A Volvo Trucks még tovább javít hosszú távon üzemanyag-fogyasztásban
Újabb finomításokat eszközöltek a Volvo Trucks saját fejlesztésű I-Save gazdaságossági csomagján. Az újításokat úgy tervezték, hogy általuk egyszerre csökken a tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztása, és ezáltal kevesebb a szén-dioxid-kibocsátás is; továbbá a vezethetőség is javult, így a Volvók még élvezhetőbb munkaeszközzé váltak. Az I-Save csomag a motortechnológia, a vezérlőszoftver és a légellenállás csökkentését célzó intézkedések optimalizálását foglalja magában, mindezt egyetlen cél – a lehető legjobb energia-hatékonyság – érdekében.
A Volvo Trucks még egy fokkal magasabb szintre lépett az I-Save gazdaságossági csomaggal. A motorok égési folyamatának teljes optimalizálása érdekében az injektorokat, a motor kompresszióját és a vezérműtengelyt is speciálisan a kifinomult és egyedi hullámalakú dugattyúkoronákhoz igazították. Az össztömeget és a belső súrlódást is csökkentették. A nagyteljesítményű turbofeltöltő és az olajpumpa is újabb fejlesztéseket kapott, továbbá az olaj-, az üzemanyag- és a légszűrőn is szabadalmaztatott újításokat eszközöltek a jobb teljesítmény érdekében.
„A már eleve jól teljesítő motorunkból kiindulva megvizsgáltunk számos kritikus fontosságú részletet, amelyek együttesen további jelentős megtakarításokat tesznek lehetővé. Az egész arról szól, hogy mindegy egyes cseppnyi üzemanyagból a lehető legtöbb hasznosítható energiát nyerjük ki” – mondja Helena Alsiö, a Volvo Trucks hajtáslánc termékmenedzsment osztály alelnöke.
Begurulva – 12. Plug-in hibrid RAV4 és Siren7MAX vadriasztó >>>
Simább futás, okosabb szoftver, gyorsabb sebességváltás
Az I-Save lelke a Volvo 13 literes, Turbo Compound (teljesítmény-visszanyerő) technológiájával felszerelt motorja. A D13TC motor alacsonyabb fordulatszám mellett nagyobb forgatónyomatékot biztosít, amelynek eredményeképp a tehergépjárművek sokkal csendesebben és simábban futnak. A D13TC motor a teljes sebességtartományban magas teljesítményt képes leadni, a legjobb eredményt pedig 900-1300 fordulat/perc tartományban biztosítja.
Az alkatrészek fejlesztése mellett a motorvezérlő szoftver egy új verzióját is kiadták, amely az ugyancsak frissített I-Shift automatizált sebességváltót irányítja. Ennek eredményeképp nem csak az üzemanyag-hatékonyság javult, de a vezethetőség is egyértelműen jobb lett, hiszen az intelligens sebességváltásnak köszönhetően rövidebb a válaszidő és még harmonikusabb a vezetési élmény.
Az I-Torque egy új, intelligens nyomatékvezérlő szoftver, amely azáltal növeli az energiahatékonyságot, hogy elemzi az I-See rendszerből származó domborzati adatokat és az aktuális viszonyokhoz igazítja a vezetést. Az I-See a dombos terepen történő vezetéskor felhasználja a tervezett útvonalra vonatkozó domborzati adatokat, hogy a lehető legjobban hasznosítsa a teherautó mozgási energiáját. Az új I-Torque funkció irányítja a sebességfokozatok kiválasztását, a motor nyomatékát és a fékezést, bekapcsolt I-Cruise funkció mellett.
„Az üzemanyag-megtakarítás érdekében a jármű „Eco” módban indul el. A sofőrök mindebből azt tapasztalják, hogy a kellő nyomaték folyamatosan és a korábbiakhoz képest gyorsabban rendelkezésükre áll, valamint gyorsabban zajlik a sebességváltás is” – folytatja Helena Alsiö.
A távolsági fuvarozásban a teherautó aerodinamikai kialakítása is fontos szerepet játszik az üzemanyag-megtakarításban. Ezen a téren is számos fejlesztést eszközöltek a Volvo tehergépjárművein, például kisebbek a nyílások a fülke szellőzőrácsain és nagyobbak az ajtó hosszabbítások.
Az I-Save gazdaságossági csomag 2019 óta áll ügyfeleink rendelkezésére, hogy ezzel is hozzájáruljanak az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás által elért károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Az opció elérhető a 460 és 500 lóerős motorokhoz is, amelyek mindegyike alkalmas arra, hogy HVO100-as, megújuló forrásokból előállított biodízellel üzemeljen.
Az Euro 6-os Volvo FH, FM és FMX modelljein mind a 11, mind a 13 literes motorok megkapják az energiahatékonyságot növelő fejlesztéseket.
Úton a karbonsemlegesség felé
A Volvo Trucks célja, hogy 2030-ra az eladott új tehergépjárművek fele tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkezzen. A belsőégésű motorok azonban még sokáig nagyon fontos szerepet kapnak a távolsági fuvarozásban, így a dízel hajtáslánc energia-hatékonysági fejlesztései is létfontosságú szerepet töltenek be a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében.
„Elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy a Párizsi Megállapodás éghajlatváltozással kapcsolatos célkitűzéseit elérjük és határozott lépéseket teszünk a közúti áruszállítással kapcsolatos CO2-kibocsátás drasztikus csökkentése érdekében. Annak ellenére, hogy hosszú távon az elektromobilitást tartjuk a fenntartható megoldásnak, az energiahatékony belsőégésű motorok még sok éven át fontos szerepet fognak életünkben betölteni” – zárja gondolatait Helena Alsiö.