10+1 leginkább várt elektromos autó

Fontolgatod, hogy elektromos autót vásárolsz? Nem érdemes kapkodni a döntés meghozásával, hiszen 2021-ben eddig sosem látott mennyiségű új, villanyos modell érkezik a piacra. A szakértők már egyenesen odáig ragadtatták magukat, hogy kijelentették, néhány év múlva majd úgy tekintünk vissza rá, mint egy történelmi jelentőségű évre… legalábbis az elektromobilitás szempontjából.

Annyi új villanyautóval bővül a paletta, hogy rendkívül nehéz feladat volt összeállítani a most következő listát. Természetesen ennél jóval több villanyos modell debütál 2021-ben, de szerintem ezekre lesz a leginkább érdemes odafigyelni.

BMW i4

Bár a BMW úgy döntött, hogy az iX3-at az i4 előtt dobja piacra, mégis az utóbbi az, amely sokkal inkább lázban tartja az elektromos autók iránt érdeklődőket. Lényegében az autó egy tisztán elektromos, 4-es szériás Gran Coupe, amellyel kapcsolatban azt ígérik, hogy a WLTP hatótávolsága képes lesz meghaladni a 600 kilométert. Emellett teljesítmény szempontjából nagyságrendileg 530 lóerővel lehet számolni, így komoly esély mutatkozik rá, hogy ez lesz a 4-es sorozat leggyorsabb darabja (jó eséllyel még az M4-esnél is gyorsabb lesz). A bajor gyártó szerint annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány okozott némi fennakadást, a kocsi biztosan meg fog érkezni 2021-ben.

Mercedes-Benz EQS

Idén az új S-osztályos szedán állt a figyelem középpontjában a csillagos márkánál. Jövőre azonban, szinte már borítékolható, hogy az elektromos megfelelője, az EQS lesz a legizgalmasabb darab a luxus szedánok szegmensében. Még annak ellenére is, hogy valójában egy ferdehátú kivitelről van szó. Az EQS egyedi, egyetlen korábbi Mercedesre sem emlékeztető formavilággal, lenyűgöző technológiai megoldásokkal (ezek egy részét már bemutatták az új S-osztályban), és 700 kilométert meghaladó hatótávval érkezik, és ha hihetünk a jól értesült pletykáknak, még AMG kivitel is készül majd belőle.

Cupra el-Born

Némi késést követően a Volkswagen idén szeptemberben végre megkezdte a régóta várt ID.3 kiszállítását. Ám aki egy kissé agresszívebb, sportosabb csomagolásban szeretné hazavinni lényegében ugyanazt az autót, annak érdemes megvárnia a jövő évben debütáló Cupra el-Born modellt. Az el-Born ugyanabban a gyárban épül, mint az ID.3, és ami a specifikációját, a teljesítményét és a felhasznált technológiai megoldásokat illeti, gyakorlatilag ugyanazt kínálja majd, mint a Volkswagen. Bár elképzelhető, hogy egy leheletnyivel olcsóbb lesz az ID.3-nál. A wolfsburgi villanyautó azonnali sikerét látva komoly esély kínálkozik az el-Born előtt, hogy azonnal az EV-szegmens élvonalában találja magát.

Porsche Taycan Cross Turismo

Ha eddig az tartott vissza a Porsche Taycan megvásárlásától, hogy túlságosan alacsonyan kell utazni benne és nem elég nagy a csomagtartó, akkor érdemes megvárni a jövő évi Taycan Cross Turismót. Lényegében a Mission-E Cross Turismo koncepció sorozatgyártású változata, amelyet 2018-ban, három évvel a Taycan után mutattak be. Magasabbra hangolt felfüggesztés és robusztus, ötajtós karosszéria, amely a Panamera Sport Turismót idézi. Esetleg, ha valóban SUV-ra/crossoverre vágysz, akkor 2022-ben érkezik majd a Porsche új, Macan méretű akkumulátoros modellje.

Lucid Air

Évek óta létezik a „Tesla Killer” kifejezés, amit a szaksajtó előszeretettel süt rá minden ígéretesnek tűnő új modellre. A Lucid Air azonban – ha hihetünk a gyár által közreadott eddigi adatoknak – valóban komoly fenyegetést jelenthet a Tesla eddig tapasztalt dominanciájára, különösen az Egyesült Államokban. Nemcsak, hogy mindent tud, amire a jelenleg kapható legjobb Teslák képesek, de 1080 lóerős teljesítményének köszönhetően gyorsabb, valamint 832 kilométeres EPA hatótávjának és 113 kilowattórás akkucsomagjának révén nagyobb utat képes megtenni egyetlen feltöltéssel, mint a szintén kaliforniai rivális legalábbis papíron.

Jaguar XJ

Az elektromos nagymacska a Tesla Model S, valamint a hamarosan érkező Mercedes-Benz EQS és a BMW i7 riválisaként száll ringbe. Ellentétben a jelenlegi trendekkel, a Jaguar egy kifejezetten tradicionális megjelenésű szedánnal készül, ami ránézésre az eddigi XJ továbbfejlesztett, modellfrissítésen átesett változatának tűnhet, ám a motorháztető alatt hiába is keresnénk a belső égésű motort, hiszen teljesen elektromos hajtással rendelkezik majd. Hogy pontosan hogyan is néz majd ki az autó, a Jaguar egyelőre nem árulta el, így be kell érnünk az álcaruhában lencsevégre kapott tesztautók képeivel. Rossz hír azonban, hogy a koronavírus-járvány miatt a már megrendelt példányok kiszállítása leghamarabb csak 2021 végén kezdődhet meg.

Lotus Evija

Az Evija nemcsak az első EV lesz, ami a legendás brit sportautómárkától érkezik, de egyúttal egy új korszak hajnalát is szimbolizálja a Lotus háza táján. Mindössze 130 darab készül a 2000 lóerős fenevadból, ami kevesebb mint 3 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás tempóra, és kicsivel több mint 400 kilométeres hatótávval rendelkezik majd. Mindezért pedig 1,8-2,35 millió dollárt (átszámítva 545-712 millió forintot) kell fizetni. Az eredeti tervek szerint a Lotus már az idei év végén elkezdte volna a kiszállítást, ám a járvány végül átírta a menetrendet.

Pininfarina Battista

A Pininfarina csupán 150 példát kíván gyártani a teljesen elektromos, Battista névre keresztelt hipersportkocsiból, amely 1904 lóerős teljesítményének köszönhetően – a gyár adatai alapján – 1,9 másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet. A meghajtáshoz szükséges energiát egy 120 kilowattórás, mangán-nikkel akkucsomag biztosítja, míg a motorjait a nagyteljesítményű EV-k horvát specialistája, a Rimac gyártja. Hatótávolság szempontjából a szakértők 450 kilométert jósolnak egyetlen feltöltéssel. A Lotus Evijához hasonlóan a Battista sem ígérkezik egy olcsó mulatságnak: az árcédulán legalább 2,2 millió dollár (666 millió forint) szerepel majd.

Rimac C_Two

A 2021-es év talán leginkább várt hipersportautója a Rimac C_Two lesz. Miért gondolom így? Egyrészt a horvát kocsiba 1914 lóerőt szuszakoltak, kevesebb mint 2 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órát álló helyzetből, és rendkívül kifinomult nyomaték-vektorálással rendelkezik. Így garantáltan egyedülálló vezetési élményt nyújt majd. A Rimac rövid idő alatt igen komoly hírnevet szerzett magának az autóiparban, amelyet a Koenigseg, a Porsche, az Aston Marin, a Hyundai és a Kia vállalatokkal kötött technológiai partneri együttműködés is bizonyít.

VW ID.4

A Volkswagen megerősítette, hogy az ID.4 lesz a VW első, MEB-platformra épülő elektromos autója, amelyet világszerte értékesíteni fognak, ugyanis bár az ID.3 hatchback az első MEB EV a német gyártó palettáján, ám csak Európában lehet kapni. Újabb taggal bővül tehát a rohamos tempóban fejlődő elektromos SUV/crossover szegmens, ahol az ID.4 a Tesla Model Y egyik igen komoly kihívója lehet. Feltéve, hogy az előzetesen beharangozott WLTP szerint mért 500 kilométeres hatótáv a való életben is megállja a helyét. Az ID.3 népszerűségét látva azonban jó eséllyel a nagytestvér is igen kelendő darab lesz.

Tesla Cybertruck

A Cybertruck Elon Musk és a Tesla eddigi legnagyobb dobása lehet, és minden kétséget kizáróan 2021 leginkább várt elektromos autója. Radikális, baltával faragott formaterv, rozsdamentes acél exoskeleton és futurisztikus, high-tech megoldások. A Cybertruck egyből a mélyvízbe fog fejest ugrani, hiszen a kaliforniai villanypickuppal egyszerre érkezik a Rivian R1T, a Ford F-150 Electric, a Lordstown Endurance, a Bollinger B2, és a GMC Hummer EV is. Megjósolhatatlan, mire számítsunk a szokatlan formavilággal rendelkező platóstól, ám az elemzők úgy vélik, sokkal inkább a Tesla-rajongói körében lehet népszerű, és az eladásai nem fogják a feje tetejére állítani az Egyesült Államok pickup-piacát. Nos, ez hamarosan úgyis kiderül.

Forrás: