2022-ben is uralja a világ autóiparát a Toyota
A Toyota fél tucat méretosztályban dobogós helyezést ért el, illetve minden létező összesítésben magasan vezette a globális újautó-eladásokat az év első hat hónapjában.
Az olaszországi központtal működő Focus2Move a világ több mint 150 újautó-piacának értékesítési eredményeit elemzi, ezért összegzéseik elkészítése a szokásosnál tovább tart, ám az így kapott statisztikák pontosabban tükrözik a globális autóforgalmazás helyzetét, fejlődési irányait.
A 2010 óta tevékenykedő szervezet szeptember végére tette közzé a 2022. első félévének eredményeit tükröző elemzéseket. A legfontosabb konklúzió, hogy távolról sincs vége az autóipar válságának; a tíz legnagyobb autógyártó konszern egytől egyig kevesebb gépkocsit tudott eladni az év első hat hónapjában, mint egy évvel korábban. Az okok ismertek – a koronavírus következtében meggyengült beszállítói hálózat okozta nehézségeket alapvető komponensek kritikus hiánya súlyosbította, és súlyosbítja a mai napig –, a következmények azonban nem egyformák az egyes szereplők számára.
A Toyota-csoport 8,4 százalékos visszaesésével a legkisebb veszteségeket elszenvedő autógyártók közé tartozik a Top 10-es listán. Ennek köszönhetően megőrizte piacvezető szerepét, 4,77 millió eladott autóval a globális piac 11,9 százalékát tudhatja magáénak. Az egyes márkák között szintén nem volt vetélytársa a Toyotának: miután sikeresen minimalizálták az eladási veszteségeket (-6,7%), 4,25 millió járművet értékesítettek világszerte. Ez 10,7 százalékos piaci részesedést jelent.
Ami az egyes típusok népszerűségét illeti, három méretosztályban első helyen végzett, további háromban pedig dobogós helyezést ért el a Toyota.
A Toyota Yaris messze a legnépszerűbb kisautó a világon. 274 ezer eladott példánnyal 7,5 százalékos részesedéssel bír a B-szegmens globális eladásaiból. Egy méretosztállyal feljebb, az alsó-középkategóriában, minden meglepetést nélkülözve a Toyota Corolla vezeti a rangsort. Az ikonikus modellből több mint félmillió darabot (egészen pontosan 554 ezret) értékesítettek január és június között; ezzel a C-szegmens 12,1 százalékát birtokolja a modell. Ebben ráadásul nincsenek benne a Toyota Levin eladásai: Kínában ezen a néven forgalmazzák ugyanis a Toyota Corollát. 96 ezer darabos forgalmával így a Levin külön modellként került fel a Top 10-es listára.
Szintén két típussal képviselteti magát a szabadidőjárművek mezőnyében a Toyota. Az abszolút első helyezett a Toyota RAV4: noha rengeteget, 459 ezer darabot adtak el a Toyota műfajteremtő típusából, a crossoverek és terepjárók hallatlan népszerűsége miatt ez viszonylag szerény, 2,8 százalékos piaci részesedésnek felel meg. A lista hetedik helyén a RAV4 nagyobb testvére, a Toyota Highlander áll 186 ezer eladott példánnyal; a két típus együtt a globális SUV-piac csaknem 4 százalékát fedi le!
A középkategóriában a Toyota Camry tavaly ilyenkor magabiztosan vezette az eladásokat. Idén 328 ezer eladott autóval és 8,5 százalékos piaci részesedéssel a stabil második helyen áll, több mint 40%-kal megelőzve a dobogó legalsó fokán álló típust. Európában nem kapható, a világ más piacain – elsősorban Észak-Amerikában – azonban rendkívül népszerű a Toyota Sienna buszlimuzin, amely legutóbbi modellváltása során végre megkapta a rég várt öntöltő hibrid hajtásláncot. Ez meg is látszik a forgalmán: nem kevesebb mint nyolc helyet ugrott előre a listán, 69 ezer eladott példánnyal és 3,4 százalékos piaci részesedéssel jelenleg bronzérmes, hajszállal maradva csak le az ezüstéremről. A Siennát egy jóval kisebb egyterű, a japán belpiacon forgalmazott, 3,7 méteres Toyota Roomy követi a sorban, 66 ezer eladott példánnyal.
Hivatalosan az eladások harmadik helyén áll a Toyota Hilux a platós kisteherautók (pickupok) piacán. Míg azonban a két első helyezett, a Ford F-széria és a Chevrolet Silverado számos, eltérő méretosztályokba sorolható modell gyűjtőneve, a Toyota Hilux egyetlen, önálló típus. A sportszerűtlen összehasonlítás ellenére a Hilux hajszállal marad csak le a második helyről, a 297 ezer darab eladott autó a globális pick-up piaci 10,0 százalékát jelenti. Szintén a legjobb tíz között: a hetedik helyen szerepel a Toyota Tacoma, a Hilux nagy testvére, amelyből annak ellenére 118 ezer darabot adtak el, hogy jóformán csak Észak-Amerikában forgalmazzák.
Érdekességképpen két további méretosztályt is érdemes megemlíteni: az egyik a miniautóké (A-szegmens), ahol a Toyota Aygo az idén márciustól forgalmazott utódmodell, a Toyota Aygo X jóvoltából szárnyalásba fogott, és 64 ezer darabot meghaladó darabszámokat ért el, ezzel pedig megszerezte a toplista kilencedik helyét. Ennél is látványosabb a Toyota GR86 felemelkedése a sportautók, kupék és roadsterek piacán. A második generációs modell tizenhét (!) helyet ugrott előre az eladási rangsorban, 7758 darabos forgalmával épp csak elmarad az ikonikus Porsche 911 (7800 db) mögött, és olyan illusztris modelleket előz meg, mint a Chevrolet Camaro (7103 db) vagy a Mazda MX-5 (6373 db)
Ezek után nem meglepő, hogy a könnyű gépjárművek (személyautók és kishaszonjárművek) összesített rangsorában a tíz legnépszerűbb modell közül négyet is a Toyota jegyez. Az abszolút első helyen változatlanul a Toyota Corolla áll, mögötte a második a Toyota RAV4. A Toyota Camry teljesítménye az összesített ötödik helyre volt elegendő, a Toyota Hilux pedig a tizedik helyről erősíti a Toyota globális pozícióit.
Az egyes méretosztályok teljes Top 10-es listája elérhető a cikkben elhelyezett linkeken.
Fotók: Toyota, Wheelsage.org