Veszprémben forgalomba állt hazánk első elektromos hajtású csuklós autóbusza, egy MAN Lion’s City 18 E

Úttörőnek számít a veszprémi közösségi közlekedés járműveit üzemeltető V-Busz Kft. új MAN Lion’s City 18 E típusú autóbusza, ugyanis ez Magyarországon az első közforgalomba állított, tisztán elektromos hajtású csuklós városi busz. Emellett már hat MAN Lion’s City 12 E szóló villanybusz dolgozik a veszprémi flottában.

  • Veszprém fiatal, korszerű buszflottájában nagy arányt képviselnek a tisztán elektromos autóbuszok
  • Korszerű műszaki megoldások a nagy hatótávolság és a hatékony, illetve biztonságos hajtás érdekében
  • Gazdag kényelmi és biztonsági felszereltség

Példaértékű a veszprémi közösségi közlekedés buszflottájának korszerűsítése, hiszen a V-Busz Kft. az elmúlt években a korábbi idős és igen vegyes összetételű járműparkot teljesen megújította. Közel három évvel ezelőtt vadonatúj, hibrid modullal ellátott, dízelmotoros MAN Lion’s City modelleket szereztek be, ezeket követte öt tisztán elektromos hajtású szóló MAN Lion’s City, amelyek már több mint félmillió kilométert futottak, nemrég bekerült a flottába még egy oroszlános szóló elektromos modell, most pedig üzembe állították az ország első csuklós villanybuszát. A társaság ezeket az elektromos buszokat a HUMDA Zrt. Zöld Busz Programjának keretében szerezte be.

Nagy hatótávolság és előnyös hajtáskoncepció

A közel 30 tonna legnagyobb megengedett össztömegű, 18,1 méter hosszú és kis híján 3,4 méter magas csuklós busz tetejére nyolc modulból álló, 640 kilowattóra összkapacitású NMC akkumulátorcsomag került. Ez 20 százalékos töltöttségi szintig használva 512 kilowattóra kapacitást jelent, ami az UITP SORT 2 ciklus szerint 452 kilométer hatótávot biztosít. A jármű tehát még kedvezőtlen üzemelési körülmények mellett is nagy biztonsággal, napközbeni rátöltés nélkül teljesítheti a járatait. Az akkumulátorok pedig 150 kilowatt töltőteljesítmény esetén négy órán belül teljesen feltölthetők. A busz hajtásáról két elektronikusan szinkronizált, egyenként 160 kilowatt folyamatos és 240 kilowatt csúcsteljesítményű villanymotor gondoskodik, amelyek a B és a C tengelyt hajtják. Ez a megoldás nemcsak a vonóerő-átadást és a menetstabilitást javítja csúszós útviszonyok esetén, hanem a fékezéskor rekuperálható energia mennyiségét is növeli a nagyobb hatótávolság érdekében.

Igényes, jól felszerelt utastér

A V-Busz Kft. új MAN Lion’s City csuklós busza nemcsak a város levegőminőségének és az üzemeltetési paramétereknek kedvez, hanem az utasoknak is. Csendes és tiszta működésén kívül fényáteresztő csuklóharmonikával, USB-csatlakozókkal, fahatású padlóval, nagy teljesítményű légkondicionálóval és vastag kárpitozású ülésekkel fokozza az utazás kényelmét. A kerekesszékes utasok fel- és leszállását elektromos mozgatású rámpa segíti. A háromajtós utastér 51 ülőhelyet kínál, a teljes befogadóképessége pedig 125 fő. Míg a biztonságról többek között kamerás oldalsó holttérfigyelő, sávelhagyásra figyelmeztető, automatikus vészfékrendszer, elinduláskor gázolásveszélyre figyelmeztető és abroncsnyomás-ellenőrző rendszer gondoskodik. A Veszprémben munkába állt új MAN Lion’s City 18 E tehát nemcsak azért tekinthető példamutatónak, mert az első közforgalomba helyezett csuklós villanybusz az országban, hanem a műszaki megoldásai és a kényelmi, illetve biztonsági felszereltsége miatt is.

FRISS PARALIMPIAI HÍREINK >>>

Tudtad?