Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Újrahasznosított autó?

Posted on 2023.03.27.2023.03.27. By AztaCARom

A MaterialLoop névre keresztelt projektjével az Audi újabb lépést tesz a jövő zárt autóipari anyagkörforgásai felé. A négykarikás márka a kutatás, az újrahasznosítás és a beszállítói ágazat összesen 15 partnervállalatával közösen vizsgálja, hogyan használhatók fel az ügyfelek életciklusuk végén járó autóinak úgynevezett post-consumer anyagai az új járművek gyártásában. A projekt az Audi körforgásos gazdaság stratégiájának részeként értékes ismeretekkel szolgál a körforgásos gazdaság (Cicular Economy; CE) gyakorlati megvalósításához.

Mindeddig csupán kevés, régi autókból kinyert anyagot használtak fel az új járművek gyártása során. Ilyen például az acél, amely leginkább szerkezeti acélként folytathatta a kiöregedett autók újrahasznosítási folyamatát követően. Az Audi változtatni szeretne ezen, újból visszavezetve a gyártásba a régi járművekből származó másodlagos anyagokat. Ennek során azonban feltétlen elejét szeretné venni az úgynevezett downcycling, vagyis az anyagok újrahasznosítás alatt bekövetkező minőségromlása jelenségének. “A MaterialLoop projekt az élettartamuk végére érkezett autók számára kidolgozott, különösen hatékony körforgásos gazdasági koncepcióról szóló ambiciózus víziónkat emeli ki” – mutatott rá Markus Duesmann, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke. “Célunk, hogy a lehető legtöbb anyagot nyerhessük vissza magas minőségi színvonalon, hogy újból felhasználhassuk őket termelésünkben. Ezzel értékes elsődleges alapanyagok takaríthatók meg, és csökkenthető a termékek ökológiai lábnyoma. A másodlagos anyagok közvetlen elérhetősége ugyanakkor az ellátásbiztonság növeléséhez is hozzájárulhat a jövőben, ez esetben ugyanis nem szükséges a nyersanyagokat újonnan kitermelni.”

A MaterialLoop részeként száz autót, köztük korábbi próbajárműveket bontottak szét 2022 októberében. Az egyes alkatrészek célzott szétszerelésével jó minőségű másodlagos anyagokat, például nagyobb műanyagalkatrészeket biztosíthattak további újrahasznosításra. A bontást követően megmaradt karosszériaszerkezeteket feldarabolták, majd a partnervállalatokkal közösen különböző anyagcsoportokra, mint acél, alumínium és műanyag válogatták szét.

Annak érdekében, hogy új járművei gyártása szempontjából is vizsgálhassa az újbóli felhasználást, az Audi az újrahasznosítási szakma, a márka beszállítói hálózata és a tudomány területeiről érkezett projektpartnereivel közösen alakította ki, illetve teszteli az újrahasznosítás további folyamatát. “A projekt során az iparágunkon belüli körforgásokra összpontosítunk, hogy termékeink és az azokhoz felhasznált anyagok a lehető leghosszabb ideig használhatók maradjanak. Víziónk szerint a jövőben már kevésbé kellene más iparágakra támaszkodnunk a másodlagos anyagok alkalmazásakor” – fejtette ki Johanna Klewitz, az ellátási láncolat hosszú távú fenntarthatóságáért felelős vezető. Az anyagok az Audi ellátási láncolatába való visszajuttatásának műszaki megvalósíthatósága mellett az új járműgenerációk újrahasznosíthatóságának növelése is előtérbe került. A projekt az Audi körforgásos gazdaság stratégiájának részeként értékes ismeretekkel szolgál a körforgásos gazdaság (Circular Economy; CE) gyakorlati megvalósításához. Dennis Meinen, az Audi körforgásos gazdaság szakértője: “A körforgásos gazdaság esetében lényegében az erőforrások felelős felhasználásáról van szó, amely során termékeink élettartama, javíthatósága és újrahasznosíthatósága áll a középpontban.”

Az Audi A4 gyártásában kel új életre az újrahasznosított acél

Noha a kísérleti projekt április végéig tart, az Audi máris értékes ismereteket hasznosíthatott a gyakorlatban, a projekt résztvevői ugyanis már vissza is vezették az első anyagokat az autógyártásba. Ily módon a projektben újrahasznosított acél nagy része az új modellek előállításában használható fel. Az első kísérlet alkalmával hat olyan acéltekercs készült, amelyek a MaterialLoop másodlagos anyagok mintegy 12 százalékos részaránya mellett is megfelelnek az Audi magas minőségi követelményeinek, így a legigényesebb szerkezeti elemekben is alkalmazhatók. Az Audi az ingolstadti présüzemben nagyjából 15 ezer belső ajtóalkatrészt tervez készíteni belőlük az Audi A4 számára. A projekt keretében végzett vizsgálatok szerint a jövőben tovább is növelhető a járművekből újrahasznosított acél aránya az acéltekercsek anyagösszetételében.

Mindezeken túl a négykarikás márka és a projektpartner-vállalatok a jövőbeni modellek termékfejlesztéséhez és konstrukciós kialakításához is értékes információkhoz juthatnak. A járművek új generációi újrahasznosíthatóságának optimalizálásában a válogatási technológia fejlesztése mellett az úgynevezett körforgás-alapú tervezés (Design for Circularity) is döntő szerepet játszik. Ennek szellemében anyagválasztásuk, anyagösszetételük és moduláris kialakításuk szempontjából egyaránt eleve úgy kell megtervezni az egyes főegységeket és alkatrészeiket, hogy a járművek élettartamának végén anyagfajta szerint szétválaszthatók legyenek. A MaterialLoop kísérleti projekt további eredményeként az Audi a Volkswagen Csoporttal együttműködve olyan irányelveket dolgozott ki beszállítói számára, amelyekből kiderül, milyen módon alakíthatók ki úgy a műanyagalkatrészek, hogy tovább bővüljenek az autógyártásban rendelkezésre álló újrahasznosítási lehetőségeik.

Üveg-, műanyag- és alumínium-újrahasznosítási tapasztalatok

Az Audi az elkövetkező évek során folyamatosan növelni kívánja a termékkínálatában alkalmazott újrahasznosított anyagok arányát. Az Audi beszerzési részlegének célja ezért az autóipari alkalmazások minden olyan pontján érvényesíteni az anyagkörforgást, ahol az műszakilag megvalósítható, valamint gazdaságilag és ökológiailag indokolható. Ennek jegyében az Audi – egy kísérleti projektje keretében – már 2022 tavasza óta gyűjti tapasztalatait a használt autóüvegek újrafeldolgozásáról. A már nem javítható autóüvegeket innovatív újrahasznosítási eljárás folyamán először felaprítják és osztályozzák, majd az így nyert üveggranulátumot beolvasztva új autóipari síküveggé dolgozzák fel – és a Q4 e-tron gyártásában máris hasznosítják.

A négykarikás márka emellett a műanyagok újrahasznosítását is intenzíven kutatja. Három műanyag-újrahasznosítási projektjének egyike, a PlasticLoop keretében az Audi és a LyondellBasell műanyaggyártó közösen dolgozott ki olyan eljárást, amely során első ízben alkalmazhatják a vegyes autóipari műanyaghulladék vegyi újrahasznosításának eljárását az Audi Q8 e-tron sorozatgyártásában. 2017 óta az Audi ingolstadti, neckarsulmi és győri, valamint a Volkswagen Csoport pozsonyi termelési helyszínén újrahasznosítási körforgásba vezetik vissza az alumíniumot. Ennek során a présüzemben keletkező lemezdarabolási hulladék közvetlenül a beszállítóhoz kerül vissza, aki változatlan minőségben ismét alumíniumlemezekké dolgozza fel. Ezeket az Audi ismét felhasználhatja a gyártás során, így értékes elsődleges nyersanyag takarítható meg, a járművek pedig kedvezőbb környezetvédelmi mérleggel kezdhetik meg élettartamuk használati szakaszát.

A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra érvényesek.

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:Audi, Cicular Economy; CE, LyondellBasell, MaterialLoop, PlasticLoop

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Videón mutatja be a BKK az autóbuszsáv-ellenőrzési akcióját
Next Post: A SEAT működése második legjobb értékesítési eredményét ért el tavaly

Kapcsolódó cikkek

  • Tudatosan készültek a télre a magyar autósok Ctrl+C - Ctrl+V
  • A Moody’s szerint stabilizálódik a globális autóipar, de lassú lesz a fellendülés Hírek
  • Új Partneri Értékesítői iroda Budapesten Ctrl+C - Ctrl+V
  • Ezért érdemes már most bejelentkezni a gumishoz Ctrl+C - Ctrl+V
  • Egyedül nem megy – a talpon maradásért küzdenek a buszos vállalkozások Ctrl+C - Ctrl+V
  • HETEN(!) haltak meg az M5-ösön történt balesetben Hírek

Keresés

2023. május
hKscpsv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
« ápr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Magyarországon is bemutatja új albumát a cseh I Love You Honey Bunny
  • Akkumulátorral és okosotthon funkciókkal az optimális energiafelhasználásért
  • Új lemeze legütősebb dalához forgatott klipet Freddie
  • A Fujitsu 13. generációs Intel processzorral ellátott, új noteszgépekkel lép piacra
  • Dua Lipa megtörte a nagyobb alkotói csendet
  • Van képünk hozzá (23.05.30.) –  BMW R 18 Roctane
  • Az Aston Martin Aramco Cognizant Formula One® csapatáról
  • Van képünk hozzá (23.05.29.) –  Ssangyong Rexton
  • A Honda részvétele az F1-es versenyeken
  • Verstappen behúzta a Monacói Nagydíjat
  • Négy kategóriában hirdettek győzteseket a Nagy Diák Teszteken
  • Az interaktív vizsga számítógépen végezhető teszt jellegű feladatsorokat jelent
  • Új szuperbaktérium-ölő antibiotikumot fedeztek fel tesztelés közben
  • Elon Musk cége elkezdheti az agyimplantátumok tesztelését embereken
  • Új új biológiai fegyverek tesztelése volt a cél
  • Növelte árbevételét és eredményét a 2022-2023-as üzleti évben a Zwack
  • Minden harmadik fogyasztó rendszeresen iszik koffeinmentes kávét egy elemzés szerint
  • Átadták az Év Pálinkás Bonbonja verseny díjait a Gyulai Pálinkafesztiválon
  • Eljárás indult nagy élelmiszerláncok ellen, mert országszerte rögzíthették egyes üdítőitalok árait
  • Újranyitott a Sáfránkert Vendéglő
  • Nincs megálás! Anita és Sanyi is kipróbálta az OKAI Neon elektromos rollereket
  • Rexton tesztnek indult, OKAI Neon e-scooter próba lett belőle
  • Anita és Sanyi találkozott a Honda CB650R motorral (is) – VIDEÓ
  • Anita és Sanyi a Mazda CX-5-öt is kihagyta…
  • Anita és Sanyi a Mazda 6-os jubileumi kiadásával is megismerkedett
  • Honda CMX1100T Rebel
  • Röviden a Honda CB650R-ről
  • Ismerkedés az OKAI Neon elektromos rollerrel
  • E-Tech Renault Arkana
  • Elsőként a Mazda CX-5-ben
  • Az Icons motorkollekció új tagja visszavisz a 60-évekbe Bemutató
  • 100 éves sikertörténetét ünnepli a BMW Motorrad Ctrl+C - Ctrl+V
  • A HD bemutatja a Fast Johnnie kollekciót Bemutató
  • Az új BMW R 18 Roctane Bemutató
  • Honda EM1 e képgaléria Bemutató
  • A BMW Motorrad bemutatja az új R 12 nineT modellt Bemutató
  • Honda EM1 e műszaki adatok Bemutató
  • A Honda EM1 e váza és futóműve Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT