Véletlenek nincsenek!

Nagykorúvá vált siker: tizennyolcadik éve a Toyota a világ legértékesebb autóipari márkája

Közzétette a világ száz vezető márkáját rangsoroló listáját az Interbrand piacelemző szervezet. A Toyota nem csak megőrizte elsőségét az autógyártók között, de növelni is tudta piaci értékét.

A világ legnagyobb márkatanácsadó szervezete, az Interbrand huszonkettedik alkalommal adta ki azt a Best Global Brands tanulmányt, amely mostanra mértékadóvá vált a márkaérték, a márkaépítés területén. A több mint negyven éves szakmai tapasztalattal rendelkező Interbrand összetett elemzéssel határozza meg az egyes márkák piaci értékét: értelemszerűen meghatározó a cég jelenlegi és várható pénzügyi teljesítménye, valamint versenyképessége, ugyanakkor olyan, egyébként nehezen számszerűsíthető tulajdonságok is hozzájárulnak ehhez az értékhez, mint a márka tevékenységének és arculatának nemzetközi hatásai, a fenntartható fejlődésre irányuló törekvések, a márka piaci vonzereje, az ügyfélhűség, vagy hogy a cég mennyire vonzó munkahely.

A 2020 júliusától 2021 júniusáig tartó időszakban gyűjtött adatokat kiértékelve állították össze az idei listát, amelynek ismét emelkedett az összértéke: a tavalyi 2 326 491 millió dollárról 2 667 524 millió dollárra. A Best Global Brands lista 22 éves történetében soha nem mértek még ilyen nagymértékű (+15%) emelkedést egyetlen év alatt. Míg 2020-ban átlagosan 1,3 százalékkal nőtt a listán szereplő vállalatok értéke, ez az átlag most eléri a 10%-ot. Legnagyobb mértékben a technológiai szegmens szereplői növelték értéküket, őket követik az italok, majd a sportszerek gyártói. Míg tavaly számos újonc szerepelt a rangsorban, idén egyetlen márka: a Sephora (100.) lépett be az illusztris társaságba. A divatmárka érkezésével új rekordot regisztrált a Best Global Brands lista: most először fordul elő, hogy egyetlen cégcsoport (jelen esetben az LVMH) öt márkája (Sephora, Louis Vuitton, Tiffany & Co., Hennessy és Dior) is szerepeljen a legjobb száz között.

A Top 10-es listán nincsenek új szereplők, és az erőviszonyok sem rendeződtek át. Eltérő mértékben, de mindenki növelni tudta értékét. A három legértékesebb márka tovább növelte piaci súlyát: a tavalyi 30% után idén már a teljes százas lista összértékének 33%-át teszi ez a három gigász.

A világ tíz legértékesebb vállalata, 2021

MárkaAbszolút helyezés 2021Abszolút helyezés 2020Márkaérték (mrd dollár) 2021Márkaérték (mrd dollár) 2020Márkaérték változás  2020 -> 2021
Apple11408,251322,999+26%
Amazon22249,249200,667+24%
Microsoft33210,191166,001+27%
Google44196,811165,444+19%
Samsung5574,63562,289+20%
Coca-Cola6657,48856,894+1%
Toyota7754,10751,595+5%
Mercedes-Benz8850,86649,268+3%
McDonald’s9945,86542,816+7%
Disney101044,18340,773+8%

Az autóipar egyike azoknak a piaci szektoroknak, amely nehezen áll fel a koronavírus-járvány okozta sokkból. A vásárlói szokások átrendeződése mellett az idei évben további krízishelyzetek sújtották az autógyártókat. Különösen kritikus probléma a chiphiány, amely sokakat kényszerített gyártósoraik átmeneti leállítására. Ehhez képest szép teljesítmény, hogy míg 2020-ban a Top 100-ban szereplő autógyártók egyetlen kivétellel visszaesést tapasztaltak, idén kevés kivétellel erősödtek pozícióik. A listát változatlanul a Toyota vezeti, immár tizennyolcadik éve.

MárkaAbszolút helyezés
2021
Abszolút helyezés
2020
Márkaérték (mrd dollár) 2021Márkaérték (mrd dollár) 2020Márkaérték változás 2020 -> 2021
Toyota7754,10751,595+5%
Mercedes-Benz8850,86649,268+3%
BMW121141,63139,756+5%
Tesla144036,27012,785+184%
Honda252021,31521,694-2%
Hyundai353615,16814,295+6%
Audi464413,47412,428+8%
Volkswagen474713,42312,267+9%
Ford524212,86112,568+2%
Porsche585511,73911,301+4%
Nissan595911,13110,553+5%
Ferrari76797,1606,379+12%
Kia86866,0875,830+4%
Mini96955,2314,965+5%
Land Rover98935,0885,0770%

Azok a márkák kerülhetnek fel a Best Global Brands listára, amelyek ténylegesen globális jelenléttel rendelkeznek: bevételeik legalább 30%-át hazainak tekinthető térségükön kívülről szerzik; és jelentős jelenléttel bírnak az összes elsődleges világpiacon (Ázsia, Európa, Észak-Amerika), továbbá jelen vannak a fejlődő piacokon. Kizárólag a széles fogyasztói piacokon kellőképpen ismert márkák jöhetnek szóba, amelyek várhatóan a jövőben is jövedelmezően teljesítenek, és márkaerősségük (azaz a márka vásárlást befolyásoló képessége) eléri vagy meghaladja az 50 pontot.

Fotók: Toyota, Interbrand

Adatok: Interbrand

 IP 136.243.21.181