160 év innováció milliók számára
- 1862-2022: az Opel 160 éve kínál sokak számára elérhető újításokat
- Mindenkinek: a varrógépektől a kerékpárokon át egészen a modern elektromos járművekig
- 1899: az Opel autógyártásba kezd, hamarosan bárki számára elérhető mobilitást kínálva
- Érzelemmel teli sikerek: az Opel GT-től a Mantán át egészen Corsáig és a Mokkáig
- Motorsport sikerek: a Kadett Rallye-tól az elektromos Corsa-e Rally-ig
- Új hajtásláncok: a RAK-tól a HYDROGEN-en keresztül a legmodernebb elektromos autókat gyártó márkáig
2022-ben az Opel nagyon különleges évfordulót ünnepel. 160 éves történelme során a villámos márka széles vásárlókör számára tett elérhetővé komoly műszaki újításokat. Mindez közvetlenül az alapítótól, Adam Opeltől indult, amikor 1862 augusztusában megalapította vállalkozását, később pedig öt fia, és felesége, Sophie is komoly szerepet vállalt a cég fejlesztésében. Frau Opel ezzel egyben a világ első olyan női menedzsere is volt, aki aktív szerepet vállalt egy varrógépeket, kerékpárokat és automobilokat is gyártó márka irányításában.
Érzelemdús és komoly tradícióval bíró, fontos műszaki újdonságokat kínáló márkaként az Opel ma is hű egykori elveihez és célkitűzéseihez. Számos modellje tanúsítja ezt, az egykori legendás 4/12 PS “Laubfrosch”-tól a Kadetten át a Kapitän-ig, vagy egészen a mai sikergyárosokig (Astra, Mokka, Corsa), amelyek közül a Corsa éppen idén ünnepli 40. évfordulóját. Akárcsak az 1920-as években a szerelőszalagos gyártás bevezetésében, az Opel ma a fenntartható mobilitásban jár az élen, és arra törekszik, hogy 2028-tól kizárólag tisztán elektromos hajtású modellekkel legyen jelen az európai piacokon.
“Az Opel immár 160 éve a mobilitás motorja. Ma is ugyanaz a lelkesedés hajt minket, ami annak idején a cég alapítóját, Adam Opelt: technológiát és műszaki innovációt juttatni mindenkinek. Ma már az autótechnika révén, úgy, hogy világos elképzeléssel fordulunk a jövő felé és készek vagyunk megfelelni a kihívásoknak. Sok korábbi sikermodellünk született meg így, és a maiak sem kivételek, hiszen például a többségük már is villamosított hajtásláncokkal készül. Az Opel 2028-tól kizárólag akkumulátoros, elektromos hajtású modelleket kínál majd Európában. Felkészültünk a következő 160 évre.” – mondta Uwe Hochschurtz, az Opel vezérigazgatója.
A kezdetek: a varrógépektől a világ legnagyobb kerékpárgyártójáig
Az Opel sikertörténete 1862 augusztusának végén indult, amikor Adam Opel, Rüsselsheim városában megépítette első varrógépét, és ezzel megalapította az Opel márkát. A termelés gyorsan felfutott, jelentős részben azért, mert a cég speciális megrendeléseket is teljesített, azaz különleges varrógépeket készített egyedi megrendelői igényekre. Már 1868-ban új üzembe költözött a vállalat és hamarosan Németország egyik legnagyobb varrógépgyártójává fejlődött, miközben egész Európába exportált.
A varrógépek után a kerékpár lett a márka fejlődésének következő bástyája. 1886-ban Rüsselsheimban elkészült az első velocipéd, így az Opel, Németország egyik első bicikligyártója lett. A választék gyorsan bővült, megjelentek a triciklik, és a “Sicherheits-Niederräder” (a kiskerekű “biztonsági kerékpár) is; 1888-ban pedig átadták a vállalat első olyan csarnokát, amelyben kizárólag kerékpárok készültek. Az Opel gyorsan átvette az iparági újításokat, a fúvott kerekeket, a golyóscsapágyakat és a szabadonfutós kerékagyakat, 1894-ben pedig megjelentek az első női Opel biciklik. A sikerek folytatódtak, így az 1920-as évekre a cég a földkerekség legnagyobb kerékpárgyártójává nőtt.
1899: elérhető mobilitás fejlett technológia és modern gyártás
A következő fontos lépés 1899-ben jött el az Opel életében, amikor Adam Opel öt fia (már az alapító halála után) úgy döntött, autógyártásba kezd. Így lett az Opel az automobilizmus egyik úttörője, egyike a világ legnagyobb múltú márkáinak. Az autógyártás az Opel “Patent-Motorwagen System Lutzmann” nevű modellel indult a cégnél,és 1906-ra már az ezredik darab gördült ki a csarnokból. Az igazi áttörés 1909-ben történt, a legendás 4/8 PS “Doktorwagen” megjelenésével. 3,950 márkás árával ez mindössze fele annyiba került, mint konkurensei, így jóval szélesebb néprétegek számára is elérhetővé tette az automobilizmust. A moduláris rendszer 1910-es bevezetése szintén jelentősen hozzájárult az Opel autók népszerűségéhez.
A német gyártók közül elsőként az Opel vezette be a nagysorozatú futószalagos termelést. Az első így gyártott német autó a kizárólag zöld színben kapható Opel 4/12 PS “Laubfrosch” volt, 1924-ben. A mindössze három évvel később bemutatott Opel 4 PS 2,980 márkás árával sokaknak kínált elérhető árú, megbízható mobilitást. A gyártási technológiák fejlődésével az Opelek teljesítménye évről évre egyre emelkedett, miközben áruk egyre elérhetőbbé vált. A kereslet nőtt, majd 1931-ben a márka bemutatta első, 1.2 literes motorral szerelt “népautóját”.
A következő forradalmi műszaki és gyártástechnológiai újítás sem váratott sokat magára: 1935-ben megjelent az új Olympia, az első, nagysorozatú, önhordó szerkezetű, acélkarosszériás német autó. Könnyűszerkezetes felépítése nem csak a menetdinamikai jellemzőinek tett jót, a fogyasztást is jelentősen csökkentette. Az új technológiával a gyártási folyamatban megjelent egy ma is jól ismert technológiai lépés, az úgynevezett “házasság”, amely során a külön összeszerelt karosszéria és a futómű, valamint a teljes hajtáslánc találkozik a szerelősoron. Ezzel a megoldással a teljes szerelési folyamat egyszerűbbé és gyorsabbá vált.
Ésszel és szívvel: innovatív sikermodellek és új kategóriák
Az évek során az Opel többször is trendeket indított újdonságaival és valódi bestsellereket alkotott. A márka leghosszabb életű sorozata a Kadett 1936-ban érkezett, és 1962-ben a Kadett A-val már milliós darabszámot ért el: az új kompakt a német “gazdasági csoda” egyik mozgatóereje volt. Az 1991 óta immár Astra néven futó sorozat már a tizenkettedik generációnál tart, és ma is jelentős újdonságokat hoz el a kompaktok kategóriájába. Az Opel hű marad a tradícióihoz: az új ferdehátú Astra “kopoltyúi” a korábbi Kadett generációkat idézik.
Az olyan modellek, amiket ma Astra és Insignia Sports Tourer néven ismerünk, néhány évtizede még Caravan-ként gördültek le a gyártósorokról. Az Opel szerepe itt is úttörő: 1953-ban mutatta be az Olympia Rekord Caravan-t az első nagysorozatú német kombit, a személyautó és az áruszállító ötvözeteként. De a márka a “nehezebb” kategóriákban is megjelent már korán. A cég háború utáni első modellje az 1.5 tonnás Blitz teherautó volt, 1946-ban. Mai útódai, az Opel könnyű áruszállítói, a villamosított hajtásláncokkal is elérhető Combo, aVivaro és a Movano, nem csak tágasak, de minden szempontból megfelelnek a legmodernebb elvárásoknak is. A Vivaro például két, teljesen emissziómentes változatban is elérhető, az egyik az akkumulátoros elektromos Vivaro-e, a másik pedig a hidrogénüzemű, üzemanyagcellás Vivaro-e HYDROGEN.
Az Opel kisautói is sikert sikerre halmoztak az elmúlt évtizedekben; különösen az idén negyvenedik születésnapját ünneplő Corsa sorozat. Már megjelenésétől kezdve a kategória bestsellerévé vált, és folyamatosan sikeresen szerepelt. Ma futó generációja a modell történetében először villamosított, és a Corsa ma is szegmensének legnépszerűbb modellje a német piacon.
Az Opel 1991-ben új kategóriát alapított a Frontera bemutatásával “az összkerék-hajtású szabadidőautókét”. Az újdonság a Genfi Autószalonon debütált. A kompakt Opel Frontera Sport volt az első tagja annak a ma már nagyon népes családnak, amit úgy ismerünk SUV, ugyanakkor a Frontera hosszú tengelytávú ötajtós változata a modern terepjárók előfutárának tekinthető. Közel 30 évvel ezelőtt azonnal piacvezetővé vált és az “összkerekes forradalom” európai éllovasa lett.
1999-ben az Opel ismét összehozta az érzelmeket, az értelemmel és az innovációval: megjelent a Zafira és vele a különlegesen alakítható Flex7 koncepció, amivel a márka ismét új kategóriát alkotott, a kompakt hétülésesekét. A világon először, egy hétülésest gyorsan és egyszerűen nagy rakterű kétüléses áruszállítóvá lehetett alakítani, anélkül, hogy ki kellett volna szerelni az utasüléseit.