelmeztetés (Side Assist), a Hátsó keresztirányú forgalom asszisztens (Rear Cross-traffic Assist), valamint az Audi pre sense basic és Audi pre sense rear technikáit foglalja magában.

A vezetői segédrendszerek Vezetés (Drive) csomagja az Adaptív menetasszisztens (Adaptive Cruise Assist) formájában olyan új highend-rendszert is tartalmaz, amely az MMI Navigációs rendszer plusz navigációs berendezéssel, az Audi virtual cockpit műszeregyeséggel és az S tronic sebességváltóval rendelhető együtt, s számos menethelyzetben messzemenőkig átveheti a vezetőtől a gyorsítás, a lassítás és az éppen igénybe vett forgalmi sávon belüli kormányzás feladatát. Az autó oldalirányú vezetésének fenntartásához a sofőrnek elegendő enyhén megérintenie a teljes rendszer részét képező kapacitív kormánykereket, ezzel jelezve folyamatos figyelmét. Az Adaptív menetasszisztens a gépkocsi teljes sebességtartományában működtethető, s a Közlekedési táblák kameraalapú felismerő funkciójával (Traffic Sign Recognition) együttműködve arról is gondoskodhat, hogy az autó bizonyos helyzetekben – például lakott terület kezdetét jelző tábla előtt – automatikusan lassítson. Amint ismét nagyobb tempó engedélyezett, a Q2 önállóan újra felgyorsul.