Az új hibrid Corolla egymaga elhozhatja a zöld áttörést Európának

Vadonatúj 2,0 literes hibrid hajtáslánc

Az új, 2,0 literes hibrid rendszer belső égésű motorjának legnagyobb teljesítménye 180 LE / 132 kW, maximális forgatónyomatéka 190 Nm. Ehhez társul a nikkel-metál hidrid akkumulátorról táplált, 80 kW teljesítményű, 650V-os elektromotor, amely már 0/perc fordulatszámon leadja maximális 202 Nm forgatónyomatékát. Az újonnan bevezetett GA-C platform eredendően kiváló stabilitását, vezethetőségét és dinamizmusát kiaknázva a modell energikusabb vezethetőséget biztosít, és nagyobb motorteljesítménnyel, választható Sport üzemmóddal, valamint a kormányra szerelt váltófülekkel vezérelhető, hatfokozatú szekvenciális Shiftmatic váltóművel nyújt dinamikusabb, magával ragadóbb vezetési élményt. Ezen túlmenően az új 2,0 literes hibridrendszer páratlan ajánlatnak számít a szegmensben: egyetlen hagyományos hajtáslánc sem képes ehhez fogható teljesítményt és csekély károsanyag-kibocsátást biztosítani. A Toyota mérnökei számos megoldással gondoskodtak arról, hogy a megnövekedett teljesítményhez még takarékosabb üzem, még csekélyebb károsanyag-kibocsátás és csendes működés társuljon. Az öntött alumínium motorblokk külső falának vastagságát 2,3 mm-re csökkentették; a minimális tömegű szerkezet mélyebb tömegközéppontja révén nagymértékben javítja a Corolla menetdinamikai jellemzőit és magával ragadó vezethetőségét. A tömegcsökkentési megoldások sorában említést érdemel még a vékonyabb hengerfej, a könnyített vezérműlánc-tok, valamint a kisebb tömegű szelepsor. A rendkívül jó hatásfokot biztosító szívónyílásból adódó, fokozott égéstéri örvénylés, valamint a motor hosszú lökete igen gyors égést eredményez. Ez, valamint az új kialakítású olajszivattyú és az 1,8 literes hibrid egységben is alkalmazott súrlódáscsökkentő megoldások sora a 14:1-re növelt sűrítési viszonnyal együtt hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. A még takarékosabb üzem érdekében a négyhengeres, 1987 cm³ lökettérfogatú motor tökéletesített Dual VVT-i rendszert kapott. A szívóoldalon lévő, elektromotorral működtetett, intelligens változó szelepvezérlési rendszerben (VVT-iE) olajnyomás helyett elektromotor szabályozza a szelepvezérlést, ami nagyobb teljesítményt eredményez, csekélyebb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett. Ugyancsak az emissziócsökkentést segíti, hogy a kipufogórendszer katalizátora közvetlenül a leömlő után helyezkedik el, így a motorindítást követően gyorsan, szabályozottan megkezdődik a kipufogógázok tisztítása. Ezen túlmenően kiegyensúlyozó tengely, módosított helyzetű és formájú motorrögzítési pontok, az erőátvitelben alkalmazott szerkezeti módosítások, polírozott fogaskerekek, pozitív/negatív hiszterézises csillapítás, könnyített vezérműlánc, valamint módosított vízszivattyú-motor járul hozzá a hajtáslánc üzemi zajainak kiemelkedő mértékű csökkentéséhez. Ahogy az 1,8 literes rendszer, az új hibrid hajtáslánc is kisebb méretű erőátviteli egységet, motorvezérlést, elektromotort, valamint nikkel-metál hibrid akkumulátort alkalmaz.  Ezen túlmenően a tisztán elektromos üzemben elérhető legnagyobb sebesség immár meghaladja a 115 km/órát, míg a rendszervezérlést úgy módosították, hogy a benzinmotor még az üzemi hőmérséklet elérését szolgáló működtetés esetén is kizárólag akkor lép működésbe, ha a vezető rálép a gázpedálra.  Mindezek a módosítások számottevően javítják az üzemanyag-fogyasztást. A 2,0 literes hibrid hajtáslánccal szerelt Hatchback modell 7,9 másodperc, a Touring Sports 8,1 másodperc alatt éri el a 100 km/órát; mindkét kivitel 180 km/óra végsebességre képes. Az üzemanyag-fogyasztás mindkét esetben akár 3,7 l/100 km. A Hatchback modell CO2-kibocsátása csupán 85 g/km (WLTP: 106 g/km), míg a Touring Sports kivitelé 84 g/km (WLTP: 106 g/km).

1,2 literes benzines turbómotor

A Hatchback és a Touring Sports kivitelekhez kínált, egyetlen benzinmotor egy 1197 cm³-es, soros négyhengeres, 16 szelepes, DOHC, Dual VVT-iW szelepvezérlésű turbómotor, amelynek legnagyobb teljesítménye 114 LE/85 kW, maximális forgatónyomatéka 185 Nm. A motor egyturbinás turbófeltöltőt kapott, vízhűtésű köztes töltőlevegő-hűtővel, valamint széles tartományban üzemelő, kétoldali intelligens változó szelepvezérlést (Dual VVT-iW) alkalmaz. A VVT-iW rendszer a kipufogó oldalon normál VVT-i vezérlést, míg a szívóoldalon VVT-iW vezérlést alkalmaz. Utóbbi középállású vezérműtengely reteszelő mechanizmussal képes késleltetni a folyamatosan változó szelepvezérlés idejét. Hogy kissebességű közlekedés során finomabb gyorsításra legyen képes a rendszer, a legnagyobb motorfordulatszámot a korábbi 5600-ról 6200/percre emelték. Az üzemanyag-fogyasztást számos súrlódáscsökkentő megoldással csökkentették. Ezek között megtalálható a kompresszió- és olajlehúzó gyűrűk külső peremén alkalmazott, gyémántkeménységű DLC bevonat, amely a dugattyú súrlódását hivatott mérsékelni; a dugattyúköpeny és a főtengely megtámasztásának frissen kifejlesztett műgyanta bevonata; valamint az ékszíj nyúlási ellenállását, és ebből adódó súrlódását gátló, optimalizált szíjvastagság és anyag. Az 1.2T hajtáslánc fokozatmentes CVT erőátvitellel vagy hatfokozatú ‘intelligens manuális sebességváltóval (iMT)’ rendelhető. Akárcsak egy vérbeli autóversenyző, az iMT rendszer visszaváltáskor automatikusan megemeli a motorfordulatszámot, ami finomabb sebességváltást eredményez, valamint csökkenti a tengelykapcsoló és az erőátvitel kopását. A rendszer felváltáskor is működik, a tengelykapcsoló zárásakor jellemző rántás kiküszöbölésével mindenki számára kényelmesebbé teszi a vezetést. Garantált a finom elindulás, a lefulladás veszélye pedig gyakorlatilag nullára csökken. Az iMT sebességváltóval felszerelt Hatchback 9,3, a Touring Sports 9,6 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. Mindkét modell végsebessége 200 km/óra. Az átlagos üzemanyag-fogyasztás mindkét modell esetében akár 5,2 l/100km, a CO2-kibocsátás csupán 119 g/km (WLTP: 132 g/km). CVT erőátvitellel a Hatchback 10,0 másodperc, a Touring Sports pedig 10,3 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet. Az üzemanyag-fogyasztás akár 5,2 l/100km, a CO2-kibocsátás mindössze 116 g/km (WLTP: 138 g/km) mindkét modell esetében.