Versenyképes modellekkel érkezik Európába a SAIC Motor

A SAIC Motor Corporation részvénytársaság (SAIC Motor) Kína legnagyobb autóipari vállalata. Méretét jól szemlélteti, hogy a sanghaji tőzsdén 11 milliárd részvénnyel rendelkezik.

A SAIC Motor célja, hogy a jelenlegi autóipari trendeket kihasználva, azokra reflektálva, a hagyományos gyártói szerepből kitörve legyen képes a lehető legtöbb fogyasztói igényt kielégíteni termékeivel és szolgáltatásaival.


A SAIC Motor tevékenysége kiterjed többek közt a kutatás-fejlesztésre, a járműgyártásra, illetve a személy- és haszongépjárművek kereskedelmére is. Nagy hangsúlyt fektet az alternatív energiaforrások alkalmazására, az intelligens járműtechnológiákra és az ipari módszerek korszerűsítésére. Ezek mellett jelentős forrásokat fordít az autóipar szinte összes területének fejlesztésére: sebességváltó, motor, karosszéria, külső- és belső elemek előállítása, elektromos komponensek, logisztika, töltőhálózat-fejlesztés, gépjárműbiztosítás. Egyre nagyobb jelentőséget kap a vállalaton belül a mesterséges intelligencia és big data minél hatékonyabb felhasználása a gyártási folyamatban és az előállított termékbe való integráció során is.


A SAIC Motor érdekeltségébe tartoznak – számos kisebb vállalat mellett – az alábbi cégek: SAIC Volkswagen, SAIC-IVECO Hongyan, SAIC-GM, Shanghai General Motors Wuling, és a sort még hosszan lehetne folytatni.

Noha 2018-ban a kínai autópiac 28 év után először csökkent, a piacvezető SAIC Motor 1,75%-kal ebben az évben is növelni tudta eladásait 2017-hez képest. Ez összesen több mint 7 millió eladott gépjárművet jelent, mellyel 24%-ra növelte piaci részesedését a kínai cég – tovább fokozva riválisaihoz viszonyított előnyét.


Ez a páratlan üzleti teljesítmény számokra fordítva több, mint 128 milliárd dolláros árbevételt és 36. helyet jelentett a Fortune 500-as listáján, amelyen immár zsinórban 14. alkalommal szerepelt a vállalat. A kiváló üzleti év további motivációt adott a SAIC Motor számára az innovatív technológiák felé vezető úton, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a SAIC által birtokolt MG mára már Európában is az egyik leggyorsabban növekvő, tisztán elektromos autókat is forgalmazó márka. A brand növekedésével párhuzamosan egyre hangsúlyosabbá válik a már említett innováció, melynek fókuszába a 2017-es évet követően az elektromos járművek, a  mobiltechnológiák járművekbe való integrációja és a car-sharing kerültek.


A megújult lendület azt eredményezte, hogy a vállalat évről-évre egyre nagyobb szeletet hasíthat ki magának az alternatív meghajtású autók piacának tortájából. 2017-hez képest 2018-ban a SAIC Motor több mint 140 000 alternatív hajtásláncú modellt adott el – ez 120%-os növekedést jelentett. A SAIC Motor két saját márkája, a Roewe és az MG együtt 96 000 alternatív meghajtású modellt értékesítettek, amely kétszerese a 2017-ben eladott mennyiségnek.

A plug-in hibrid Roewe eRX5, ei6, és a tisztán elektromos Ei5 dominálták a Roewe eladásait, ezáltal pedig a SAIC alternatív meghajtását használó márkái közül egyértelműen a prémium szegmens képviselőjévé lépett elő. Eközben több kínai városban (Shanghai, Fushun, stb.) kereskedelmi forgalomban is megjelent a szintén SAIC-márka, MAXUS FCV80 modellje, amely – egyelőre az egész világon – ritkaságszámba menő, üzemanyagcellás hajtással rendelkezik. 2020-ban a SAIC Motor 5,6 millió kész járművet értékesített, melyből 320 000 alternatív meghajtású volt.

A SAIC által eladott okosjárművek (ezek folyamatos internetkapcsolattal rendelkezve egymással is kommunikálnak, így mindig pontosan tudnak alkalmazkodni a különböző forgalmi helyzetekhez, és képesek optimalizálni a forgalomterhelést a navigációs útvonalak egymás közti elosztása által) mennyisége 2018-ban meghaladta a 600 000 példányt.

A legnépszerűbb ezek közül a ROEWE RX5 volt. Az okosjárművek infrastrukturális hátterét (biztosítás, finanszírozás, navigációs fejlesztések és kényelmi funkciók szoftveres integrációja) a SAIC immáron stabil lábakra helyezte, többek közt ez tette lehetővé azt is, hogy már két, teljesen autonóm járműgenerációt is forgalomba helyezett a vállalat. Ezek az autók összesen – elsőként elnyerve a jogot a forgalomban sofőr nélkül való részvételre – 90 000 kilométert tettek meg Kína utcáin.

Az önvezető technológiák és intelligens funkciók fejlesztése mellett a SAIC rendkívül nagy hangsúlyt fektet az elektromos töltőhálózat minél nagyobb területen való telepítésére és korszerűsítésére. Ehhez kapcsolódóan vezették be az EV-Card nevű autó- és áramforrásmegosztó szolgáltatást, amely már 64 kínai városban érhető el, és több mint 4 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik.
A SAIC Motor Corporation a kínai után a nemzetközi piac meghódítását tűzte ki célul: ennek érdekében Indiában, Indonéziában és Thaiföldön is gyáregységeket-, Kaliforniában, Birminghamban és Tel Avivban pedig kutatás-fejlesztési központokat hozott létre. Továbbá összesen 11 szerviz- és marketingközpontot létesített Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Afrikában, a Közel-Keleten és Ausztráliában. Ezeket majdnem 500 további, kisebb szerviz- és marketingközpont egészíti ki a Kínán kívüli régiókban.


A SAIC Motor fejlődése és növekedése továbbra is töretlen: a 2021-es évben is megingathatatlanul tartotta pozícióját mint globálisan a nyolcadik, Kínában pedig a legnagyobb autóipari vállalat. A legtöbb gyártó számára az elmúlt évek a chiphiány miatt kiszámíthatatlan gyártási környezetben való túlélésről szólt.

Az ázsiai konszern ezzel szemben képes a folyamatos, kiszámítható növekedésre, mind a leszállított volumen, mind pedig a bevételei tekintetében. A tengeren túli stratégiai expanzió keretein belül elért eredményei magáért beszélnek: a 2021-es évben 617 000 járművet adott el a régióban, amely 87,9%-kal több mint 2020-ban.

A SAIC Motor ezzel a teljesítményével sorozatban hatodik éve az ázsiai ország legnagyobb exportőre: minden harmadik, Kínán kívül eladott gépkocsit a SAIC gyártott. Továbbá 2021-ben, 470 000 db eladott MG márkájú autójával 17 országban is felkerült a 10 legnépszerűbb gyártó listájára. Ezt egészíti ki a SAIC Motor – az észak-amerikaitól eltérő fogyasztói igényekkel rendelkező – európai piacokon elért óriási sikere.

A SAIC Maxus márkájának elektromos kishaszongépjárműve egyenesen a kontinens legnépszerűbb furgonja volt tavaly. 2021-ben a SAIC két, Európában is forgalmazott márkája (az MG és a Maxus) együtt több mint 73 000 autót adott el a fejlett országokban (többek közt az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Svédországban és Németországban).

Talán ennél is nagyobb teljesítmény, hogy ebből 40 000 darab alternatív meghajtással (tisztán elektromos, hibrid, vagy plug-in hibrid) készült. 2022-ben pedig ezeket a számokat is felülmúlni készül a SAIC Motor: a stabil ellátási lánc, és a további európai expanzió stabil alapot biztosít ahhoz, hogy az idei évben a konszern európai eladásai meghaladják a 120 000-es darabszámot.
A fenntartható növekedés érdekében logikus lépés tehát a SAIC Motor részéről a közép-kelet-európai terjeszkedés, amelynek egyik első lépése a Duna Autóval való együttműködési megállapodás keretében az MG magyarországi bemutatkozása, amellyel itthon is elérhetővé válik a kiváló minőségű és rendkívüli ár-érték arányú márka – hosszú hónapokig tartó várakozási idő nélkül. És ez még csak a kezdet!