Várható-e fordulat a járműiparban a közeljövőben?

A járműipari szektor hazai szakértői, elemzői és képviselői egyetértenek abban, hogy nem rózsás a helyzet az autógyártásban sem hazai, sem világszinten. De van miben reménykedni és van hová továbblépni: javíthat a helyzeten a továbbképzett munkaerő és a kreatív magyar mérnökök, illetve a tudásmegosztás és az összefogás, amit a Magyarok a Piacon Klub is elősegített legutóbbi rendezvényével.

A közel tíz éve alapított Magyarok a Piacon Klub célja a domináns magyar vállalkozói középréteg összetartozásának megerősítése. A közösség tagjai olyan hazai középvállalatok vezetői és tulajdonosai, akik mögött számottevő gazdasági gyakorlat és üzleti tudás áll, illetve akik keresik a személyes és vállalati eredményességüket egyaránt támogató inspirációt, üzleti kapcsolatokat és tapasztalatokat. A klub a rendszeres összejöveteleikkel fórumot kíván biztosítani a vállalkozók közötti eszmecserére.


Legutóbb a járműipar és a beszállítók kihívásainak és lehetőségeinek kérdéskörét járták körül a klub őszi rendezvényén, amelyen több mint 100 közép- és felsővezető vett részt. A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségével (MAJOSZ) közösen megrendezett eseményen a járműipari szektor különböző képviselői és elemzői osztották meg megfigyeléseiket a hazai helyzettel, a problémákkal és a lehetséges megoldásokkal kapcsolatban.


Lassuló növekedés és áramvonalas fejlesztések
Abban egyetértett minden megszólaló, hogy küzdelmes és nehéz időszakot élünk, és pesszimisták a kilátások. Lassul a növekedés üteme régiós és világszinten is, ami több különféle tényezőnek tudható be, amint azt Prof. Dr. Csath Magdolna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem professzora összefoglalta. A magyarországi helyzet erősen függ a német autóipartól, Németországban azonban gyenge a hazai fogyasztás. A német járműipar is megsínyli a Brexitet, és túlterjeszkedtek a német értékláncok. Emellett az USA és Kína között zajló vámháború sem könnyíti meg az állapotokat.


Járműbeszállítóként Dr. Büttner Tamás, a Büttner & Co. ügyvezető igazgatója körülbelül egy éve érez hezitálást a német autóipar és vezetői részéről a jövőt és a követendő irányokat illetően, de bízik abban, hogy amint a főbb szereplők meghozzák a szükséges döntéseket, a stagnálásnak is vége lesz, és akár már a jövő év második negyedévében is újabb lendületet vehet az ipar.


Mindeközben a technológiák is átalakulóban vannak, egyre nagyobb hangsúlyt kap például a mobilitás megosztása, az önvezető járművek és az elektrifikáció, ezek pedig mind jelentős hatással vannak az iparra nemzetközi és hazai szinten, ahogy erre Ormosy Gábor, az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója is felhívta a figyelmet. Jó példa erre, hogy a hagyományos belsőégésű motorban 149 mozgó alkatrész található, míg az elektromos autóéban mindössze 24. A mechanikus mozgóalkatrészek piaca 400 milliárd eurót tesz ki, és ebben a hazai beszállítói bázis 70 százaléka érintett, ezért az eseményen felszólaló Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezetője szerint az elektromos meghajtású járművek térnyerése itthon is széles kört érint.


Az európai autógyártók 2019-ig már több mint 100 milliárd eurót költöttek elektromosításra, nyereségességük és tartalékaik csökkennek e téren. Ha ezt a jelentős mértékű elektromosítást visszautasítják az autóvásárlók, az rendkívüli mértékű, évi 40 milliárd eurót is meghaladó bírságot ró az európai autógyártókra. Ez pedig akár jelentős járműgyártók csődjét is eredményezheti öt éven belül.
Az értékesítés szerkezeti átrendeződése azonban nem csupán az elektromos autók térnyerésében mutatkozik meg: a dízel beszállítások is drasztikusan csökkennek, az gyártóbázisok áttelepítése is megnehezítik a beszállítók dolgát, valamint az autógyártók kisebb darabszámban rendelnek több féle alkatrészt.


Nő a bevétel és a hatékonyság, de a bérek is
A száz legnagyobb hazai autóipari beszállító összességében 60 százalékkal növelte bevételét az elmúlt 5 év alatt, összesített árbevételük meghaladta a 6500 milliárd forintot 2018-ra. A munkavállalók száma viszont csak 50 százalékkal nőtt 2013 óta, ami egyrészről a hatékonyság javulását, másrészről a szektor munkaerő hiányát is jelenti. Ugyanakkor az átlagkeresetek 2013 és 2018 között 42,5 százalék feletti mértékben emelkedtek a feldolgozóiparban, és ez a növekedés fel is gyorsult 2017-ben és 2018-ban. Nagy kihívást jelent az autóipari beszállítók számára az árak csökkentésével szemben támasztott gyártóoldali elvárás is. Így végeredményben csökken a beszállítók nyereségessége, mert mind az árbevételi oldal, mind a költségoldal nyomás alatt van, amit nem tud kompenzálni a hatékonyságnövekedés.


A megoldás: tanulás…
A kihívások összegzése mellett szerencsére megoldásokra tett javaslatokban sem volt hiány. Abban minden megszólaló egyetértett, hogy fontos befektetni a humán vagyonba és a tudásba. Bár felmerül a veszély, hogy a multik elcsábítják a képzettebb munkaerőt, mindenképpen szükség van arra, hogy invesztáljanak a képzésbe. Jól alátámasztja ezt az esemény kerekasztalbeszélgetésén részt vett járműipari beszállító is, a Büttner & Co., ahol több tucat tanulói szerződés van érvényben jelenleg.


…fejlődés…
Abban is összhang volt a jelenlévő szakértők körében, hogy az innováció kulcsfontosságú a nehezebb időszak átvészelésében. Természetesen ez nem egyszerű feladat, különösen azt figyelembe véve, hogy egy hazai járműipari beszállítónak nincsenek meg feltétlenül az eszközei ahhoz, hogy egy teljesen új, általuk kifejlesztett terméket megfelelő szinten teszteljenek, majd képesek legyenek értékesíteni a legnagyobb gyártók számára. Így nehezen tudnak bekerülni a nagy nyereséget elérő kategóriába. Akadt azonban olyan cégvezető a rendezvényen, aki az ilyen nehézségek ellenére is bízik a hazai szakértelemben, és úgy látja, a kreatív magyar mérnökökre kell bízni, hogy találjanak olyan kis piaci réseket, amibe beleálmodhatnak olyan különlegességeket, amelyek azután a külföldi piacon is sikert aratnak.


Azok a cégek, amelyek részei egy értékláncnak, azzal is biztosabb helyzetbe kerülhetnek, ha egyéb cikkek gyártásába is belefognak, akár más iparágak számára. A piaci trendekkel lépést tartva érdemes minden beszállítónak felkészülnie az új igényekre, ami jelenleg elsősorban az elektromosítást jelenti.


…hatékonyság…
Az innováció nem feltétlenül jelenti új termék kifejlesztését. Az is előre viheti a céget, ha digitalizálnak és automatizálnak több folyamatot, és így javítanak a termelékenységen, ahogyan azt a Simon Műanyagfeldolgozónál is teszik. Simon Péter, a cég gyárvezetője elmondta, hogy külön innovációs csapatot hoztak létre a belső folyamatok fejlesztésére.


A hatékonyság emellett a termék- és profiltisztítással, illetve HR stratégiákkal is javítható. Volt olyan résztvevő az eseményen, aki ezt végső soron pozitívumként látja a válságban: rákényszeríti a szereplőket, hogy megkeressék a módszereket, amelyekkel hatékonyabbá tehető a működés.

…és összefogás
Az esemény kerekasztal-beszélgetésének végső konszenzusa az volt, hogy az összefogás a kulcs. Ebben az iparágban is együtt kell működniük a cégvezetőknek, minden téren, ahol csak lehet. Mindenkinek több hozzáadott értéket kell biztosítania, és összesíteni kell a tudást, hogy sikerüljön minél jobban kikerülni a jelenlegi helyzetből. Mindenki egyetértett Dr. Karsai Bélával, a Karsai Holding Zrt. elnökével abban, hogy a vezérigazgatói széknek nincs háttámlája, soha nem lehet elégedetten hátra dőlni, de keresni kell a változásban rejlő lehetőségeket.


„Ez volt az első közös rendezvényünk a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségével, ami fontos mérföldkőnek számít együttműködésünkben, és a visszajelzések alapján a résztvevők is hasznosnak találták a megosztott információkat. Tagjaink mind olyan vállalatok vezetői, amelyek magas hozzáadott értéket állítanak elő a hazai gazdaság számára, és egy ilyen tudásmegosztásból azok is profitálhatnak, akik más iparágakban tevékenykednek. Hiszen hasonló problémákkal küzdenek más szektorokban is, és az egyik innovatív megoldás egy másik területen is új inspirációul szolgálhat” – foglalta össze Essősy Zsombor, a Magyarok a Piacon Klub elnöke.