A világ felfedezése lassabb tempóban – a hajtásrendszer



Az Audi AI:TRAIL teljesítménymutatói jelentősen különböznek a hagyományos autók értékeitől. Ez abból fakad, hogy a jármű fejlesztésekor nem volt cél a kiemelkedő gyorsulás vagy a rendkívüli sebességrekordok megdöntése az autópályákon.

Mivel az AI:TRAIL modellt olyan területekre szánták, ahol nem áll rendelkezésre töltési infrastruktúra, ezért esetében a hatótávolság kiemelten fontos szempont. Lítiumion akkumulátorával a becsült cél 400 és 500 kilométer között van, ezt a WLTP ciklussal összhangban közutakon vagy könnyebb terepes talajon tudja teljesíteni. Keményebb terepen, ahol a szinte folyamatosan levegőben lévő kerék mozgása egymagában az energiafelhasználás megugrását eredményezi, a hatótávolság még mindig eléri az elismerésreméltó 250 kilométert.

Ahhoz, hogy ezeknek a feltételeknek megfeleljen, úgy alakították ki a járművet, hogy a sebességét közúton 130 km/órában maximalizálták. Az autó elektronikája folyamatosan vizsgálja az energia áramlását és fogyasztását, ezzel is maximális kényelmet biztosítva az aszfaltozott úton és terepen egyaránt.

A hajtásrendszer elemeit tekintve az Audi AI:TRAIL négy elektromos motorral rendelkezik, amelyeket a kerekeknél helyeztek el és amelyek külön-külön az adott kerék mozgatásáért felelnek. Az Audi márkára jellemző módon ez a terepes tanulmány is vérbeli quattro. A rendszer maximális teljesítménye 320 kW, a maximális nyomaték pedig 1 000 Nm. Általában ennek az erőnek csupán a töredéke kerül mozgósításra, leggyakrabban egyetlen tengely hajtása is elegendő.

A külön-külön mozgatott kerekeknek köszönhetően a jármű az energiafelhasználást tovább növelő differenciálmű és zár nélkül üzemel. A visszafogottan megállapított maximális sebességnek köszönhetően a sebességáttételek úgy lettek meghatározva, hogy minden kerékhez megfelelő nyomaték jusson a többsebességű váltó nélkül is.

Az elektronika koordinálja a vezetési stabilitást és a vonóerő átadást. Amennyiben a nagyobb energiafelhasználással járó csúszás elkerülhető, akkor az érintett keréknél csökkenti a rendelkezésre álló nyomatékot. Azonban azokban a helyzetekben, amikor a csúszás hasznos lehet – például rossz tapadású, hegynek felfelé vezető szakaszokon – a rendszer automatikusan engedélyezi azt. Az AI:TRAIL elképesztő mennyiségű tartalék energiája lehetővé teszi, hogy a kihívásokkal teli szakaszokat akár nehezebb körülmények között is magabiztosan, biztonságosan és persze károsanyag-kibocsátás nélkül teljesítse az autó.