• Egyéb

200 ezer kilométer fékcsere nélkül

Amikor a hibrid technológia előnyeiről beszélünk, sokan leragadnak a lenyűgözően kedvező üzemanyag-fogyasztásnál. Pedig, mint mostani példánk is mutatja, számos egyéb előnnyel is jár, ha villanymotor dolgozik az autó fedélzetén.

A belgiumi Gent városában működő Toyota márkaszerviz vezetője bizonyára sok mindent látott már életében, arra azonban, amit egyik ügyfele, egy bizonyos Kaptein úr mutatott neki, ő sem volt felkészülve. Az ügyfél második generációs Toyota Priusához kért időpontot, mert úgy érezte, ideje ránézni a fékekre.

A tárcsák valóban elkoptak már, ám amikor kiderült, hogy a 2005-ben forgalomba helyezett, ezidáig 200 ezer kilométert futott autót a mai napig az eredeti, gyári beépítésű fékek lassítják, leesett a szervizvezető álla. A nyugdíjas korú tulajdonost nem kevésbé nyűgözte le a teljesítmény: „Normál esetben az is kész csoda, ha egy autó 75 ezer kilométert megy egy fékszettel. Ám ez mindent felülmúl!”

A fékek „örök életéhez” természetesen a megfelelő vezetési technika is elengedhetetlen, a hibrid technológia nélkül azonban ez is kevés volna: a Prius ugyanis – és példáján felbuzdulva ma már egyre több full- vagy mikrohibrid gépkocsi – a hajtáslánc villanymotorját felhasználva lassít, miközben a mozgási energiát felemésztve elektromos áramot termel, és tölti az akkumulátort. Ez a regeneratív fékezés tehát nemcsak az energiafogyasztás mérséklésével enyhíti a fenntartási költségeket, hanem például a mechanikus kopás minimalizálásával.

Ami Kaptein úr Priusát illeti, eddig két fékszett árát takarította meg tulajdonosának. És akkor még nem szóltunk a rengeteg el nem égetett üzemanyagról: a spritmonitor.de olvasói statisztikái szerint a típus pilótái átlagosan 5,2 literes fogyasztással számolhatnak 100 kilométeren, ami a 110 lóerős rendszerteljesítmény és a 4,45 méteres karosszéria ismeretében több mint lenyűgöző érték!


Fotó: Toyota, toyotablog.nl