10 év és 10 millió Mercedes-Benz jármű gyalogos vészfékező rendszerrel
- 10 millió Mercedes-Benz személygépkocsi aktív fékasszisztenssel, beleértve gyalogos észlelés
- Az aktív fékasszisztens segíthet minimalizálni a járművekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal való ütközés kockázatát, és mérsékelni a következményeket
- Az innovatív vezetést segítő rendszer minden Mercedes-Benz személygépkocsiban alapfelszereltség
A jelenleg rendelkezésre álló több mint 40 aktív asszisztens rendszerrel a Mercedes-Benz döntően hozzájárul az összes közlekedő biztonságának növeléséhez. A gyalogosészlelővel ellátott Active Brake Assist már évek óta segít csökkenteni a gyalogosokat és kerékpárosokat érintő baleseteket. Ez a tipikus vezetési sebességre vonatkozik a városban és azon kívül is.
A rendszer vizuális és akusztikus figyelmeztetést tud adni a közelgő ütközésről a jármű előtt, akár a kereszteződésből, akár a szembejövő járművekből. Ha a vezető túl enyhén fékez, a rendszer segítséget tud nyújtani, és a helyzetnek megfelelően növeli a fékezőerőt. Ha a vezető egyáltalán nem reagál, az Active Brake Assist vészfékezést kezdeményez. A járművek jelenlegi generációjában az Active Brake Assist kamera és/vagy radar alapú szenzortechnológiát használ a jármű előtt haladó gyalogosok és kerékpárosok észlelésére. Ha ezekkel az úgynevezett veszélyeztetett úthasználókkal való ütközés közvetlen veszélyét észlelik, a szükséges fékezőerőt kiszámítják az esetleges ütközés elkerülése vagy annak súlyosságának minimalizálása érdekében.
A Mercedes-Benz most újabb aktív biztonsági mérföldkövet ért el: 2012 óta a világszerte eladott Mercedes-Benz személygépkocsik közül több mint 10 milliót szereltek fel gyalogos vészfékező rendszerrel. A gyalogosok védtelen úthasználónak minősülnek, mivel nincsenek felszerelve légzsákkal, biztonsági övvel vagy védőruházattal. Különleges kockázatukat a baleseti statisztikák is tükrözik: az Európai Bizottság elemzése szerint 2020-ban az Európai Unióban a közúti halálos áldozatok közel egyötödét gyalogosok tették ki.[1] A National Highway Traffic Safety Administration szerint az Egyesült Államokban 2021-ben 17 százalék volt a részesedésük a közlekedési halálesetek teljes számából.[2] Eközben az American Insurance Institute for Highway Safety 2022-es tanulmánya arra a következtetésre jutott, hogy a gyalogos vészfékezőrendszerrel felszerelt járművekben 27 százalékkal alacsonyabb a gyalogosokat érintő balesetek aránya, mint az ilyen technológiával nem rendelkező járművekben.[3]
Figyelmeztetés és támogatás akut balesetveszély esetén
A Mercedes-Benz 1996-ban mutatta be az első fékasszisztens rendszert (BAS). 2005-ben radartechnológiát alkalmaztak a fékasszisztens rendszer javítására azáltal, hogy előrejelzővé tették. Alig egy évvel később a szakértők egyesítették a továbbfejlesztett DISTRONIC PLUS távolságszabályozó rendszert és a BAS PLUS fékasszisztenst, hogy létrehozzák a PRE-SAFE® fékrendszert autonóm részleges fékezéssel. A fontos gyalogosészlelési funkciót 2013-ban adták hozzá, és először az E-osztályban (W212) vezették be. 2016-ban az új E-osztály (W213) piacra dobásának részeként a gyalogos vészfékezőrendszert először alapfelszereltségként szerelték fel. 2021 óta az Active Brake Assist minden új Mercedes-Benz autómodell alapfelszereltsége. Ez azt jelenti, hogy a magas belső biztonsági követelmények meghaladták a törvényi előírásokat: az úgynevezett városi vészfék-asszisztensek kis sebességű vezetésre csak 2022 júliusa óta kötelezőek az újonnan jóváhagyott személygépkocsik minden típusára az EU-ban. 2024-től már minden újonnan regisztrált autó.
Az egyre fejlettebb érzékelőknek és a mesterséges intelligencia segítségének köszönhetően a jövőbeni asszisztens rendszerek még erősebbek lesznek. Már ma is nyilvánvaló, hogy az aktív asszisztens rendszerek nagyban hozzájárulnak a gyalogosok és különösen a kerékpárosok – az úgynevezett veszélyeztetett úthasználók – védelméhez.
Innováció a valós közlekedési balesetek elemzésén keresztül – a valós életbiztonsági filozófia
A „Real-Life Safety” a Mercedes-Benz csoport biztonsági filozófiája. A cég több mint 50 éve végez szisztematikus baleset-kutatást: célja olyan járművek gyártása, amelyek nem csak a meghatározott törésteszt-forgatókönyvekben, hanem a valós közúti balesetekben is meggyőzőek. A jármű utasainak védelme mellett a járművön kívüli közlekedésben résztvevők biztonsága is a középpontban áll. A cél egyértelmű: Vision Zero. Ez azt jelenti, hogy 2050-re nem lehet több baleset a Mercedes-Benz járművekkel.
[1] Európai Bizottság (2021) „Tények és adatok gyalogosokról”. Európai Közúti Biztonsági Megfigyelőközpont. Brüsszel, Európai Bizottság, Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóság
[2] Országos Statisztikai és Elemző Központ. (2023. június). „Közlekedésbiztonsági tények” (DOT HS 813 458 sz. jelentés). Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal.
[3] Közúti Biztonsági Biztosító Intézet „Automatikus vészfékezőrendszerek hatása a gyalogos balesetek kockázatára” (2022. május). Cicchino, Jessica B. Balesetelemzés és -megelőzés (AAP)