Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

Megszületett a múzeum tervpályázatának eredménye

A mai napon a Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban jelentették be az intézmény által kiírt nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét. A felhívásra összesen tizenhárom magyar és külföldi építésziroda adott be pályaműveket, melyeket neves hazai és nemzetközi szakemberekből álló 18 tagú zsűri értékelt. Az ünnepélyes eredményhirdetésen Tarlós István főpolgármester mondott köszöntőt és adta át az első helyezettnek járó díjat Vitézy Dávid főigazgatóval, a zsűri elnökével közösen.

A tervpályázat nyertese a Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett. A világhírű amerikai tervezőiroda számos jelentős közintézményt és múzeumot tervezett világszerte az elmúlt évtizedekben, egyik legismertebb munkájuk a New York-i High Line, ahol egy felhagyott iparvasútból alakították ki a világ egyik legsikeresebb új sétányát és parkját. A budapesti Közlekedési Múzeum számára a terület ipari örökségét tiszteletben tartó, a MÁV korábbi dízelcsarnokának megőrzését és múzeumként való újjászületését biztosító, az egykori járműjavító épületét új kiállítóterekkel kibővítő, izgalmas, kortárs tervet nyújtottak be.

Az eredményhirdetés résztvevőit Tarlós István főpolgármester köszöntötte, aki beszédében hangsúlyozta: „Az ország egyik leginkább családbarát, közkedvelt múzeuma, a Közlekedési Múzeum születik újjá Kőbányán, több hektáros egykori ipari övezetben. A környéken megvalósuló további kulturális és zöldterületi fejlesztésekkel együtt ez óriási lehetőségeket nyit meg a városrész fejlődése tekintetében, és Budapest az elkövetkező években egy új szabadidős, sport és kulturális alközponttal gazdagodhat.”

Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a döntés és a pályaművek ismertetésekor kiemelte: „A barnamezős beruházás keretében Európa egyik első közlekedési múzeumát a múzeumépítészet terén a világ egyik legnevesebb építészirodája fogja megtervezni a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út sarkán. A mintegy hét hektáros területen egy nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre új közösségi terekkel és színvonalas szolgáltatásokkal.”

Az ünnepélyes eredményhirdetésen a pályázók jelenlétében jelentették be a zsűri által az első, a második és a harmadik helyre sorolt, valamint a megvételt nyert pályaművek tervezőinek névsorát.

Díjazásban részesült pályaművek tervezői:

1. helyezett: Diller, Scofidio + Renfro

2. helyezett: Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter

3. helyezett: Építész Stúdió Kft.

További, megvételt nyert pályaművek tervezői:

Foster & Partners + CÉH

gmp International GmbH

A nyertes az amerikai Diller Scofidio + Renfro iroda komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó terve lett. Az építésziroda ezzel elnyerte a lehetőséget a Közlekedési Múzeum új épületegyüttese és az azt körülvevő park tervezésére.

A második helyet a francia Reichen et Robert & Associés, az amerikai Ralph Appelbaum Associates és a magyar PLANT Atelier Kis Péter tervezői konzorciuma érdemelte ki. A francia építészpáros komoly tapasztalatokkal rendelkezik egykori ipari épületek kulturális hasznosításában.

A harmadik helyezett pályaművet az Építész Stúdió Kft. jegyzi, melynek tervezőcsapata 2010-ben a pécsi EKF-évre felépített Kodály Központ koncert- és konferenciaközponttal a szakma és a közönség által egyaránt elismert kortárs kulturális épületet hozott létre, további munkáik közül megemlíthető még a Széll Kálmán tér rekonstrukciója is.

Megvétellel díjazták a német gmp International GmbH pályázatát, valamint a brit Foster & Partners és a magyar CÉH Zrt. által közösen jegyzett pályaművet.

A pályázat nyertesei pénzbeli díjazásban részesülnek, és az első helyezett lehetőséget kap, hogy folytassa a tervezést a Múzeum megbízásából.