25 éves a Mercedes-Benz CL

Mercedes-Benz CL 600, Baureihe 215. Das Foto aus dem Jahr 1990 zeigt die Bi-Xenon-Scheinwerfer mit Scheinwerferreinigungsanlage (Serienausstattung der CL-Klasse). (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A99F6559) Mercedes-Benz CL 600, model series 215. The photo from 1990 shows the bi-xenon headlamps with cleaning system (standard equipment in the CL-Class). (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: A99F6559)

  • Bruno Sacco volt a felelős a C 215 modellsorozat luxuskupéjának tervezéséért
  • Az Active Body Control aktív felfüggesztési rendszer premierje
  • Erőteljes V8 és V12 motorok
  • Könnyű szerkezet és számos műszaki újítás

Exkluzív Mercedes podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

A C 215-ös sorozat új, nagy Mercedes-Benz CL kupéja 25 évvel ezelőtt könnyedén kivívta az általános elismerést. A közönség már az 1999. márciusi Genfi Autószalonon tartott premieren is lelkesen reagált. Az őszi dél-franciaországi sajtóbemutató megerősítette ezt a benyomást. Világújdonságként a kupé az Active Body Control (ABC) aktív felfüggesztési rendszert kínálta, amely a Mercedes-Benz fejlesztése a maximális dinamizmus és kényelem érdekében. A Mercedes-Benz formatervezési vezetője, Bruno Sacco és csapata felelt a tervezésért. A C 215-ös modellsorozat volt az egyik utolsó a márkában, amely magán viselte ennek az alapos stylistnak az aláírását.

Úttörő felfüggesztés Active Body Control rendszerrel

„Az aktív karosszériaszabályozás volt a jármű talán legnagyobb újítása” – mondja visszatekintve Frank Knothe. A Mercedes-Benz S-osztály, SL és SLK mérnöke és modellsorozat-menedzsere csapatával együtt végezte el az átfogó műszaki konfigurációt. „Az ABC-vel a CL nem csak egy luxus kupé, hanem sportos géneket is megjelenít, és általános jellemzőit tekintve nagyon közel áll az exkluzív GT-járművekhez.

A 200 bar-os nagynyomású hidraulikával, valamint az erőteljes érzékelőkkel és kezelőszervekkel az ABC minimálisra csökkenti a test guruló, dőlő és guggoló mozgásait, ezáltal javítja a vezető edzettségét. A cég kutatási osztálya fejlesztette ki a rendszert az 1990-es években. Tekintettel nagy hatékonyságára, közvetlenül a C 215 sorozatgyártású modellre helyezték át. „Az Active Body Control-szal új fejezetet nyitottunk a kényelem és az aktív kezelhetőségi jellemzők terén. A gyártási érettségig történő fejlesztés nagy kihívást jelentett a rövid időkeret miatt. De az eredmény megérte” – mondja Knothe.

A kifinomult dizájn találkozik a könnyű szerkezettel

A CL dizájnja is lenyűgöző volt. Négy fényszóróval mérte fel a világot, hosszúkás sziluettje és ívelt tetővonala pedig a kupé dinamizmusát hangsúlyozta. Az eredmény igen nagy bravúr volt a tervezőktől: a C 215 karosszériája 72 milliméterrel rövidebb, 55 milliméterrel keskenyebb és 54 milliméterrel alacsonyabb volt elődjénél, a C 140-nél, a tengelytáv pedig 60 milliméterrel lett rövidebb. Ennek ellenére az S-osztály belső méreteivel a CL megfelelt a legmagasabb elvárásoknak a térbeli kényelem tekintetében. A nagy szilárdságú acélt, alumíniumot, magnéziumot és műanyagot tartalmazó könnyűszerkezetes koncepció 340 kilogrammal csökkentette a jármű tömegét a C 140-hez képest.

A Mercedes-Benz modellpaletta élén elfoglalt pozícióját tükrözték a CL kinevezései is, amelyet a sindelfingeni gyárban külön soron szereltek össze. A műszerfal, az ülések, az ajtó- és oldalpanelek, valamint a középkonzol kartámasza alapfelszereltségként bőrrel bélelt. A belső jellemzők között szerepelt a fa díszítőelemek nagyvonalú használata. 2001 tavaszától elérhetővé vált a designo kőborítás a CL belsejében.

Csúcskategóriás AMG modell V12-es bi-turbós motorral

A V8-as motorral és 225 kW (306 LE) teljesítménnyel szerelt CL 500-ast 1999 októberében mutatták be. A 270 kW-os (367 LE) CL 600-as új fejlesztésű V12-es motorral, automatikus hengerlekapcsolással 2000-ben következett. Az üzemanyag-fogyasztás kb. 20 százalékkal a C 140-es modellsorozat előző modelljéhez képest. A CL 500-hoz opcionálisan elérhető volt a henger deaktiválása is.

A CL 500 és CL 600 mellett a C 215 modellsorozatban két AMG nagy teljesítményű változat is szerepelt: a V8 CL 55 AMG (265 kW/360 LE) 1999 késő őszén mutatkozott be, majd a tizenkét hengeres. CL 63 AMG (324 kW/444 LE) 2001-ben. A 2003-ban érkezett csúcsmodell a CL 65 AMG volt V12 bi-turbós motorral, 450 kW (612 LE) teljesítménnyel és 1000 newtonméter nyomatékkal. A nagyteljesítményű kupé akkoriban az AMG és a Mercedes-AMG történetének két legerősebb autója közé tartozott – az ugyanebben az időben bemutatott S 65 AMG Sedan mellett.

Újítások a sportos és luxus modellsorozatban

Az Active Body Control nem az egyetlen technológiai innováció volt a járműben. Ezen kívül a luxuskategóriás kupét az ESP® elektronikus menetstabilizáló programmal, az ASR csúszásgátló szabályozással, az ABS blokkolásgátló fékrendszerrel és a BAS fékasszisztens rendszerrel szerelték fel. Olyan funkciókkal is rendelkezett, mint az innovatív bi-xenon fényszórók távolsági és tompított fényszóró tisztítórendszerrel, valamint a PARKTRONIC rendszer. Számos légzsák védte az utasokat, míg a vezető és az első utas beépített ülései a könnyű beszállás funkcióval hozzájárultak a kényelemhez.

Az új, négy csuklós ajtópánt könnyű be- és kiszállást biztosított. „Nem tűnik fel, de nagyon sok mérnöki munka ment a csuklópántba. Ez egy nagyon kifinomult megoldás volt, mivel a cél az volt, hogy az ajtónyílásban állandóan kis hézagokat érjenek el” – emlékszik vissza Frank Knothe. Igény szerint elektronikus abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, DISTRONIC adaptív sebességtartó automatika és egyéb megoldások, például chipkártyás Keyless Go vezetési jogosultság állt rendelkezésre.

2006 februárjáig a C 215-ös sorozat 47 984 CL modellje készült el – ez egy sikeres fejezet a Mercedes-Benz luxussportosságának történetében. A legkelendőbb modell a CL 500 volt 32 224 darabbal, ami a teljes gyártás több mint kétharmadát adja.

A C 215 nemzetközi versenypályákon is hírnevet szerzett magának. A 2000-es Forma-1 szezonban egy módosított Mercedes-Benz CL 55 AMG hivatalos F1™ biztonsági autóként állt szolgálatba. 2000 őszétől a Mercedes-Benz a CL 55 AMG „F1 Limited Edition”-t Safety Car stílusban kínálta a kifejezetten sportos hajlamú vásárlók számára. A Coupé 55 darabra korlátozódott, és rendkívül exkluzív találkozókkal rendelkezett. Ez volt a világ első legális közúti járműve, amely szálerősítésű kerámiából készült, belső szellőzésű féktárcsákkal ellátott fékrendszerrel rendelkezik.