100% hibrid
Radikális döntés a Toyotánál
Két jelentős európai piacon is merész lépésre szánta magát a japán autógyártó: a kifutó Auris-generációt mostantól kizárólag hibrid hajtáslánccal kínálják vevőiknek.
Spanyolország és Olaszország nem egyformán áll az alternatív hajtásláncok kérdéséhez. Míg az előbbieknél hatalmas lendülettel nőnek a részben vagy teljesen elektromos meghajtású személygépkocsik eladásai (az év első negyedévében +53,4 százalékot regisztráltak), az olaszoknál ez a növekedés sokkal szerényebb, mindössze kilenc százalékos.
Azt gondolhatnánk, hogy két ennyire eltérő szemléletű piacon más stratégiát kell követnie egy autógyártónak, ám a Toyota hosszú távon gondolkodik. Márpedig 2025-re mindkét ország fővárosában bevezetik a dízelek behajtási tilalmát, és vélhetően egyéb sűrűn lakott területen is hasonló korlátozásokra lehet majd számítani, ami teljesen át fogja alakítani az autóvásárlási szokásokat. Mivel a dízelek tervbe vett tilalma Németországtól Franciaországon át Norvégiáig húzódó, általános európai tendenciává vált, a japán márka már 2018-ban megkezdi dízelmotorjainak teljes kivezetését az európai piacokról; a következő generációs Aurishoz például már eleve nem kínálnak dízelt, de egy közelmúltban született merész döntés eredményeként már a kifutó Aurisból is csak hibridet kínálnak.
Azzal, hogy a fennmaradó lehetőségek – benzines, illetve benzin-elektromos hibrid – közül a Toyota csak az utóbbit hagyta meg a spanyol és olasz piacon, részben reagál a vásárlói tendenciákra, részben viszont aktívan befolyásolni is kívánja azt. Az Auris európai eladásainak 73,7 százalékát, azaz közel háromnegyedét teszik ki már most is a hibrid modellek. A benzines kiviteleket a képletből kivéve átmenetileg talán csökkennek az eladások, hosszú távon viszont mindenképpen a hibrid technológia fog érvényesülni, hiszen az azzal elérhető CO2-kibocsátás még a dízelekénél is sokkal kedvezőbb. A 115 lóerős 1.2 literes turbómotorral szerelt jelenlegi Auris átlagos CO2-kibocsátása 125 g/km, a dízelé (ahol még kapható) 110 g/km, a hibrid modellé viszont csupán 91 g/km*, noha utóbbi maximális teljesítménye közel 20 százalékkal nagyobb (115 vs 136 LE) a szimplán benzinmotoros változatnál.
A spanyolországi Toyota importőr egyébként még egy lépéssel messzebb ment: itt a (szintén dízelmotor nélkül bevezetett) CH-R városi szabadidőjármű is kizárólag hibrid hajtáslánccal vásárolható meg. Annak fényében persze, hogy a modell vásárlóinak körében Európa szerte szélsőségesen népszerű (81,9%) a hibrid opció, ez nem is annyira meglepő.
* Azonos felszereltségi szinten. Forrás: JATO Dynamics